Nieuwe behuizing PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikebaa

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2011
Berichten
63
Goedemiddag,

Na diverse upgrades van hardware is de behuizing van mijn PC aan vervanging toe. Gisteren ging 1 ventilator kapot, vandaag (toeval?) begint ook de andere een krassend geluid te maken. Onlangs voeding laten vervangen door een computerwinkel, die gaven aan dat de aansluitingen vreemd zitten waardoor de voeding op z'n kop erin moest. Oftewel: tijd voor een nieuwe behuizing. PC winkel gebeld, als ik een kast uitzoek dan zetten zij de onderdelen over. Ik ben zelf echter volledig uit de (computer)hardware wereld dus hoop dat hier iemand mij kan helpen. Ik ben op zoek naar:

- Behuizing, waar mijn huidige hardware (onderaan) in kan maar ook geschikt voor toekomstige upgrades (moederbord, videokaart vervangen)
- De huidige behuizing is groot en zwaar (bxhxd: 20,5 x 45,5 x 46,5cm); bij voorkeur een kleinere en minder zware behuizing
- Hoeft geen slots te hebben voor DVD speler of 'reguliere' harde schijf; ik heb een SSD schijf
- Computer staat in een bureaukast. Achterkant van de kast is volledig open, zijkanten dicht. Afstand achterkant bureaukast tot muur is 11cm, de kast zelf is 54cm. De computer kan helemaal voorin de kast staan voor maximale ruimte aan achterkant
- Computer is niet/ nauwelijks zichtbaar; hoeft dus absoluut geen designkast te zijn
- Indien er de mogelijkheid is om kabels netjes in de kast weg te werken, dan zou dat mooi zijn
- De ventilatoren in de kast zou ik graag op mijn moederbord aan willen sluiten zodat het moederbord de fanspeed kan regelen

Budget: taakstellend. Kwaliteit staat voorop, kabels netjes weg kunnen werken is een pré, qua uiterlijk geen eisen. €50 - 70 zou mooi zijn, minder mag natuurlijk altijd, als het vanuit kwaliteit meer moet kosten dan ook geen probleem.

Onderstaand huidige hardware:
- ASRock B450M Pro4 (AM4)
- AMD Ryzen 5 3600
- 2047MB NVIDIA GeForce GTX 1660 (MSI)
- 931GB Crucial CT1000MX500SSD1 (SATA (SSD))
- Voeding: kan ik niet eenvoudig zien. Zit er op z'n kop in; moet dan de kast ophalen en voeding losschroeven. Indien dat nodig is voor keuze kast, dan kan ik dat uiteraard doen

Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen, mijn dank is groot.
 
Je hebt nu een ATX midi kast, als je een kast aanschaft voor de huidige micro-atx mobo kun je er geen grotere in kwijt en waar zijn de huidige ventilatoren, die je ook gewoon zou kunnen vervangen, nu dan op aangesloten? je hebt 2 4p fan aansluitingen.
Om daar nu een nieuwe kast voor aan te schaffen.

Voeding kan bovenin of onderin zijn gemonteerd met de ventilator naar binnen wijzend en kan derhalve nooit op zijn kop zitten, computerwinkel die dat meld?
 
Dank voor het (snelle) antwoord, waardeer ik enorm. Ik heb de kast opengemaakt, onderstaand een aantal foto's.

Antwoord op de gestelde vragen:

1. Ventilatoren:

Zitten aan de bovenkant en achterkant. Zie ook de eerste foto. Bovenste maakte zoveel lawaai (alsof 'ie ergens tegenaan kwam, kan alleen niets zien) dat ik hiervan stekkertje los heb moeten halen. Met Speccy monitor ik temperatuur, CPU blijft <70 graden maar ventilator wil ik uiteraard zsm vervangen. Achterste begint nu ook een gek geluid te maken. Ik vind het wel opvallend dat 2 ventilatoren binnen één dag kapot gaan. De ventilatoren zitten rechtstreeks op de voeding aangesloten, niet op het moederbord. Er zit een apart schakelaartje bij, heb ik even los gemaakt voor de foto. Beiden ventilatoren hebben zo'n stekkertje. De ventilatoren hebben ook de naam: "Antec 3 speed"; weet niet of dat betekent dat ze ook echt maar enkel 3 standen aan kunnen?

2. De reden dat ik de kast wil vervangen is meerledig:

1. Het formaat van de kast in combinatie met het gewicht. Vooraan zit een behoorlijke constructie voor schijven & DVD spelers, die ik niet gebruik (enkel 1 SSD). Daarbij betekent een kleine kast dat er meer ruimte in het bureaukastje is voor afvoer hitte
2. De voeding die (volgens computerwinkel) verkeerd om zit
3. En de ventilatoren die nu kapot zijn.

Begrijp ik uit jouw reactie goed dat vervangen geen zin heeft, gezien andere kasten even groot zijn als ik in de toekomst hardware wil kunnen vervangen?

3. Voeding: heb ik ook op de foto gezet. Heb ik geen enkel verstand van, daarom computerwinkel laten doen. De tekst op het stickertje & waar de voedingskabel in gaat staan op de kop; weet niet of dat zo hoort?

Foto 1: ventilatoren
Ventilatoren1.jpg

Foto 2 & 3: voeding
Bekijk bijlage 361133
Bekijk bijlage 361134

Foto 4: schakelaar ventilator
Bekijk bijlage 361132

Foto 5: overzichtsfoto kast
Overzichtfoto kast.jpg

Bericht aangepast: overzichtsfoto van de kast toegevoegd & benamingen van de foto's erbij gezet.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Moest ik van u zijn , zou ik enkel de systeemkast eens deftig uitblazen met luchtdruk (compressor)

Doe dit uiteraard buiten , en vergeet de ventilatoren niet.

Hou deze tegen om nutteloze schade te voorkomen.

Stickertjes van de 2 systeemkast ventilatoren voorzichtig verwijderen , en het onderliggende lagertje of busje een paar druppels olie geven.

Het beste is om de ventilatoren te demonteren.

Neem iets dikkere olie , en geen kruipolie of wd 40 ... deze verdampt , en is enkel bedoeld om iets "gangbaar" te maken.

Een nieuwe ventilator is uiteraard ook niet duur , maar volgens mij kan deze eens smeren al voldoende zijn.

Nog nooit een gesmeerde ventilator gehad die sneuvelde omdat hij een tekort had aan smering.

Dat de voeding "onderste boven" is gemonteerd doet niets aan de werking de ventilator zit altijd bovenaan .....:p

Op de voeding staat volgens mij HKC

Mits deze onderaan de systeemkast zit , zal deze op deze manier zelfs beter koelen ... de fan zit anders "gekneld" tussen voeding en onderzijde kast , wat het lucht doorvoer debiet kan afknijpen.

C.p.u. fan en koeler lijken mij zuiver .... hoe de videokaart is gesteld qua zuiverheid --->>>??? geen foto.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Tja, in principe kun je elke ATX kast gebruiken, maar moet wel de breedte hebben om jouw videokaart te bergen ..
Een Zalman S3 is denk ik een leuke, zit wel een doorzichtig plastic zijpaneel op
Aerocool QS240, compacter, ook een doorzichtig plastic zijpaneel op
Aerocool Bolt mini, compact, ook een doorzichtig plastic zijpaneel op
Aerocool Cyclon, doorzichtig plastic zijpaneel
en anders kijk je zelf even verder via deze link : https://tweakers.net/behuizingen/vergelijken/#filter:pY0xCsMwDEXv8ucU4iyhPkCgQyePpYNx1FbFxEY2GRJ89yq0dBF6jy_9HbysJNW9UnYUKVROC-zDx0IdkswkE1OcYZGF3wU_6ZJUdb6Ev8kULpo7mQ7ZPwl2-C6ONwXT993xItCVtUCh6MHEsZIU2B3DeMzVR9gbzHjGvbX2AQ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan