Werkelijke beeldverhouding laptop klopt niet met verhouding

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Het beeldscherm van een oude overgenomen laptop (van W7 geupgraded naar W10) heeft een afmeting van ca 34,5cm x 19,5 cm. Dat benadert (of staat officieel gelijk aan?) de beeldverhouding 16:9. In de eigenschappen van de laptop staat echter luid en duidelijk 1024x768 = 4:3 (=in de beeldscherm-instellingen niet aanpasbaar naar andere verhoudingen voor zover ik kan ontdekken, of kijk ik ergens overheen?).
Dat wringt met elkaar: Elk beeld (ook al het Windows-openingsvenster) op de laptop wordt storend uitgerekt/is vertekend in de breedte. Wat doe je daar dan aan?
Of moet ik daarvoor in de BIOS duiken?
 
Beeldscherm instellingen worden bepaald door de grafische kaart. Als die niet beter kan dan 1024x768 dan is dát je beeldverhouding. Kijk dus eerst eens naar de instellingen van die kaart. Bij een breeldbeeld scherm zal ook vast een betere resolutie te vinden zijn.
 
Onder W10 Instellingen staat ook Beeldscherm onder Systeem. Kijk daar eens even.

Met Speccy kun je kijken welke kaart je hebt.
 
Onder W10 Instellingen staat ook Beeldscherm onder Systeem. Kijk daar eens even.
Ik zie nu op mijn nieuwe pc dat ik daar bij de beeldscherminstellingen kan kiezen uit vele resoluties en verhoudingen. Maar op de oude laptop kan dat niet, daar staat alleen maar die onveranderbare 1024x768. Heeft dan misschien te maken met het feit dat de laptop een veel oudere W10 versie heeft (die ik ook niet meer geupdated heb, omdat ik de oude laptop alleen nog wil gebruiken voor eenvoudige doorlopende kleine beeldpresentaties bij tentoonstellingen e.d. waar eventuele diefstal of schade óók weinig kwaad kan ;) (Daarom zijn die foute verhoudingen ook zo storend). Of ligt dat inderdaad aan een te primitieve oude kaart? Ik kan met de laptop sowieso niet meer goed op internet omdat bv van het toetsenbord een aantal toetsen het niet meer goed doet, ik kan niet eens mijn WIFI wachtwoord intikken :D. . Speccy zal dus ook niet zomaar lukken. Tenzij ik gekabeld aan de slag ga. Is er niet een pad naar die kaart aan te geven waar ik de eigenschappen kan vinden? Het ding is sowieso te oud om nog kosten voor te maken.
 
Als je zo'n wat oudere laptop niet de tijd geeft om al zijn updates te laten installeren kan het zijn dat alleen er een standaard Microsoft driver gebruikt wordt met zeer beperkte opties.
Om handmatig de driver te updaten kun je ook via apparaat beheer in de tool Configuratiescherm, dat doen bij de videokaart die daar staat genoemd.
Of je download de laatste bekende & geschikte driver bij de maker van de videokaart.
 
Laatst bewerkt:
Ja, is dat serieus? Zet een raam open en gooi dat ding uit het raam!
W10 geeft weer wat voor mogelijkheden de grafische kaart heeft.

Welke kaart? Klik Ctrl+Shift+Esc is Taakbeheer > Tabblad Prestasties > Links(onder) kies GPU en dan zie je rechts welke kaart je hebt.

Gokwerk?
"C:\Program Files\NVIDIA Corporation\Control Panel Client\nvcplui.exe"
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Ik zie regelmatig "de oude laptop " --> heeft dit beestje geen merk/typenr ????


"Ik kan met de laptop sowieso niet meer goed op internet omdat bv van het toetsenbord een aantal toetsen het niet meer ...."

Je zou een u.s.b. keyboard kunnen aansluiten , of het oude keyboard voorzichtig proberen zuiver te maken met perslucht.

Als de defekten te wijten zijn aan vochtinsijpeling zal dit uiteraard niet helpen , omdat de printbaantjes "opgelost" , weggeoxydeerd zijn.

Speccy downloaden op een andere p.c. is uiteraard ook een mogelijkheid.

Peter
 
Ja, is dat serieus? Zet een raam open en gooi dat ding uit het raam!
W10 geeft weer wat voor mogelijkheden de grafische kaart heeft.

Welke kaart? Klik Ctrl+Shift+Esc is Taakbeheer > Tabblad Prestasties > Links(onder) kies GPU en dan zie je rechts welke kaart je hebt.

Gokwerk?
"C:\Program Files\NVIDIA Corporation\Control Panel Client\nvcplui.exe"

Haha, zolang het ding nog ergens een nuttige functie kan vervullen (waar ik geen kostbare nieuwere voor wil inzetten met alle risico's) dan doe ik dat ;)

Taakbeheer/prestaties/GPU: Op mijn nieuwe pc zie ik direct wat je bedoelt. Maar op de laptop komt daar helemaal geen GPU in beeld, alleen het rijtje Processor, Geheugen, Schijf 0, Schijf 1.
In Program Files is nergens NVIDEA te vinden.
 
Ik zie regelmatig "de oude laptop " --> heeft dit beestje geen merk/typenr ????

"Ik kan met de laptop sowieso niet meer goed op internet omdat bv van het toetsenbord een aantal toetsen het niet meer ...."

Toshiba Satellite C 660-258 Toetsen: het is een groepje dicht bijeen liggende lettertoetsen (stuk of 7) , ik vermoed dus inderdaad gemorst vocht ofzo. geen gelijk verdeeld vuil over het hele toetsenbord.
 
Heb je naar beneden gescrold?
 
Heb je naar beneden gescrold?

In Taakbeheer/prestaties valt niks te scrollen, is gewoon een vierkant schermpje met dat door mij genoemde rijtje, zónder GPU.
In Program Files en Program Files (x86) staan alleen langere lijsten Windows mappen, een paar Microsoft mappen, Internet explorer en Common Files. Verder niks. Toen ik de laptop kreeg heb ik hem schoon nieuw W10 geïnstalleerd (gekabeld). Dat lukte, pas daarna kreeg ik door dat het toetsenbord het deels niet meer doet en is er dus ook helemaal niks meer via internet toegevoegd aan drivers of apps etc.

Ik kan nog wel via USB overdracht dingen op de laptop zetten. Eerst op eigen pc downloaden enzo.
 
Lees post 12. Daar wordt 'hoe en wat' goed uitgelegd. Vergeet de rest.
 
Laatst bewerkt:
Daar zijn geen Intel drivers meer voor W10.

Compatibiliteits modus proberen.
Ik begrijp zo'n beetje dat er weinig valt op te lappen aan dingen die niet meer voorhanden zijn/ondersteund worden. En hoe/waar vind ik de Compatibiliteits modus?
 
"Compatibiliteits modus proberen."

Ik denk dat je dat per programma moet instellen.

Typ in het zoekvak Programma's > Programma's uitvoeren die voor ... gemaakt zijn etc. etc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan