• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2e, 3e, 4e enz. resultaat weergeven na zoekfunctie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjauffeurtje

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2021
Berichten
8
Goedendag,

Ik ben op zoek naar een formule die een 2e, 3e, 4e enz...... resultaat weergeeft na een zoekfunctie.

Ik ben al bezig geweest, maar kom er maar niet uit.

Mag zowel met VERT.ZOEKEN als met INDEX/MATCH functie.

Met vriendelijke groet,
Sjauffeurtje.
 
Dat kan met een matrixfunctie combinatie van ALS.FOUT/INDEX/ALS/KLEINSTE/RIJ!
Of met een FILTER functie als je Excel 365 gebruikt.
Etc.

Lekker duidelijk he?

Goed gebruik is hier daarom om een representatief Excel-voorbeeldje bij een vraag neer te zetten zodat je een gericht antwoord krijgt. Hoeven we ook niet te gokken. Geef aan wat je hebt en wat je wilt krijgen als resultaat voor een aantal rijen of situaties. En: welke Excelversie je gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
reactie

Hierbij een voorbeeld bestand.

De bedoeling is dat in de rechtse tabel de winkels ingevuld worden achter de naam van de chauffeur.
De bedoeling is dat dit met een zoekfunctie gebeurt, dus dat het ook variabel is omdat niet elke rit door eenzelfde chauffeur gedaan wordt.

Met vriendelijke groet,
Robert merkus.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld rittenlijst.xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 16
Daarvoor heeft MS autofilter en advancedfilter uitgevonden: 2 * zoeken = filteren.
 
Respons iets langer dan een uurtje, maar hierbij enkele opties voor zowel Excel 365 als eerdere versies van Excel. Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld rittenlijst (AC).xlsx
    13,8 KB · Weergaven: 32
Bedankt AlexCEL,

Ziet er goed uit.
Dan rest mij nog 1 vraag, is deze formule ook te gebruiken als er nog tekst achter de winkelnummers staat, of werkt het alleen met winkelnummers?

Alvast bedankt voor je hulp.
 
Maakt niet uit of er nummers of tekst staat... probeer maar eens uit.
 
Klopt inderdaad. Ik ben er helemaal blij mee. Het werkt goed.

En als er die dag 2 chauffeurs op een auto zitten, hoe zou ik dat dan op kunnen lossen.
De rittenlijst blijft hetzelfde alleen kan een auto dan 2 chauffeurs hebben die dag.
Dan zou er evt. nog een 2e kolom met naam bijkomen.
Is dat heel lastig op te lossen?

Maar alvast bedankt dat dit werkt.
 
Laatst bewerkt:
gebruik in 365 de functie Uniek voor de namen dan komt Hank ook tevoorschijn :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Gebruik je Excel 365?

En hoe zie je die "tweede kolom" eruit? Kun je dat in het voorbeeld eens aangeven (handmatig).
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik geen office 365. Ik gebruik office 2019.

2e naam zou naast de 1e naam in de 2e Tabel komen te staan.
De auto wordt halverweg de dag overgenomen, dus ritten van 2e chauffeur zouden dan achter de ritten van 1e chauffeur moeten komen.
Of wordt het dan een hele legpuzzel?
Want het zou ook nog zo kunnen zijn dat de 2e chauffeur in de ochtend op auto 1 rijdt en in de middag op auto 3 bij wijze van spreken.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld rittenlijst 2.xlsx
    14,7 KB · Weergaven: 16
Ja dat klopt.

VBA is nog geen optie voor mij. Ik zou er heel graag iets mee doen, maar het ontbreekt mij aan tijd om dat onder de knie te krijgen.

En er zijn meerdere gebruikers die geen verstand van VBA hebben. Dus als er in de toekomst dingen aangepast moeten worden, moet dat door iedereen gedaan kunnen worden.
 
Die wisselingen maken het niet gemakkelijker... Want hoe weet ik dan welke chauffeur bij welke auto hoort op welk tijdstip? Daarom heb ik een extra kolom toegevoegd aan te geven welke auto welke winkels bezoekt. Dan kan ik daarna de chauffeurs en tijden erbij zoeken.
 
Het uiteindelijke doel is dat ik kan zien welke ritten door welke auto gereden zijn. Maar omdat er in de rittenlijst met chauffeursnamen gewerkt wordt en niet met auto's dacht ik het met zoeken op chauffeursnamen af te kunnen. Anders moet je de chauffeurs eerst gaan koppelen aan een auto, maar je blijft de namen gebruiken. Ik weet het klinkt misschien allemaal omslachtig. Maar waarschijnlijk dat ik er daardoor ook niet uit kon komen.
 
Als we het over analyse hebben, is het belangrijk dat de input juist is.
Het is dan beter om te denken aan een andere registratie methode. Aanpakken bij de bron dus.

De oplossing is dan ook veel simpeler.
 
Laatst bewerkt:
toch een poging om je over te halen met een udfje (vba).
het udfje kun je net als elke excelfunctie gebruiken. je moet wel de macro's inschakelen (toestaan)

het is een matrixfunctie ik weet niet of je die in 2019 nog moet afsluiten met contr shift enter.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld rittenlijst 2.xlsm
    21,4 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Deze matrix formule doet dan hetzelfde als de UDF. Zelfde methode als eerder aangereikt door Alex

Gebaseerd op het bestand van sylvester

Code:
=ALS.FOUT(INDEX($A$2:$A$57;KLEINSTE(ALS(($B$2:$B$57=$E2)+($B$2:$B$57=$F2);RIJ($1:$56));KOLOM(A1)));"")
 
Laatst bewerkt:
Voorbeeldje vergeten toe te voegen bij eerdere antwoord.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld rittenlijst 2 (AC).xlsx
    16,9 KB · Weergaven: 14
Ik denk dat ik met deze formule ook al gered bent. Bedankt voor het meedenken.


Deze matrix formule doet dan hetzelfde als de UDF. Zelfde methode als eerder aangereikt door Alex

Gebaseerd op het bestand van sylvester

Code:
=ALS.FOUT(INDEX($A$2:$A$57;KLEINSTE(ALS(($B$2:$B$57=$E2)+($B$2:$B$57=$F2);RIJ($1:$56));KOLOM(A1)));"")
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan