• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost 5 Variabele verwerken in een uitslaglijst

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

caja52

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2009
Berichten
41
Wie kan mij op weg helpen

Ik wil een standenlijst van een viswedstrijd maken. ER zijn best wel een aantal variabele zie de bijlage.
Ook moet het zo zijn dat nr.1 boven aan komt te staan..

Ik weet dat je een ALS functie kunt nesten. Omdat er zo veel mogelijkheden zijn vermoed ik dat het beter is om in stappen te werken. Op het eind wil ik een knop aanmaken met een macro "sorteren"

Groetjes Caja
 

Bijlagen

  • Test punten.xlsx
    12,5 KB · Weergaven: 23
zoiets
 

Bijlagen

  • Test punten.xlsx
    23,1 KB · Weergaven: 19
Kan het ook met een ALS functie

Bedankt voor je reactie.

Ben zelf ook al bezig geweest met een ALS functie en een sorteerknop.

Hoe werkt het.

Je vult eerst de uitslag in: Kolommen "Gewicht" - "pl" - "A_N_S"

Dan sorteren met de knop.

Kom nu in de problemen met de keuze "N" deze moet 20 punten krijgen. Regel 23 Omdat de ALS functie als eerste de vergelijking C23=C22 komt er 12 punten. dit geld ook voor regel 19 t/m 22 dit zou 13 punten moeten zijn.

Hoe kan ik dit oplossen? Is het ook mogelijk om het op mijn mabier te doen

Het voorbeeld wat je mij stuurt is wel juist. Maar ik begrijp de formules niet en de omrekening?
 

Bijlagen

  • Test punten Cees.xlsx
    15,5 KB · Weergaven: 15
die omrekeningskolom, daarvan is het de bedoeling om zo weinig mogelijk punten te verzamelen en op basis daarvan dan een rangschikking te maken.
1. omdat de beste speler het hoogste gewicht gevangen heeft, moet de boel omgedraaid worden en maak je de berekening 'het hoogst gevangen gewicht van iedereen' - "het gevangen gewicht"
Daardoor staat iedereen in principe al op ge goeie plaats, alleen diegene die niets gevangen hebben & de A's & de N's staan nog op dezelfde voet, dus die laatste 2 moeten nog extra strafpunten krijgen.
dus
2. de Afgemelde krijgen nog een keer extra het hoogste gewicht erbij, de Niet afgemelde 2 keer extra het hoogste gewicht
Code:
=ALS(B5="";100000;-C5+MAX($C$5:$C$25)*ALS.FOUT(VERGELIJKEN(F5;{"|";"@";"a";"n"};0);1))
die formule zegt dus
* B-kolom niet ingevuld = 10.000 (rij die niet ingevuld is, geen deelnemer)
* ben je een A = -1 * gevangen gewicht (normaal=0) + 2 * maximaal gevangen gewicht
* ben je een N = -1 * gevangen gewicht (normaal=0) + 3 * maximaal gevangen gewicht
* noch A, noch N = -1 * gevangen gewicht (normaal=0) + 1 * maximaal gevangen gewicht
en dan ga je naar de puntenverdeling
* je geeft oplopend punten naargelang ie omrekening met 1 uitzondering, die N's
* die N's krijgen zoveel punten als er deelnemers waren, dus het aantal ingevulde cellen in de B-kolom.

PS. Jouw bijlage is een xlsx, die kan geen macros bevatten, je is inderdaad ook oplosbaar met een macro.
Daarbij zal je op ongeveer dezelfde manier moeten te werk gaan als hierboven, dus een omrekening maken van gevangen gewicht en je "AN"-score naar een getal.
 
Laatst bewerkt:
bedankt

Bedankt Cow18

Ik ga er mee verder om het te begrijpen zodat ik het zelf kan bedenken.

Groetjes Caja
 
verkeerde bijlage

beste cow18

nu met de juiste bijlage met macro sorteren

kun je eens kijken wat er hier mee mis is?

Groetjes Cees
 

Bijlagen

  • Test punten.xlsm
    22,6 KB · Weergaven: 18
kolommen I&J en de macro sorteer2
 

Bijlagen

  • Test punten.xlsm
    29,8 KB · Weergaven: 29
Namen overnemen in de tabellen

Beste COW18,

Ik heb inmiddels voor alle 10 de wedstrijden sorteer knoppen aangemaakt en dit werkt allemaal. Ik heb nog een paar vragen:

Ik zou graag bij de start van het seizoen eenmaal de naam invullen en niet 10x voor elke wedstrijd.
Als ik dit met =A5 doe dan gaat het met sorteren fout met deze verspringt naar de naam na sorteren van wedstrijd 1

Hoe krijg ik nu die namen vast in de tabellen van de wedstrijden en dat ze niet veranderen door het sorteren. Ben er al even mee bezig geweest maar krijg het niet gevonden.

Kun je mij in de juiste richting wijze?

Groetjes Caja52
 

Bijlagen

  • Namentest.xlsx
    20,1 KB · Weergaven: 10
Je zal ze toch een keer als vaste naam moeten plakken, niet als formule.
Anders lukt het je nooit.
Dat kan je handmatig doen of met een klein macrootje.
 
Bedankt

Beste COW18,

Bedankt je bevestigd mijn vermoeden.

Dan wordt het bij de start even de namen kolom de waarde kopiëren naar de andere wedstrijden.


Groetjes Caja52
 
Beste COW18

Kom er nu achter dat de punten toekenning nog niet allemaal juist is. Zie onderstaande in de bijlage "vraag Aart" zijn de punten die bij deze uitslag juist toegekend. Dat er deelnemers zijn die hetzelfde gewicht hebben kan onbeperkt zijn. Dus 2 of 3 of 4 enz.



Als de nummers 1 en 2 gelijk zijn dan vervalt nr. 2 en gaan we verder bij nummer 3.
Zijn de nummers 5-6-7 dan hebben ze alle 3 - 5 pnt. Dan vervalt 6 en 7 en gaan we verder met nummer 8 .
Als ze afgemeld hebben krijgen ze alle even punten na dat de telling van de wedstrijdvissers is afgehandeld (pl).
En als ze niet hebben afgemeld krijgen ze het aantal punten van het aantal bij de start van de competitie (stel dat er 20 deelnemers zijn dan krijgen ze allen 20 punten).

Is het mogelijk om in je formule dit toe te voegen?

Ik heb het gehele bestand "Competitieprogramma" toegevoegd.

Hierna is het de bedoeling dat ik een totaaluitslag blad ga maken en een totaal uitslag per deelnemer.

Ben er nog wel even mee bezig.

Ik hoop dat je bereid bent om mij op weg te helpen.

Groetjes Caja52
 

Bijlagen

  • Competitieuitslagen.xlsm
    68,3 KB · Weergaven: 12
  • vraag Aart.xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 18
kolom G : bedoeling is om zo weinig mogelijk strafpunten te verzamelen.
Je ziet daar een getal van grootte-orde 13.000.000 (13 miljoen, maar door de specifieke celopmaak worden die anders weergegeven, namelijk "#\.#\.####\.##"
Hoe moet je dat lezen :
* 1e cijfer 1 of 2 = kolom B is wel of niet een "A" (betekent eigenlijk 10.000.000 of 20.000.000 strafpunten)
* 2e cijfer 1, 2 of 3 naargelang kolom F ofwel niet A & niet N is (1), ofwel A (2) ofwel N (3) is (betekent 1.000.000 of 2.000.000 of 3.000.000 strafpunten)
* blok van 4 cijfers = 9000-gevangen gewicht (er van uitgaande dat je nooit meer dan 9 kg zal vangen) levert naargelang het gevangen gewicht 0 (9 kg gevangen) à 900.000 (niets gevangen) strafpunten op (zou je uds kunnen zien als 100 bonuspunten per gram gevangen !)
* blok van 2 cijfers = kolom E, je plaats, ook er van uitgaande dat die plaats tussen 0 en 99 ligt. Levert dus 0 to 99 strafpunten op.

Dan ga je punten toekennen naargelang de rang van je deelnemer in dit lijstje, zolang je geen 13.000.000 strafpunten hebt, want dan belandt je direct helemaal achterin.
>13.000.000 is geen A in kolom B of/en een N in kolom F

Dus voor de leesbaarheid staan die punten op die ongebruikelijke plaats, maar eigenlijk moet je alles zonder punten zien als een getal van grootte-orde 10 miljoen.
Kolom H is overbodig, wordt nergens gebruikt, maar heeft je de normale weergave van kolom G. Die mag straks weg.
 

Bijlagen

  • Competitieuitslagen (1).xlsm
    69,5 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Gelijk aantal punten

Bedankt ik ga er mee aan de slag.

Groetjes Caja52

Ik ben er mee bezig geweest maar krijg het niet voor elkaar.

Probleem is dat er niet van te voren kunt voorspellen hoeveel deelnemers hetzelfde gewicht hebben.

1.1.8140.32 getal 8140 ik weet dat dit het gewicht is som (9000 - gevangen gewicht ).

Kom er niet achter hoe ik dit moet berekenen als er dezelfde gewichten zijn. In kolom "I" Heb ik het juiste aantal punten gezet.

Moet je soms nog een hulptabel maken met het gewicht. en dan een vergelijking maken.

Of is het maar beter om handmatig de punten in te vullen.

Zie de bijlage

Groetjes Caja52
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    12,3 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
ik had het verkeerd voor, blijkbaar is de kolom E, de "pl" niet van belang, dus heb ik even die kolom * 0 gedaan en dan kom ik kwa rangschikking op jouw waarden uit.
We moeten op een bepaald ogenblik elkaar uit het oog verloren zijn.
Code:
=[COLOR="#FF0000"]0*E2[/COLOR]+100*(9000-C2)+1000000*ALS.FOUT(VIND.SPEC(F2;"_AN");1)+10000000*(ALS(B2="A";1;2))

Blijkt dat later de goeie oplossing te zijn, dan kan je het rode deel schrappen.
 

Bijlagen

  • Map1 (21).xlsx
    18,5 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Zoeken en verwijzen

Bedankt!!!

Ik ga er morgen mee verder.

Groetjes Caja52

Beste COW18

Het werkt goed wat je mij hebt voor gesteld.!!

Nu wil ik een persoonlijke uitslag maken van de 10 wedstrijden.

Zie de bijlage

Vraag 1
Ik kan de functie Verticaal zoeken niet gebruiken omdat de namen in de meest links kolom niet op alfabet staan omdat deze tabel gesorteerd is op gewicht. Ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen. Kun je mij de goede richting wijze?

Vraag 2
Als de uitslagen nog niet ingevuld staan komt er in de kolom "Punten" 'n 1 te staan, ik zou graag deze cellen leeg willen zien. Ik weet dat je met "" dit kunt doen maar krijg het niet met deze formule voor elkaar, Kun je mij hierin helpen?
 

Bijlagen

  • zoeken verwijzen lege cel.xlsx
    20,7 KB · Weergaven: 13
ik weet niet hoe ver je kennis van excel reikt, maar ken je "gedefinieerde namen" ? https://www.youtube.com/watch?v=4CLIb96Bi9E
Spaties in namen zijn niet toegelaten, desnoods gebruik je een underscore "_"

Nu zou je telkens je een wedstrijd afwerkt, die wedstrijd daarna een naam kunnen geven. Zolang je dat niet gedaan hebt, creëert excel een fout en de wordt dan als "-" weergegeven.
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN([COLOR="#FF0000"][COLOR="#006400"]B$30[/COLOR][/COLOR];[COLOR="#FF0000"]INDIRECT(SUBSTITUEREN(A32;" ";""))[/COLOR];3;0);"-")
nu kijk je even naar de formules voor Gerrit en er zijn al 2 gedefinieerde namen "Wedstrijd1" en "Wedstrijd2" gemaakt.
Het rode stuk verwijst naar de A-kolom waar er "Wedstrijd x" staat. Een spatie is not done, dus die gooi je er uit en door die indirect-functie maak je van die tekst "Wedstrijd x" de gedefinieerde naam "Wedstrijdx" van.
De rest leest als een gewone Vert.zoeken-formule.
Dat doe je voor die 3 kolommen en dan kopieer of sleep je die formules omlaag.
En dat zal je nu voor iedere naam een heel klein beetje moeten aanpassen voor de A32 en B30-cellen
 

Bijlagen

  • zoeken verwijzen lege cel.xlsx
    26 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
zoeken en verwijzen

Beste COW18

Mijn kennis van Excel is redelijk ik weet dat je formules ook met namen kunt maken als dit beter is dan moet ik inderdaad de namen zo maken zonder spaties.

Het is voor mij al even geleden dat ik iets groots heb gemaakt in Excel.

In de bijlage heb ik het met deze formule gedaan: =VERT.ZOEKEN($B$30;$A$5:$F$25;3;0). Ik dacht dat dan de meest linkse kolom op alfabet gesorteerd moest zijn. Volgens mij werkt het ook zo, kun je mij hier in advies geven. Kom er nu achter dat dit absoluut niet juist is, de 1e kolom moet wel gesorteerd zijn.

Ik ga met jou formule verder en de namen zonder spatie maken.


Betreft vraag1

Hoe krijg ik in de kolommen van punten lege cellen ?


Groetjes Caja52
 

Bijlagen

  • zoeken verwijzen lege cel_2.xlsx
    21 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
gemakkelijkste manier om voor je ganse blad de nul niet weer te geven is via Bestand>opties>geavanceerd en dan naar je tabblad gaan en dat vinkje wegnemen.
Andere mogelijkheid, als er toch hier en daar nullen moeten blijven staan, is met voorwaardelijke opmaak.

Verder de laatste parameter van vert.zoeken, als die 0 is, dan wordt er gezocht naar de (eerste) match, ongeacht de sortering.
Het is enkel als je die laatste parameter 1 of -1 neemt, dat de sorteervolgorde (oplopend of aflopend) van belang is, want dan zoek je een benadering.

Verder maakt het niet uit of je al die formules nu aanmaakt, door het gewoon netjes voluit te schrijven of via die indirect-formule.
Zoiets doe ik meestal om snel formules te kunnen doorkopieren of -slepen, maar je mag je eigen zin doen.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2021-12-14 175026.png
    Schermafbeelding 2021-12-14 175026.png
    49 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Ranglist en totaallijst

gemakkelijkste manier om voor je ganse blad de nul niet weer te geven is via Bestand>opties>geavanceerd en dan naar je tabblad gaan en dat vinkje wegnemen.
Andere mogelijkheid, als er toch hier en daar nullen moeten blijven staan, is met voorwaardelijke opmaak.

Verder de laatste parameter van vert.zoeken, als die 0 is, dan wordt er gezocht naar de (eerste) match, ongeacht de sortering.
Het is enkel als je die laatste parameter 1 of -1 neemt, dat de sorteervolgorde (oplopend of aflopend) van belang is, want dan zoek je een benadering.

Verder maakt het niet uit of je al die formules nu aanmaakt, door het gewoon netjes voluit te schrijven of via die indirect-formule.
Zoiets doe ik meestal om snel formules te kunnen doorkopieren of -slepen, maar je mag je eigen zin doen.


Bete COW18
Bedankt voor de uitleg in de bijlage het programma tot nu toe.

Ik heb nog een paar problemen

Vraag1
Ik heb een tabblad "Totaal" aangemaakt. Kan nu met een verwijzing naar de desbetreffende cellen van de Totaaluitslag aan de gegevens komen. En vervolgens een sorteer macroknop om de plaatsen 1 t/m ... sorteren
Zou dit ook met een zoek/vergelijking formule kunnen?

Vraag 2
Op het tabblad "Totaaluitslag" moet het eindresultaat komen (Plaats). Je zou dit vanaf het tabblad "Totaal" kunnen overnemen. De bedoeling is dat deze gegevens per deelnemer geprint worden. Selectie A1 : D32 Hiervoor wil ik een print macroknop aanmaken.

Kan je dit niet met een formule?

Vraag 3
Op het Tabblad "Wedstrijduitslag" Wanneer er nog niets ingevuld is blijft de kolom "Punten" zie Kolom AH geeft 1 aan. Ik kom er niet achter hoe dit blanco te krijgen met bijv. ""


Kun je mij nog eens op weg helpen?

Groetjes Caja52
 

Bijlagen

  • Competitieuitslagen.xlsm
    139,1 KB · Weergaven: 13
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan