• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

mogelijkheid opmerking blokkeren in beveiligd excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

retteke

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2010
Berichten
16
Hallo forumleden,

Ik loop tegen een probleem aan dat ik een excel tabblad prima kan beveiligen maar dat de mogeljkheid voor gebruikers blijft bestaan om een opmerking in te voegen in een cel. Op het moment dat iemand in het bestand(op sharepoint) een opmerking plaatst, krijgt iedereen die melding. ik wil die mogelijkheid blokkeren, maar kan nergens vinden hoe dat moet. Het lijk me eigenlijk een basic vraag maar ik krijg het niet voor elkaar. Wie weet de oplossing? in de Bijlage een bestand dat ik beveiligd heb (zonder wachtwoord). Maar nog steeds is het mogelijk om een opmerking te plaatsen.

Hopelijk is er een oplossing

vr gr,
Retteke
 

Bijlagen

  • Bestand opmerkingen uitschakelen.xlsx
    9 KB · Weergaven: 16
Hoi Sylvester,

het is juist de bedoeling dat andere gebruikers cellen moeten kunnen aanpassen om daar de gewerkte uren in te zetten, dus een getal in kunnen toetsen. Maar in die cel mogen ze dan niet nog een opmerking kunnen plaatsen. Hopelijk is er dus nog een optie dat uit te schakelen en als mijn vraagstelling niet duidelijk is dan hoor ik het ook graag, dan kan ik proberen om de vraag helder te verwoorden

overigens heb ik geprobeerd wat je aangeeft: ook selecteren van cellen onmogelijk te maken dmv beveiliging maar dan kan ik nog steeds een opmerking plaatsen, zie bijlage:

gr
retteke
 

Bijlagen

  • foto.jpg
    foto.jpg
    1.014,2 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
als je vba gebruikt dan kun je opmerkingen ,eventueel met tussen komst van een popup die waarschuwt dat de opmerking verwijderd wordt, weer weg halen .
 
als je vba gebruikt dan kun je opmerkingen ,eventueel met tussen komst van een popup die waarschuwt dat de opmerking verwijderd wordt, weer weg halen .

Dat lukt mij denk ik niet omdat ik onvoldoende VBA Kennis heb. MAar het is dus niet dicht te timmeren zodat anderen de mogelijkheid niet eens hebben?
 
Die "Threaded Comment" kun je steeds benaderen, even snel bekeken:
tenzij er reeds een oude comment in de cel staat (heet nu Note) Deze zijn niet te wijzigen wanneer er een beveiliging op staat
of wanneer er meerdere sheets tegelijkertijd geselecteerd staan...

Als test/voorbeeld:

Voeg een Tab toe (hier Sheet4)
zet in het codegedeelte van de sheet:
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
Worksheets("Sheet3").Activate
End Sub

en zet in het codegedeelte van de sheet waar de invoer op plaats moet vinden (hier Sheet3)
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
Sheets(Array("Sheet4", "Sheet3")).Select
End Sub

Nadeel: Macro's moeten geactiveerd staan en wellicht andere zaken die door de selectie van meerdere sheets niet meer werken.

Wellicht is er toch ergens een vinkje, maar ik zie 'm niet :cool:
 
Die "Threaded Comment" kun je steeds benaderen, even snel bekeken:
tenzij er reeds een oude comment in de cel staat (heet nu Note) Deze zijn niet te wijzigen wanneer er een beveiliging op staat
of wanneer er meerdere sheets tegelijkertijd geselecteerd staan...

Als test/voorbeeld:

Voeg een Tab toe (hier Sheet4)
zet in het codegedeelte van de sheet:
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
Worksheets("Sheet3").Activate
End Sub

en zet in het codegedeelte van de sheet waar de invoer op plaats moet vinden (hier Sheet3)
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
Sheets(Array("Sheet4", "Sheet3")).Select
End Sub

Nadeel: Macro's moeten geactiveerd staan en wellicht andere zaken die door de selectie van meerdere sheets niet meer werken.

Wellicht is er toch ergens een vinkje, maar ik zie 'm niet :cool:



Hi Eric,

dit proberen te doen, maar werkt ook niet. Heb natuurlijk al veel pogingen ondernomen maar kom er niet uit. wat ik denk is dat het een algemene functie is in heel office. Ik ben nu wel uitgekomen dat ik meldingen kan uitschakelen die gemaakt worden. Ik krijg dan geen mails meer als iemand een opmerking plaatst. Maar daarmee ontvangen de andere gebruikers nog wel notificatie mails want die instelling kan ik natuurlijk niet voor anderen aanpassen.

vrees dat het dus niet gaat lukken. Ik wacht nog wat andere creatieve ideeen af, anders sluit ik de post maar....

Thanks anyway :)
 

Bijlagen

  • Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    26,7 KB · Weergaven: 14
Mn suggestie in bijgaand bestandje, gaat om invoer op Sheet3
Werking van VBA is wel noodzakelijk

++ svp niet de hele post quoten, maakt de thread nogal onleesbaar
 

Bijlagen

  • Retteke.xlsb
    15,6 KB · Weergaven: 21
Retteke , staan er al opmerkingen in de sheet die moeten blijven of mogen nergens opmerkingen staan?
 
Hoi Sylvester,

Eigenlijk is het heel eenvoudig (de wens althans :)) In de gehele sheet moet de mogelijkheid om een opmerking te plaatsten worden geblokkeerd. Niemand mag er dus een opmerking in kunnen plaatsen, deze functie zou moeten worden uitgeschakeld op de een of andere manier....

Gr,
Retteke
 
uitzetten van die functionaliteit heb ik niet gevonden.
je kan met vba wel nadat iemand van cel wisselt zorgen dat steeds alle opmerkingen worden verwijderd.
als vba geen probleem is voor jou , kan ik morgen wel een voorbeeldje posten. ik ga nu klimmen in Bergschenhoek .
 
uitzetten van die functionaliteit heb ik niet gevonden.
je kan met vba wel nadat iemand van cel wisselt zorgen dat steeds alle opmerkingen worden verwijderd.
als vba geen probleem is voor jou , kan ik morgen wel een voorbeeldje posten. ik ga nu klimmen in Bergschenhoek .

Hi Sylvester,

an sich is VBA geen probleem, maar ik denk dat als er dan een opmerking geplaatst wordt de melding al verstuurd wordt na de andere gebruikers. dat nadien dmv een vba script de opmerking verwijderd wordt is dan denk ik te laat omdat de actie dan al plaats heeft gevonden.

Ik denk dat ik een mail ga sturen aan de gebruikers dat ze gewoon geen opmerkingen het bestand mogen zetten. Dank voor de geboden hulp, maar denk dat je beter van het weekend kan genieten morgen, klimze.

Ik zal deze post maandag op afgehandeld zetten

gr
Retteke
 
Eric, ik krijg met jouw bestand een onherstelbare vastloper

ik moet er uit met contr alt delete
 
Thanks S.,
voor de zekerheid nog een regeltje toegevoegd in de code, bij mij geen problemen, maar anders ook dit geen optie
 

Bijlagen

  • Retteke (2).xlsb
    15,6 KB · Weergaven: 11
Eric, na wat heen en weer tussen alle sheets werkt het niet meer en kan ik het bestand niet meer sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Zo?
Code:
Sub VerwijderComments()
Dim w As Worksheet
Dim o As Comment
 For Each w In ThisWorkbook.Sheets
   For Each o In w.Comments
     o.Delete
   Next
 Next
End Sub
 
Albert, het probleem is niet het macrootje om de opmerkingen te verwijderen, "ActiveSheet.UsedRange.ClearComments"
maar aan welke trigger moet je hem hangen.
 
Zo?, als ze er achter komen dat het niet meer kan stoppen ze vanzelf.:d:d
Kan natuurlijk zijn dat het vertragend gaat werken.
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
 ActiveSheet.UsedRange.ClearComments
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan