Dualboot Windows 11 / Linux Mint

Status
Niet open voor verdere reacties.

Katz85

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2009
Berichten
64
Ik weet even echt niet meer wat ik fout doe. Ik heb vanuit Windows 11 een gedeelte voor de partitie vrij gemaakt voor Linux Mint.

Deze ook op een USB stick gezet met rufus. Systeem restart en met de USB stick Linux Mint opgestart en de installatie doorlopen met een nieuwe partitie. Deze nieuwe partitie zie ik overigens niet terug in Windows, dit omdat ze waarschijnlijk niet met elkaar kunnen communicieren.

Toen kwam de melding, remove your device and press OK. Als ik mijn systeem nu opstart krijg ik geen enkele optie te zien om Linux Mint te booten en schiet hij direct door naar Windows 11. Wat doe ik nu precies verkeerd, of zie ik over het hoofd? Een beetje genade met deze startende Linux piloot:(:confused:
 
Dan gaat dus de Grub installatie nog niet goed, die moet je repareren:
https://windowsreport.com/dual-boot-windows-11-linux/
Why is Linux missing after installing Windows in dual boot mode?

[FONT=&amp]We’ve observed that Linux might be missing after installing Windows in dual boot mode. Although this can be extremely alarming, it’s expected because Windows will overwrite the Linux bootloader.[/FONT]
[FONT=&amp]However, there’s a way to repair this:[/FONT]

  1. Press the boot menu key while your system boots. Usually, it’s F12, but it can change depending on your motherboard. Now select Ubuntu to boot to it. If this method doesn’t work, use Linux Live USB.
  2. Create a Linux Live USB.
  3. Boot from the Linux Live USB.
  4. Make sure that you’re connected to the Internet.
  5. Open the Terminal and run the following commands:
    sudo add-apt-repository ppa:yannubuntu/boot-repair
    sudo apt-get update
    sudo apt-get install -y boot-repair && boot-repair
  6. Now open Boot-Repair, you should find it in the list of installed applications, or type boot-repair in the Terminal.
  7. Select Recommended repair and that should hopefully fix the problem.
[FONT=&amp]Some users claim that you can fix this issue by this method as well:[/FONT]

  1. Boot to Linux or start Linux from Live USB.
  2. Open Terminal and run the following command:
    sudo update-grub2
  3. Wait for the command to finish.
  4. After doing that, access BIOS and set Linux as the first boot disk.
  5. Save changes.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Voor de mensen die hier in de toekomst nog tegen aangaan lopen.
Dit was voor mij letterlijk de oplossing, het is niet exact hetzelfde, maar wel het boot menu activeren en de EUFI aanzetten.


Schermopname (1).png
 
Heb je een weblink naar die info (om het nog completer te maken).
In desktops doe ik het eigenlijk altijd anders:
Schijf 1 voor Window, die installeren zonder schijf2..
Dan: Schijf 1 loskoppelen en :
Schijf 2 monteren en Linux installeren....
Klaar?
Schijf 1 ook weer aankoppelen.
Als je nu de pc start kun je via F8 of F9 of F12 het startmenu van het moederbord voor je neus krijgen dan kiezen voor Schijf 1 of 2.
HET voordeel vind ik dat je elk risico ontwijkt om door de Linux installatie compleet te voorkomen dat deze de Windows installatie beschadigt.
 
Een ding is zeker... de kans dat ik me vergis is nihil. En de Windows en de Linux bootmanager zitten elkaar nooit in de weg, er hoeft op een van die 2 schijven nooit wat aangepast worden. Die 2 schroefjes vd pc kast losmaken en even de SATA kabel afkoppelen e.d. kost bij mij minder tijd dat jij in dit topic gestopt heb.. en hopelijk krijg je niet meer problemen bijvoorbeeld na updates van Windows of Linux, want anders kun je dat ook nog gaan uitzoeken om dat weer te repareren.

Het is verder puur een kwestie van persoonlijke voorkeur, waar je de mate van nadelen en voordelen er gratis bij krijgt.
 
Daar heb je helemaal gelijk in. Verschillende keuzes en smaken, gelukkig kookt elke kok ook niet hetzelfde.

Een klein beetje offtopic, maar ik merk wel dat dit systeem wel hapert hier en daar. Het loopt nog niet zo soepel als ik wil. Shutter als anti virus staat er ook op.

Bureaublad_001.jpg

Zie toegevoegd screenshot, is dit acceptabel?
 
Laatst bewerkt:
Ik zal op zoek gaan naar een goede "persoonlijke" leraar:D

Fijn dat je zo beleefd bent.
 
Laatst bewerkt:
Shutter als anti virus staat er ook op.
Is niet nodig, gewoon eraf halen, echt.

Na installatie zul je nog een aantal dingen moeten doen.
Zoals de stuurprogramma's installeren voor je grafische kaart en andere zaken. Die staan heel goed uitgelegd op de website die je al had gevonden:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html

Het staat er in goed leesbaar Nederlands beschreven, bijna jip en janneke taal.
Als je dan alles gedaan hebt wat jij wilt, dan zul je zien dat je systeem beter loopt.

Ik vraag mij alleen af, welke versie heb je van Mint? Cinnamon, Mate of XFCE?
En wat zijn je specs van je computer? Soms is Cinnamon net te zwaar, maar dat zou je kunnen instellen met bepaalde dingen uit te zetten.
Maar ook dat staat allemaal op de website hierboven.

Succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan