• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Letters en cijfers combineren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Layla1996

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2021
Berichten
5
Dag,

Voor school moet ik via excel een unieke ID code creeëren voor bepaalde resultaten. De code moet bestaan uit letters en cijfers. De cijfers moeten elke keer veranderen, maar de letters blijven hetzelfde.

Dus voor kolom A heb ik de volgende formule gebruikt, waarbij ik een random cijfercode genereer: =ASELECT()*100.
Nu wil ik in kolom B de letters: AA + (Unieke code van kolom A) samenvoegen. Dus dan wil ik ID2 zien.
Dus dan krijg ik bijvoorbeeld de random code AA057.
Voorbeeldexcel.JPG

Echter merk ik wel zodra ik iets aanpas in een andere kolommen dat, kolom A (de random code met de formule) elke keer verandert.. Dus ik weet niet of ik de juiste formule heb gebruikt hiervoor.

Zou iemand mij kunnen helpen om een ID te creeëren bestaande uit een unieke code+ standaard letter?:)

Alvast superbedankt!
 
Als het nummer niet uit maakt kan je gewoon het rijnummer gebruiken:
PHP:
=TEKST(RIJ();"00#")
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reactie! Ja het nummer moet dus random zijn. De letters moeten hetzelde blijven..

Dus ik kan niet de standaard rijnummers gebruiken, aangezien het een heel ander nummer moet zijn voor de ID code... Hopelijk klinkt mijn verhaal een beetje logisch...
 
Dan begrijp ik je niet.
De nummers zijn uniek, daar voegt random niks aan toe.
 
ehm oke,

Je hebt dus de rijnummers die in een chronologische volgorde opbouwen. (Dus 1,2,3,4,5,6 etc.)
Maar wat ik moet doen is een kolom toevoegen waarbij ik dus niet een chronologische nummering gebruik.
Dus rij 1, krijgt bv code 80 en rij 2 krijgt bv code 15 enz.

Het is om die reden random.

Vervolgens moet ik hieraan dan 2 letters koppelen, dus AA. Daardoor krijg ik dan bv voor rij 1 de code: AA080...
 
Welke functie je ook gebruikt voor een random getal, deze zal bij iedere wijziging ergens in het werkblad weer wijzigen.
 
Laatst bewerkt:
aah oke bedankt! Met de formule die jij stuurde (=TEKST(RIJ();"00#") kan ik geen letters koppelen, klopt dat? Want als ik je formule toepas in excel krijg ik wel de cijfers dus 002 bijvoorbeeld, in rij 2. Maar hoe zet ik hiervoor de letters AA? Moet ik dan met de functie tekstsamenvoegen in excel werken?
 
Dat kan je gewoon aan elkaar plakken:
PHP:
="AA" & TEKST(RIJ();"00#")
Waarbij AA ook een celverwijzing mag zijn.
 
Hallo,

Of misschien met power query?
Als de groene tabel niet wordt ververst dan blijft deze gewoon zoals deze is.
 

Bijlagen

  • Aselect.xlsx
    18,2 KB · Weergaven: 15
Als je wil dat hij niet telkens gaat herbereken in kolom A, zet je bij formule opties berekenen op handmatig. Vervolgens kun je handmatig berekenen met F9.
Of doe het met een macrotje.
 
Als je wil dat hij niet telkens gaat herbereken in kolom A, zet je bij formule opties berekenen op handmatig. Vervolgens kun je handmatig berekenen met F9.
Of doe het met een macrotje.

Hoe zou ik dat met een Macro kunnnen doen?
 
Bvb:

edit: regeltje vergeten

Code:
Sub jec()
[A1:A20] = "=round(rand()*100,0)"
[A1:A20] = [A1:A20].Value
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Herberekenen voorkomen:

Code:
Sub M_snb()
  Randomize
  sn = Range("A1:A20")
  
  For j = 1 To UBound(sn)
     sn(j, 1) = "AA" & Format(Int(Rnd * 10 ^ 3), "000")
  Next

  Range("A1:A20") = sn
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan