• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Problemen met som in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Julieeeeee

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 nov 2021
Berichten
4
Hey,
Ik ben op de sukkel met een draaitabel. Mijn waarden verschijnen als 'aantal' en niet als 'som'. Ik heb al geprobeerd om de celeigenschappen te veranderen naar 'standaard' of 'getal', omdat ik de foutmelding krijg dat 'deze berekening niet wordt ondersteund voor Tekst-gegevenstypen'. Maar ik krijg steeds dezelfde foutmelding. Irritant. Weet iemand wat de oplossing is?
Alvast bedankt!
BTW: een simpele 'autosom' lijkt ook niet te lukken op de gegevens. En misschien ook nuttig om weten: ik heb de gegevens ingeladen uit een CSV-bestand.
 
Laatst bewerkt:
Zie rechts in het lijstje met velden. Bij Σ-waarden zie je naast de veldnaam een dropdown menuknopje (klein driehoekje). Via waardeveldinstellingen kun je nu SOM instellen.

Plaats anders een voorbeeldje (Excel).
 
Laatst bewerkt:
Hey Alex, bedankt voor je reactie. Maar het loopt mis wanneer ik 'Som' probeer aan te duiden. Dan krijg ik de volgende foutmelding: 'Dit veld kan niet worden samengevat met Som omdat deze berekening niet wordt ondersteund voor Tekst-gegevenstypen. Ik heb al geprobeerd de 'celeigenschappen' aan te passen, maar ook dat brengt geen soelaas..
 
Zeker, zie bijlage!
 

Bijlagen

  • coronabesmettingen.xlsx
    1,4 MB · Weergaven: 20
Dit is alleen de draaitabel, de onderliggende gegevens ontbreken. Waarschijnlijk is er iets als tekst ingeladen terwijl het cijfers zijn.

Kun je de csv file ook plaatsen hier? Of een representatief geanonimiseerd deel daarvan?
 
De gegevens zijn publiekelijk te downloaden online, dus geen reden om te anonimiseren :) Het lukt om een of andere reden niet om het bestand te uploaden, maar het valt hier te downloaden: https://epistat.wiv-isp.be/covid/ (onder datasets: Confirmed cases by date and municipality)

Je moet er zeker niet te veel tijd insteken, hé! Als ik de cijfers opvraag, zullen ze me wel verder kunnen helpen, maar 'k ben nu wel gefrustreerd dat het mij niet lukt gewoon.
 
Laatst bewerkt:
"<5" is geen getal maar tekst dus daar kun je ook geen SOM van nemen... (en dat resulteert in de foutmelding).

In bijlage heb ik, nadat ik de csv heb gedownload (en daar flink wat gegevens wat heb weggegooid omdat het bestand anders te groot werd voor upload)
1) de csv geimporteerd (via menu gegevens)
2) de gegevens in powerquery ingeladen en bewerkt,
3) Voor <5 heb ik 2 genomen. Dan kun je er wel een (soort van) som bepalen. Kun je ook 0 voor instellen, is een keuze.
4) een draaitabel gemaakt. Volgens mij krijg je dan je gewenste resultaten. Ik heb toevallig alle gevallen gedeletet (daarom alles 0) maar als je dezelfde stappen doet voor de gehele dataset kom je op 1,7 miljoen gevallen...

MAAR: op de link die je geeft staat ook een Excel bestand met alle data (28 MB groot!). Waarom deze niet gebruiken?
 

Bijlagen

  • vb_Julieeeeee (AC).xlsx
    77,8 KB · Weergaven: 16
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan