Unieke Voor- en Achternaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0696

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2021
Berichten
7
Misschien is deze vraag al vaker gesteld en misschien is het allemaal heel eenvoudig, maar ik kom er niet uit.

Ik wil graag een uitgebreide verzameling in ACCESS vastleggen en dat gaat ook prima, maar loop tegen dit probleem aan.

IK wil graag dat ik niet een achternaam in kan brengen waarvan de voornaam er ook al in staat.

Waarschijnlijk moet ik met sleutels werken, met eentje lukt wel, maar nu de tweede.

Deze 75 jarige man komt er niet uit, wie helpt me op weg
 
En wat nu als er 2 of meer voornamen gelijk zijn met dezelfde achternaam?


Gr. Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt mij een logische vraag. Sterker nog: wat als twee mensen dezelfde voornamen, achternaam en geboortedatum hebben? Of op hetzelfde adres wonen (denk aan studenten)? Ook die combinaties zijn mogelijk. Ik zou daar niet zo moeilijk over doen, en deze twee gegevens dus niet als uniek bestempelen. Maar er vanuit gaan dat bij een normaal bestand het niet zo heel vaak zal voorkomen, en dat er best omheen te wieberen is bij het kiezen van de juiste persoon door dan ook op extra velden te kunnen selecteren. Sowieso zou ik, als ik personen vastleg in een tabel, elke persoon een uniek nummer geven, op basis waarvan je dan de keuze maakt m.b.v. een keuzelijst op een formulier. De combinatie voor+achternaam zal dan wellicht twee of drie personen laten zien, maar het kiezen van de juiste persoon mag dan toch geen probleem zijn?
 
Het gaat om een grote verzameling van boeken, maar misschien ben ik te veeleisend.
Ik tik nieuwe namen gewoon bij en bij het afsluiten wordt het wel gesorteerd op achternaam.
Maar ik wil vermijden dat er dubbele auteurs tussen komen.
Je bent oud, je verveelt je wel eens, dan ga je wat zoeken en loop je soms tegen iets aan waarvan je denkt dat het toch wel gemakkelijker kan.
Maar als het eigenlijk onmogelijk is, dan laat ik het zo
 
Heeft iemand gezegd dat het onmogelijk is? Je denkwijze is verkeerd (je denkt namelijk achterstevoren), en Access heeft je probleem al jaren geleden opgelost. Namelijk zo: met de gebeurtenis <Bij niet in Lijst> (Not in list). Die gebeurtenis triggert op een keuzelijst met invoervak, waarin je de auteurs uit de tAuteurs kiest. We hebben je db niet, dus ik weet niet hoe die tabel er uit ziet, en wat je er in opslaat. Minimaal dus Voornaam en Achternaam. En dus een unieke ID die je opslaat in de boeken tabel.

Op je formulier waarin je de boeken registreert, en dus ook de auteur, heb je voor die auteurs dus een keuzelijst. Als je 20 auteurs hebt opgeslagen, zie je 20 auteurs om uit te kiezen. Stel nu dat je een boek hebt van een auteur die Remco Campert heet, en die staat nog niet in de tabel tAuteurs. Kan gebeuren, toch? Dan begin je in de keuzelijst te typen, en begin je met de ‘C’. Gelijk zie je alle namen in de keuzelijst die met een ‘C’ beginnen, dus bijvoorbeeld Carmiggelt. Je typt nu de ‘a’. Nog steeds Carmiggelt in de lijst. Dan de ‘m’: Carmiggelt verdwijnt nu. Misschien zie je een andere auteur, of je ziet al niets meer. In het laatste geval weet je: er is nog geen schrijver waarvan de eerste drie letters met ‘Cam’ beginnen. In dat geval zou ik door typen, tot je de achternaam compleet hebt (de keuzelijst blijft uiteraard leeg) en dan de keuzelijst verlaten (volgend veld klikken, op <Enter> drukken).

Nu wordt de actie <Bij niet in lijst> getriggerd, die je kunt gebruiken om de auteur automatisch toe te voegen aan de tabel. Moet je ook nog een extra Inputbox gebruiken om de voornaam te vragen, maar dat is niet zo’n probleem. Dankzij de gebeurtenis wordt de nieuwe auteur toegevoegd aan je tabel (eventueel dus met voornaam) en is gelijk beschikbaar in de keuzelijst. Probleem opgelost.

Wat je met zo’n keuzelijst bereikt, is dus dat je uit alle opgevoerde auteurs kunt kiezen, tot je er een opzoekt die nog niet is ingevoerd. En dat gebeurt dan volgens de beschreven procedure. Het opvoeren van een dubbele auteur is dus eigenlijk onmogelijk gemaakt, omdat je de auteursnaam al kiest in de keuzelijst. Neemt niet weg dat het wel degelijk mogelijk is dat je schrijvers hebt met dezelfde namen. En daar zul je tóch iets voor moeten verzinnen…
 
Goedemorgen,

Of het gebruikelijk is weet ik niet...
Maar in een grijs verleden heb ik eens zoiets gemaakt.
Daarom heb ik hem maar geüpload.

Veel plezier ermee Koosr1946
 

Bijlagen

  • Boekenhoek.zip
    791,7 KB · Weergaven: 24
Heeft iemand gezegd dat het onmogelijk is? Je denkwijze is verkeerd (je denkt namelijk achterstevoren), en Access heeft je probleem al jaren geleden opgelost. Namelijk zo: met de gebeurtenis <Bij niet in Lijst> (Not in list). Die gebeurtenis triggert op een keuzelijst met invoervak, waarin je de auteurs uit de tAuteurs kiest. We hebben je db niet, dus ik weet niet hoe die tabel er uit ziet, en wat je er in opslaat. Minimaal dus Voornaam en Achternaam. En dus een unieke ID die je opslaat in de boeken tabel.

Op je formulier waarin je de boeken registreert, en dus ook de auteur, heb je voor die auteurs dus een keuzelijst. Als je 20 auteurs hebt opgeslagen, zie je 20 auteurs om uit te kiezen. Stel nu dat je een boek hebt van een auteur die Remco Campert heet, en die staat nog niet in de tabel tAuteurs. Kan gebeuren, toch? Dan begin je in de keuzelijst te typen, en begin je met de ‘C’. Gelijk zie je alle namen in de keuzelijst die met een ‘C’ beginnen, dus bijvoorbeeld Carmiggelt. Je typt nu de ‘a’. Nog steeds Carmiggelt in de lijst. Dan de ‘m’: Carmiggelt verdwijnt nu. Misschien zie je een andere auteur, of je ziet al niets meer. In het laatste geval weet je: er is nog geen schrijver waarvan de eerste drie letters met ‘Cam’ beginnen. In dat geval zou ik door typen, tot je de achternaam compleet hebt (de keuzelijst blijft uiteraard leeg) en dan de keuzelijst verlaten (volgend veld klikken, op <Enter> drukken).

Nu wordt de actie <Bij niet in lijst> getriggerd, die je kunt gebruiken om de auteur automatisch toe te voegen aan de tabel. Moet je ook nog een extra Inputbox gebruiken om de voornaam te vragen, maar dat is niet zo’n probleem. Dankzij de gebeurtenis wordt de nieuwe auteur toegevoegd aan je tabel (eventueel dus met voornaam) en is gelijk beschikbaar in de keuzelijst. Probleem opgelost.

Wat je met zo’n keuzelijst bereikt, is dus dat je uit alle opgevoerde auteurs kunt kiezen, tot je er een opzoekt die nog niet is ingevoerd. En dat gebeurt dan volgens de beschreven procedure. Het opvoeren van een dubbele auteur is dus eigenlijk onmogelijk gemaakt, omdat je de auteursnaam al kiest in de keuzelijst. Neemt niet weg dat het wel degelijk mogelijk is dat je schrijvers hebt met dezelfde namen. En daar zul je tóch iets voor moeten verzinnen…


Heel erg bedankt voor je inspanning om mij te helpen, maar het heeft tot niets geleid omdat ik het verhaal niet snap.
Ik doe het verder op de manier die ik ingeslagen ben, nogmaals klasseb van je hulp
 
Goedemorgen,

Of het gebruikelijk is weet ik niet...
Maar in een grijs verleden heb ik eens zoiets gemaakt.
Daarom heb ik hem maar geüpload.

Veel plezier ermee Koosr1946


Bedankt voor je programma, maar deze is veel te uitgebreid, ik heb maar 4 kolommen in gebruik
Nogmaals dank je wel
 
Ik doe het verder op de manier die ik ingeslagen ben, nogmaals klasseb van je hulp
Het kan natuurlijk zijn dat je de hulp niet snapt. Dat kan ik niet beoordelen. Dit soort forums zijn in beginsel geen cursus; we hopen als helpers op vragen van mensen die ongeveer weten wat ze aan het doen zijn. Lijkt mij ook logisch. Ik heb geen verstand van auto's, dus daar ga ik zelf niet aan klooien, en al helemaal niet als iemand anders dat aan mij vraagt. Dan ga ik mij toch eerst eens verdiepen in de materie. Dat geldt voor databases en extreme mate; je kunt niet zomaar zeggen: ik ga eens een database bouwen, lijkt me leuk. Je zult je toch eerst moeten verdiepen in de materie. Anders heeft vragen stellen ook geen zin, want wat heb jij er aan als je de antwoorden toch niet snapt? Uit jouw vraag
Ik wil graag een uitgebreide verzameling in ACCESS vastleggen en dat gaat ook prima, maar loop tegen dit probleem aan.
begreep ik (zoals nu blijkt: ten onrechte) dat je op zijn minst de basisbeginselen onder de knie had. Ik twijfel daar nu behoorlijk aan. Daarom raad ik je aan om eerst eens een cursus op te halen (HelpMij, Handleidingen sectie staat er een) en die door te nemen.

Daarnaast is het, zeker in jouw geval, handig om datgene dat je wél hebt gemaakt te posten, zodat we zélf een indruk kunnen opdoen van hoe ver je bent met de database, en welke kant we op moeten sturen. Ik heb zát voorbeelden liggen die je had kunnen gebruiken, maar die krijg je van mij dus niet, omdat ik eerst wil weten welke kant je op wil, hoever je ermee bent en hoe we je daarbij kunnen helpen. Maar gezien je laatste opmerkingen heb je eigenlijk geen behoefte aan hulp, dus rest mij niets anders dan je er veel succes mee te wensen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het kan natuurlijk zijn dat je de hulp niet snapt. Dat kan ik niet beoordelen. Dit soort forums zijn in beginsel geen cursus; we hopen als helpers op vragen van mensen die ongeveer weten wat ze aan het doen zijn. Lijkt mij ook logisch. Ik heb geen verstand van auto's, dus daar ga ik zelf niet aan klooien, en al helemaal niet als iemand anders dat aan mij vraagt. Dan ga ik mij toch eerst eens verdiepen in de materie. Dat geldt voor databases en extreme mate; je kunt niet zomaar zeggen: ik ga eens een database bouwen, lijkt me leuk. Je zult je toch eerst moeten verdiepen in de materie. Anders heeft vragen stellen ook geen zin, want wat heb jij er aan als je de antwoorden toch niet snapt? Uit jouw vraag

begreep ik (zoals nu blijkt: ten onrechte) dat je op zijn minst de basisbeginselen onder de knie had. Ik twijfel daar nu behoorlijk aan. Daarom raad ik je aan om eerst eens een cursus op te halen (HelpMij, Handleidingen sectie staat er een) en die door te nemen.

Daarnaast is het, zeker in jouw geval, handig om datgene dat je wél hebt gemaakt te posten, zodat we zélf een indruk kunnen opdoen van hoe ver je bent met de database, en welke kant we op moeten sturen. Ik heb zát voorbeelden liggen die je had kunnen gebruiken, maar die krijg je van mij dus niet, omdat ik eerst wil weten welke kant je op wil, hoever je ermee bent en hoe we je daarbij kunnen helpen. Maar gezien je laatste opmerkingen heb je eigenlijk geen behoefte aan hulp, dus rest mij niets anders dan je er veel succes mee te wensen!


Sorry dat ik jullie lastig gevallen heb met een voor jullie domme vraag.
Ik had al eerder gezegd dat ik 75 ben en dat ik een eenvoudige database wil maken en dan tegen iets aanloop waar ik hulp voor hoop te vinden en daarom even google gebruik.
Dat ik toe naar deze site gestuurd ben is niet mijn fout, maar meer een fout van mensen zoals jij.
Als je te beroerd bent om even mee te denken en gelijk de zwarte piet naar mij stuurt en ook nog zegt dat ik eerst maar eens een cursus moet volgen.
Ik heb in elk geval jouw SUCCES Wens zeker niet nodig.
Van mij zul je geen last meer hebben
 
gast0696, uren kun je verdwalen
Op de bank of in je bed
Met de allermooiste boeken
Beleef jij literaire pret

Ook de Sint houdt van lezen
In zijn grote, rode boek
Hij las daarin jouw wens van
de namen

Hij koos speciaal voor jou Koos,
uit zijn Helpmij namenkast,
een fraai auteurs not in list
exemplaar



Bekijk bijlage NotInList.rar

Groet, Sint en veeg Piet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gast0696, uren kun je verdwalen
Op de bank of in je bed
Met de allermooiste boeken
Beleef jij literaire pret

Ook de Sint houdt van lezen
In zijn grote, rode boek
Hij las daarin jouw wens van
de namen

Hij koos speciaal voor jou Koos,
uit zijn Helpmij namenkast,
een fraai auteurs not in list
exemplaar



Bekijk bijlage 361144

Groet, Sint en veeg Piet


Dit zegt genoeg van het niveau hier, allemaal mensen die zich eigenlijk te goed vinden om iemand te helpen
en dan ook nog te eindigen met VEEG-PIET, stumper
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gast0696,

Bedankt voor het aardige compliment.



Bekijk deze afbeelding en geef me dan nog maar eens een veeg.

Gr. Sint
 

Bijlagen

  • 2021-12-01 (2)_LI.jpg
    2021-12-01 (2)_LI.jpg
    652,3 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt door een moderator:
Wie kan mij van deze ZIELEPOOT verlossen????????????????????????????????????????

PLEASE: wie verwijdert mijn account hier PLEASE PLEASE
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gast0696,

Als U goed kijkt ziet u een rar bestand met de naam notinlist.rar

Uitgepakt krjgt u dan van deze zielepiet dit als database.

2021-12-01 (4).png

Gr. Sint
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We doen ons best om te helpen, maar het enige wat gast0696 geleerd heeft, is volkomen nodeloos op de QUOTE knop hengsten. Maar wellicht geeft dat hoop, want dat geeft in ieder geval aan dat hij wel degelijk in staat is om wat nieuws te leren :). Nogmaals gast0696: Access is, binnen de Office groep, het moeilijkste programma om te leren. Daar moet je eigenlijk zonder voorkennis niet aan beginnen. En áls je dat doet (je bent uiteraard niet de eerste) en je komt er niet uit (ook daarin ben je zeker niet de eerste), en je stelt hier een vraag (nog steeds niet de eerste), wees dan zo vriendelijk om voor ons, als helpers in ieder geval je eigen resultaten mee te sturen, zodat we kunnen zien wát je zelf hebt geprobeerd, en waar wij mee kunnen helpen.
Het voorbeeld van pletter lijkt mij prima aan te sluiten bij de vraag. Persoonlijk vind ik het jammer dat Cor dat zo gepost heeft, want daarmee leert gast0696 dus wederom niks :).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoop dat gast0696 de berichten nog eens goed leest en dan tot een andere mening komt.

Weet nog goed dat in het begin van access voor mij alleen de marco's bestonden, tot ik op een probleem kwam die niet (toen) met een macro opgelost kon worden.
Stoute schoen aan en ook maar mij hulp gezocht en ik was blij dat zij mij konden helpen.
Maar begreep ik iets van de code die zij mij gaven, nou dacht het niet.

Kan begrijpen dat gast0696 er niets van begreep van de antwoorden die hij kreeg, ja wij zijn dan zo van vraag door als je iets niet begrijp.
Voor sommige mensen is dat nou net een drempel te ver.

AccessGuru, we hebben het hier wel meer over gehad.
Koos vroeg geen complete database en ook niet of men hem les wil geven.

Natuurlijk zijn er vaak dingen die anders zijn dan wat men aangeeft, maar proberen te helpen is en blijft het doel van Helpmij.

Moet ik nog wat weg vegen, nee dacht het niet.


Gr. Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Koos vroeg geen complete database en ook niet of men hem les wil geven.
Nee, natuurlijk niet. En ik ben ook niet degene die hem een database gegeven heeft :). Maar als een vraagsteller zó duidelijk laat zien dat hij weinig van de materie begrijpt, en jij net als ik heel goed weet dat je Access niet zonder voorkennis goed kan gebruiken, dan is het wel zo netjes om hem te wijzen op de mogelijkheden. Daar is in mijn simpele optiek alle ruimte voor op een forum, en bovendien heb ik daar één klein, vriendelijk zinnetje aan gewijd. Ik heb al helemaal niet aangeboden om Koos les te willen geven. Ben benieuwd in wel bericht jij vind dat dat staat...

Dat TS vervolgens enigszins ontploft en vervolgens zijn account wil opheffen, mag van mij. Moet-ie zelf weten. Hij heeft van twee personen een voorbeeld gekregen, en kon daar niets mee. Vervolgens een paar keer gevraagd om het eigen werk te posten, en dan komt er niets. Dan houdt het een keer op.
Voor mij wel althans. He's all yours!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan