• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch invullen cel en kleur

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rose1983

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2017
Berichten
56
Hallo,

Nogmaals een vraag voor de excel kenners! i kheb voorbeeld excel toegevoegd. ik weet dat ik moet werken met =IF functie maar kom er net niet uit.

ik heb volgende informatie:

er zijn verschillende statussen

Status

open binnen termijn
Open buiten termijn
gereed binnen termijn
gereed buiten termijn

Elke status heeft een kleur ( Staat in voorbeeld )

in het voorbeeld heb ik kolommen F G H

De status moet automatisch in kolom H komen wanneer kolom G wordt ingevuld. en dan moet ook de kleur van de cel veranderen. ( dat weet ik opzich wel met conditional formatting te doen )

als jullie een willen kijken naar het voorbeeld wat ik toevoeg, daar staat ook beschreven wat er gebeuren moet.
 

Bijlagen

  • test1.xlsx
    13,5 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Deze formule kun je gebruiken voor H5
Code:
=ALS(EN(G5="";F5>=VANDAAG());"Open binnen termijn";ALS(EN(G5="";F5<VANDAAG());"Open buiten termijn";ALS(G5<=F5;"Gereed binnen de termijn";"Gereed buiten de termijn")))
Je hebt nu VO ingesteld voor als de tekst een bepaalde waarde bevat. Beter is alle afzonderlijke logische testen uit de geneste ALS functies te halen en daarmee op formule gebaseerde VO in te stellen. Dan maakt het niet meer uit wat er in cellen H5 t/m H7 staat, de kleur klopt altijd. Zie bijlage.

N.B. Je kan niet EN een waarde EN een formule in een cel zetten, dus de gegevensvalidatie heb ik eruit gehaald.
 

Bijlagen

  • test1 (AC).xlsx
    15,1 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
oh Helemaal geweldig! bedankt.

Maar misschien nog een probleem die je kan oplossen voor me.

als ik de formule doorsleep naar onder komen er nu bij alle lege vakken nu OPEN BUITEN TERMIJN te staan.

is dit nog op te lossen in de formule? dat er bij lege cellen F en G ook niks in H komt?

nieuwe bijlage !!
 

Bijlagen

  • test2 (AC).xlsx
    14,4 KB · Weergaven: 11
Kleine aanpassing in formule en VO-conditie voor rood lost dat probleem op.
 

Bijlagen

  • test2 (AC2).xlsx
    15,2 KB · Weergaven: 13
Top bedankt zeg!!

Heb je een aanpassing in de formule gemaakt? dan kan ik deze formule kopieren en gaan gebruiken? of heb je ergens anders een aanpassing gemaakt?
 
Stukje ervoor gezet:
Code:
=[COLOR="#FF0000"][B]ALS(F5="";"";[/B][/COLOR]ALS(EN(G5="";F5>=VANDAAG());"Open binnen termijn";ALS(EN(G5="";F5<VANDAAG());"Open buiten termijn";ALS(G5<=F5;"Gereed binnen de termijn";"Gereed buiten de termijn")))[B][COLOR="#FF0000"])[/COLOR][/B]
 
Bedankt, je hebt me enorm geholpen!!!

Is het ook mogelijk om als de termijn datum is ingevoerd deze cel te 'sluiten'?

dat men niet meer zomaar de datum weer kan aanpassen? dan wordt het onmogelijk gemaakt om te frauderen zeg maar
 
Dat wordt eventueel programmeerwerk (VBA), en dat is niet mijn specialiteit...
 
dat dacht ik al !! misschien dat ee nander mij hiermee kan helpen. voor zover heel erg bedabkt voor je hulp aan mijn excel probleem!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan