Map tegen wissen beschermen in ftp

Status
Niet open voor verdere reacties.

yourdjeric

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2019
Berichten
100
Beste helpers

Ik gebruik al velen jaren het ftp programma "fillezilla" en ik heb daar velen belangrijke bestanden erin staan.
1 ervan is ik een map hebt met veel GB data dat heel belangrijk is voor mijn bedrijf.

Nu wil ik deze map beveiligen mocht ik hem per ongeluk wissen. (delete/overschrijden) - dat het dus niet mogelijk maakt deze map zomaar te wissen.
Voor ik het toepas op deze map wil ik eerst met een "proef" mapje proberen.

Iemand suggesties hoe je zo map beveiligt tegen "per ongeluk" wissen ?

reden = Ik upload regelmatig ook andere bestanden waar deze "belangrijke map" staat, en overschrijdt dan de andere bestanden.
Een ander locatie opgeven is hierbij niet mogelijk. (te maken met mijn cron taken)

Hoe beveilig ik zo map in mijn ftp?
 
Dit staat los van FTP.
Het belangrijkste is gewoon dat je een goed geautomatiseerd back-up systeem heb, als data je lief is, en dat die op een geografisch gescheiden locatie bewaard wordt.

Ikzelf heb een cron op mijn server draaien die elke nacht alle data inzipt en backupt. Dit werkt via het Direct Admin controlepaneel.
 
Laatst bewerkt:
Los van het uitstekende advies om altijd back ups te maken van belangrijke data is het altijd mogelijk om de data/map read only te maken; met de Windows Verkenner naar die map/data gaan en dan eigenschappen - beveiliging
 
Dit staat los van FTP.
Het belangrijkste is gewoon dat je een goed geautomatiseerd back-up systeem heb, als data je lief is, en dat die op een geografisch gescheiden locatie bewaard wordt.

Dat is niet mijn vraag, want uiteraard heb ik een uitstekende dagelijkse backup ;)

Edit: De files staan online en zijn te groot om op mijn schijf te bewaren, bovendien krijg ik dagelijks een backup via email welke na heel wat handelingen alles terug staat.
Overigens heb je ook te maken met updates waardoor data verlies kan onstaan, maar het gaat er puur om de map binnen ftp niet zomaar ff simpel gewist kan worden.

Ik heb het ooit 1x gezien bij iemand, ik kon op "delete"drukken wat ik wou maar ik had geen rechten om hem te wissen.

Ik dacht het iets moest zijn als >> rechts klik op de map binnen ftp >> bestandsrechten aanpassen. >> maar in wat :shocked:
hier gok ik in het juiste antwoord zal zijn !?!
 
Laatst bewerkt:
Los van het uitstekende advies om altijd back ups te maken van belangrijke data is het altijd mogelijk om de data/map read only te maken; met de Windows Verkenner naar die map/data gaan en dan eigenschappen - beveiliging

Ja "read only" maar dan kan je nog steeds de map "deleten" :shocked:
 
Overigens heb je ook te maken met updates waardoor data verlies kan onstaan.
Daarom moet je updates altijd uittesten om zulke f*ck-up's te voorkomen.
Het gebeurt helaas nog te vaak.... Dus zorg voor een representatie testomgeving. Misschien dan maar met 100 foto's i.p.v. 3000 als voorbeeld om ruimte te besparen.

Ik dacht het iets moest zijn als >> rechts klik op de map binnen ftp >> bestandsrechten aanpassen. >> maar in wat :shocked:
hier gok ik in het juiste antwoord zal zijn !?!
Het ligt eraan op welk OS de bestanden staan. Via FTP kan je vaak de bestandrechten wijzigen in rechten die je speficificeert met drie getallen, zoals 754 bijvoorbeeld.
Dat heet CHMOD.

In Linux kan je dat eenvoudig afvangen door enkel de owner het verwijder-recht te geven.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan