• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel blokkeren na invullen van een datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rose1983

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2017
Berichten
56
Beste Excel kenners,

Ik ben vorige keer goed geholpen met mijn vraag, maar nou had ik nog een vraag betreffende mijn excel sheet en misschien kan iemand anders me verder helpen.

ik voeg het bestand toe.

Kolom N daar moet door bepaalde mensen een datum worden ingevoerd. Alleen moet ik het zo krijgen dat na het invullen van een datum de cel "afsluit" dus zeg maar dat het niet meer mogelijk is deze aan te passen ( met een wachtwoord uiteraard wel )

Dit om te voorkomen dat mensen als iets buiten de termijn wordt afgerond, de datum kunnen aanpassen.

Is dit mogelijk wat ik wil?
 

Bijlagen

  • Centrale Actielijst(aanpassingen.xlsx
    231,5 KB · Weergaven: 20
Sowieso niet in een xlsx bestand want je zult dat moeten programmeren. Maar daarnaast is je vraag niet helemaal duidelijk. Wil je dat alleen de datum niet aangepast kan worden, of geldt het aanpassen voor het hele werkblad? Of maakt het niet uit of het om een cel of het werkblad gaat? In dat geval kun je de beveiliging van het werkblad wel aanzetten nadat de datum is ingevuld. Dan kun je niets meer aanpassen. Neemt niet weg dat je het wachtwoord dan mee moet programmeren, en een beetje slimme gebruiker kan dat echt nog wel terugvinden als hij/zij dat echt wil.
 
welk formaat moet het blad dan ? en er word door meerdere mensen in dit blad gewerkt. en zetten bij een termijn een datum neer. ze moeten het actie punt voor die datum afronden.

alleen nu vermoeden we dat sommige verantwoordelijken de datum aanpassen als ze over de termijn dreigen te gaan. dus die cel moet na invullen eigenlijk op slot gaan.

mochten ze de datum aangepast zien worden kunnen ze met de verantwoordelijke voor deze lijst contact opnemen.

en voor wat betreft je laatste punt , dat zal reuze meevallen want ze hebben allemaal verder geen verstand van Excel dus dat zou geen probleme moeten zijn.

maar is zoiets dan realiseerbaar?
 
Vergeet bij bovenstaande video niet om het VBA project met een wachtwoord op slot te zetten en sla het document op in xlsm formaat.
 
is dit ook mogelijk met alleen kolom N? al de andere cellen moeten aanpasbaar blijven. ik heb de sheet al beveiligd zodat kolom P waar een formule in staat niet kan worden aangepast.
 
Uiteraard kan dat ook.
Doe wat de video laat zien maar dan voor kolom N.
 
Gaat dat goed komen met de beveiliging die ik al op P heb staan? kan ik dan voor N met die VBA een eigenwachtwoord opgeven?
 
Een wachtwoord voor bladbeveiliging geldt voor het hele blad.

Voorbeeldje zonder bladbeveiliging. Beveiliging voor kolom P blijft gelijk:
 

Bijlagen

  • Centrale Actielijst(aanpassingen.xlsm
    233,5 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
aha, hoe kan ik alsnog een cel aanpassen die "op slot" is gegaan?

dit is wel ongeveer wat ik bedoel, alleen moet de cel eventueel nog wel aanpasbaar zijn als daar goede reden voor is
 
Dat is wat de video van Senso al liet zien.
 
deze code zorgt ervoor de de selectie verspringt elke keer dat je de cel selecteert toch?
 
Klopt. Als er in de cel een datum staat.
 
dat is opzich ook goed, moeten de mensen gewoon gelijk de goede datum invullen. zal straks eens kijken naar dat filmpje of hte iets is wat ikzelf kan gaan doen. heel erg bedankt voor je hulp en tijd tot zover
 
alleen moet de cel eventueel nog wel aanpasbaar zijn als daar goede reden voor is
Dit kun je oplossen met een "inputbox" .
Zoek eens op inputbox wachtwoord, genoeg voorbeelden te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je alles geselecteerd in plaats van alleen kolom N.
 
ik probeer van alles, zou jij eens kunnen kijken? want wat ik doe zorgt ervoor dat ik kolom N kan invullen en dat de boel op slot gaat. maar dat geld voor elke cel.

het moet zo zijn dat alle cellen in zijn e vullen en te veranderen, maat dat CEL P eigenlijk altijd op slot moet staan ( staat een formule in ) en dat CEL N op slot moet gaan als er iets is ingevuld.

daarna moeten dus alle andere velden gewoon aanpasbaar blijven zonder steeds een wachtwoord te hoeven invullen.

WACHTWOORD IS FQA2022
 

Bijlagen

  • Centrale Actielijst locked cel.xlsm
    229,8 KB · Weergaven: 21
in reactie op #18:

In het voorbeeld bestand wat je hebt bijgevoegd wordt kolom N al beveiligd wanneer er een datum wordt ingevoerd in kolom N.

Om te bereiken wat jij wilt bereiken is het toch gewoon een kwestie van de hele kolom P op geblokkeerd te zetten?
Selecteer kolom P eens, rechtermuisknop --> Celeigenschappen --> tabblad Bescherming--> vink vervolgens 'Geblokkeerd' aan.

Volgens mij bereik je dan precies wat je wilt bereiken, of ik moet de vraag niet goed hebben begrepen. :p
 
op zich werkt dat alleen kan het zo zijn dat iemand een verkeerde datum invoert , en wat is dat de beste manier om die datum alsnog goed te kunnen invoeren
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan