• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kijken of er een bestand in een bepaalde directory staat

Status
Niet open voor verdere reacties.

journeyman

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Berichten
115
Ik zou graag telkens bij het openen van een bestand een copij van het bestand willen maken in een andere map...
hiervoor wil ik eerst gaan kijken of er in die map al een bestand staat en zo ja, het eerdere bestand verwijderen.
omdat ik hiervoor naar een dropbox map verwijs en deze door verschillende mensen gebruikt wordt en dus ook vanop verschillende pc's kan ik niet met een "vast" pad werken. ik moet dus een "variabele" in mijn pad verwerken.

dit doe ik zo:

Code:
Private Sub Workbook_Open()
Dim answer As String
Dim sUserName As String
Dim bestandbestaat As Boolean
Dim filenamebackup As String


 sUserName = VBA.Environ$("username")

wanneer ik daar de volgende regel aan toevoeg:

Code:
filenamebackup = dir(C:\Users\ & sUserName & \Dropbox\2 - JBM Events\Show mgmt\backup-smos & "\*.xlsm")

wordt deze regel niet aanvaard... ik maak dus ergens een fout... maar weet niet waar... ik zie het niet.


kan iemand even meekijken aub?

bedoeling is om de filenaam in te lezen in een variabele (filenamebackup)
als deze "" is dan zet ik een boolean op false
boolean false, dan weet ik l dat het bestand niet bestaat en ga ik het bestand (een back-up dus) wegschrijven in een de eerder vermelde map.
als boolean = true dan ga ik eerst het bestaande bestand verwijderen en dan het bestand weer wegschrijven in de eerder vermelde map. een back-up maken in een andere map dan de map waar het bestand zich bevind

op het einde van het "programma" moet het bestand in de originele map bewaard worden (dus niet in dezelfde map als de back-up)
 
wordt deze regel niet aanvaard...
Beetje vage omschrijving. Het gaat hier toch niet om een erfenis? :)
Code:
filenamebackup = dir(C:\Users\ & sUserName & \Dropbox\2 - JBM Events\Show mgmt\backup-smos & "\*.xlsm")
Wat levert de code dan wèl op? Oftewel: krijg je een foutmelding? Blijft de variabele leeg?
 
Gebruik wel de aanhalingstekens juist

Code:
Dir("C:\Users\ & sUserName & \Dropbox\2 - JBM Events\Show mgmt\backup-smos\*.xlsm", vbDirectory)
 
De code van jveer lijkt mij ook fout...
Code:
filenamebackup = Dir("C:\Users\" & sUserName & "\Dropbox\2 - JBM Events\Show mgmt\backup-smos\*.xlsm")
 
Hoezo is die fout?
 
als ik de code van JVeer toepas blijft mn variabele leeg, dan is wel de syntaxis error er uit. maar hij vind dan blijkbaar niet de weg naar de juiste map...
 
Dir("C:\Users" & sUserName & "\Dropbox\2 - JBM Events\Show mgmt\backup-smos\*.xlsm", vbDirectory)

dit lost het probleem op. dus eigenlijk bij mijn initiele code de vbdirectory een double quotes bij zetten...er bij zetten.

merciekes om mee te denken mannen!
 
Dir werkt als het goed is niet met dropbox/sharepoint, ofwel online folders. Is je folder gelinkt aan je verkenner?
 
ja mijn folder is gelinkt aan mijn verkenner.
denk dat het probleem bij "gebruikers" waar dropbox niet gekoppeld is aan hun verkenner gaat blijven bestaan....
 
Ik zou het op deze manier doen

Code:
Sub jec()
 a = "C:\Users\" & sUserName & "\Dropbox\2 - JBM Events\Show mgmt\backup-smos\"

 With CreateObject("scripting.filesystemobject").getfolder(a)
   If .Files.Count Then    'er zit een bestand in de folder (true)
   
      .....
   Else
      ....
          
   End If
 End With
End Sub
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan