Hoe kan ik mijn TV/audio apparatuur het beste onderling verbinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
446
Ik heb onlangs mijn versterker met boxen moeten vervangen.
Op dit moment heb ik:
1. Een KPN internet radio en TV ontvanger aansluitingen 1 * SCART(verouderd), 1 * HDMI en 1* optisch.
2. Een Sony Blueray/DVD/CD aansluitingen 1 * HDMI en 1 * COAX geluid
3. Een Samsung TV aansluitingen 4 * HDMI (waarvan 1 * ARC) en 1 * optisch.
4. Samsung Soundbar aansluitingen 3 * HDMI (waarvan 1 * uitgang) en 1 * optisch.
Ik wil 4 verschillende situaties maken:
1. Televisie kijken vabaf de KPN box
2. DVD/Blue Ray kijken
3. CD luisteren
4. Radio luisteren vanaf de KPN Box
Als ik naar de radio luister of naar een CD luister wil ik geen TV aanhebben.
Momenteel heb ik het gerealiseerd via optische verbindingen waarvoor ik ook een switch/converter met alleen een HDMI berbinding voo het beeld tussen KPN box en TV en tussen Blue Ray en TV.
Daarmee heb ik alles geregeld zoals ik zou willen.
Maar ik begrijp dat ik daarmee een aantal mogelijkheden van mijn nieuwe soundbar blokkeer omdat de optische/COAX verbindingen daarvoor niet geschikt zouden zijn
Wat moet ik waarop aansluiten op wat zodat ik optimaal geluid kan krijgen in alle situaties?
 
Werkt toch? en welke mogelijkheden? en welke soundbar?

Ik heb alles optisch doorgelust met de juiste materialen, als je gaat splitten met toslink naar een soundbar dien je een goede splitter met versterker te gebruiken, van Marmitek b.v.
Heb en een soundbar en een stereotoren, kan alles doorlussen naar de toren, geluid uit een soundbar is leuk voor tv geluid maar heeft weinig met geluidskwaliteit te maken.
 
Het probleem dat me wordt aagepraat is juist dat het gebruik van optische kabels bv Dolby Atmos onmogelijk maakt omdat die kabels juist niet voldoende capacitet daarvoor zouden hebben. Dat daarom verbinden met alleen HDMI te preferen zou zijn. Maar alleen HDMI zou betekenen dat ik de HDMI kabels vanaf de KPN en Blue Ray aan de versterker moet koppelen en vandaar uit een HDMI kabel naar de TV zou moeten leggen. Maar lust de versterker de beeldverbinding wel door?
 
PS het gaat om de HW Q950A soundbar en om de bandbreedte die voor Dolby Atmos en DTS X nodig is
 
HDMI heeft een idd een grotere bandbreedte, je zou er een HDMI switch met AB voor kunnen gaan gebruiken voor de betere audio stromen en de TV optisch aan de soundbar hangen b.v.
 
De ARC van de TV gebruik je niet omdat de soundbar geen ARC heeft. Verder lijkt de schets hieronder een goede oplossing voor de bekabeling, ervan uitgaand dat de versterker voldoende optische ingangen heeft.
Code:
  /---------------------------------O---> Versterker (Radio luisteren)
KPN
  \-------H---\ 
              TV ---H---> Soundb ---O---> Versterker (KPN/TV of DVD/TV)
              /
CD/DVD ---H---
    \-------------------------------C---> Versterker (CD luisteren)

Als alternatief kan je de optische niet op de soundbar maar rechtstreeks op de TV aansluiten.
Doe dit proefondervindelijk voor de beste beeld/geluid synchronisatie.

Tussen soundbar en versterker kan ook HDMI.
Tussen CD en versterker kan ook een coax naar optisch of HDMI converter.

Zonder versterker, alleen een soundbar, dan ziet het er zo uit.
Er zijn 2 converters nodig, eentje voor internet radio, en eentje voor CD luisteren.
Code:
  /---optisch naar hdmi-----\        (Radio luisteren)
KPN                         |
  \-------H---\             |
              TV ---H---> Soundbar   (KPN/TV of DVD/TV)
              /             |
CD/DVD ---H---              |
  \------coax naar hdmi-----/        (CD luisteren)
 
Laatst bewerkt:
Gezien ht feit dat ik op KPN en DVD elk maar 1 HDMI heb ga ik hetvolgende proberen:

KPN----HDMI----\in
............................ Soundbar uit----HDMI----TV
DVD----HDMI----/In

Daar zal uit moeten blijken of de Soundbar het TV signaal doogeeft.

Dank voor alle doorgegeven informatie
 
Laatst bewerkt:
Daar zal uit moeten blijken of de Soundbar het TV signaal doorgeeft.
Vermoedelijk wel ;)

Je hebt mij wel aan het denken gezet. Binnenkort wil ik een soundbar set kopen. Connectiviteit is dus belangrijk. Misschien ga ik voor een internet/DAB+ tuner via optische ingang (of draadloos) op de soundbar, dat moet ik nog uitzoeken. En DVD op de HDMI ingang.

Een soundbar is helemaal ingericht op streamen, ik denk dat er daarom weinig ingangen op zitten.
 
Laatst bewerkt:
Morgen ga ik met iemand samen de door mij voorgestelde configuratie proberen. Ik zal het resultaat doorgeven
 
Inmiddels heb ik het geprobeerd. Het werkt, maar nog niet ideaal. Als ik radio luister of CD luister moet ik nog eerst de TV aanzetten, deze na het opstarten uitzetten dam gaat ook de soundbar iot en vervolgens de soundbar weer aan zetten. Mijn TV en sounbar zijn beide van Samsung. Kennelijk word de sounbar aan en uit gezet door de TV. Ik moet nog verder uitzoeken hoe die koppeling kan worden uitgezet en hoe het systeem daar dan op reageert.
De TV en de soundbar zijn verbonden via de HDMI/ARC verbinding.
Misschien zijn er personen die me kunnen adviseren hoe ik het beste de koppeling kan verbreken.
 
Hallo

Ben blij voor u dat het uiteindelijk is opgelost.

Jammer vermeld je er niet bij of het uiteindelijk de tip van lange pier was die de "gouden" tip was om dit topic als opgelost te zetten .....

Peter
 
Laatst bewerkt:
#1 Momenteel heb ik het gerealiseerd via optische verbindingen waarvoor ik ook een switch/converter met alleen een HDMI berbinding voo het beeld tussen KPN box en TV en tussen Blue Ray en TV.
Afgezien van de beste switch oplossing heb ik begrepen dat TS eigenlijk van een switch af wilt.

Schema #6 zou kunnen maar een converter in dat schema is lastig.
Inmiddels heb ik begrepen dat zowel TV als soundbar een ARC hebben, dat maakt voor het schema verder niet uit.

Omdat de coax -> hdmi iets onwezenlijks is (het lijkt te kunnen) is scart een oplossing maar daar wordt je niet vrolijk van.
Dan is de scart van cd/dvd via converter naar hdmi op soundbar.

Je zou een nieuwe cd/dvd speler met 2 hdmi uitgangen kunnen overwegen.
Dan ben je uptodate en is alles opgelost. Bijv. Sony UBP-X700. Wel even uitzoeken hoe het zit met de 2 hdmi uitgangen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan