Foto van 4.3 naar 16.9 met photoshop

Status
Niet open voor verdere reacties.

userman

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2004
Berichten
247
Ik heb een aantal foto's die in het formaat 1080x1440 of 2048 x 1536 genomen zijn en wil deze graag naar 1080x1920 brengen met Photoshop zonder dat ik aan de fot ga vervormen. Het is niet mogelijk om een stuk aan te plakken of het onderwerp of achtergrond te stretchen .Ik heb op You Tube verschillende filmpjes bekeken waar men met de crop tool de verhouding aanpast of de canvasgrootte aanpast en de rest dan opvult met de kloonstempel. Dat kan ik helaas ook niet doen. Wie kan me helpen om alvast het voorbeeld hier in het formaat 1080x1920 te krijgen.spui.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik kan de vraag niet goed volgen. Bij een ander formaat (afmetingen) is er toch altijd sprake van vervorming.
Met FastStone geprobeerd en dan klopt er niets meer van.
Wat is dan de reden? Programma's passen toch de afbeelding aan naar het beeldscherm.
Kijk eens naar deze 5 oplossingen.
 
Ik had een oude photoshop die het niet meer doet op windows10
Maar volgens mij moet het met het vergroten van het canvas, je kan dan kiezen in welke richter vergroot moet worden.

Het kan ook met irfanview, hier een soortgelijk probleem en de oplossing, zie https://irfanview-forum.de/forum/program/support/9303-
 
Zodra je de beeldafmetingen gaat aanpassen van 4:3 naar 16:9 raak je delen van het beeld kwijt. Tenzij je alleen het canvas vergroot en de ontbrekende stukken invult met ‘nep-beeld’. Met de Croptool kun je het deel selecteren dat je wilt bewaren en dat opslaan in de juiste verhouding. Dat is de enige manier om zonder vervorming een foto andere dimensies te geven. Heel simpel dus.
 
Gezien het antwoord van AccessGuru zal ik het moeten opgeven. Ik heb ooit een foto van een auto omgezet en het had iets te maken met de vergelijking in rekenen met breuken. Je moest eerst alles hetzelfde maken eer je kon gaan vergroten of verkleinen., maar ik weet niet meer hoe ik dat gedaan heb.
Allen bedankt voor de tips.
 
Ik ben geen kenner (zeker niet van Photoshop) maar vraag me af of dit überhaupt (excusez le mot) wel mogelijk is. In elk geval niet automatisch lijkt me.
Alleen met afsnijden kun je zonder vervorming je doel bereiken. De software weet echter nooit welk deel van de foto voor jou minder belangrijk is en mag worden weggesneden. Er zal dus altijd handwerk bij komen kijken.
 
De afbeeldingen met formaat 2048x1536 kan je eerst de afbeeldingsgrootte aanpassen, breedte 1920 en verhoudingen behouden. Daarna kan je een selectie maken vaste grootte 1920x1080 en kan je de foto uitsnijden. Voor het kleinere formaat moet dit ook lukken maar hier wordt eerst de foto vergroot dus moet je zeker de verhoudingen behouden maar ook nieuwe beeldpixels berekenen aanvinken. Verder is het zoals in het vorige formaat. Ik heb er een kleine handeling (action) van gemaakt, als je interesse hebt wil ik het wel posten of doorsturen.
 

Bijlagen

  • helpmij.jpg
    helpmij.jpg
    496,1 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Formaat 4:3 is hetzelfde als 16:12

Verhouding 4:3 = 1,33
Verhouding 16:9 = 1,77

Als je van 4:3 (16:12) naar 16:9 wilt dan moet je eerst de foto bijsnijden (het is niet anders).
Nadat je dit gedaan hebt kan je de foto vergroten/verkleinen (resize) naar de resolutie die je wilt hebben, zorg hierbij dat je hebt aangevinkt dat de aspect ratio (de verhoudingen) bewaard moeten blijven.

1080 x 1440 --> deel 1440 door 1080 = 1,33
Verhouding is dus 4:3. Bijknippen. 1440 : 16 x 9 = 810 --> dus foto bijsnijden tot 1440 x 810 en dan vergroten.

2048 x 1536 --> deel 2048 door 1536 = 1,33
Verhouding is dus 4:3. Bijknippen. 2048 : 16 x 9 = 1152 --> dus foto bijsnijden tot 2048 x 1152 en dan verkleinen.

Er moet een stuk van de foto af. Je kan zelf bepalen welk stuk eraf gaat :D
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ‘m zelf ook onthoeken.

4B4F163A-F897-462A-BDD8-99405044B518.jpg

die berekeningen van bron zijn natuurlijk niet nodig; in de meeste programma’s kun je gewoon de verhoudingen kiezen en dan verander je daarna de afmetingen naar de gewenste maten. Zeker in Photoshop en Lightroom.
 
die berekeningen van bron zijn natuurlijk niet nodig;
Klopt, het is slechts achtergrond info waarom er bijgesneden moet worden.

in de meeste programma’s kun je gewoon de verhoudingen kiezen en dan verander je daarna de afmetingen
Als je eerst een andere verhouding kiest vervorm je de foto. Daarom altijd eerst bijsnijden en dan resolutie vergroten/verkleinen.
Antwoord van frimout is voor te grote foto's prima maar daar mist de info voor te kleine foto's.
Ook moet goed het verschil in portrait en landscape in de gaten worden gehouden.
 
Formaat 4:3 is hetzelfde als 16:12

Verhouding 4:3 = 1,33
Verhouding 16:9 = 1,77

Als je van 4:3 (16:12) naar 16:9 wilt dan moet je eerst de foto bijsnijden (het is niet anders).
Nadat je dit gedaan hebt kan je de foto vergroten/verkleinen (resize) naar de resolutie die je wilt hebben, zorg hierbij dat je hebt aangevinkt dat de aspect ratio (de verhoudingen) bewaard moeten blijven.

1080 x 1440 --> deel 1440 door 1080 = 1,33
Verhouding is dus 4:3. Bijknippen. 1440 : 16 x 9 = 810 --> dus foto bijsnijden tot 1440 x 810 en dan vergroten.

2048 x 1536 --> deel 2048 door 1536 = 1,33
Verhouding is dus 4:3. Bijknippen. 2048 : 16 x 9 = 1152 --> dus foto bijsnijden tot 2048 x 1152 en dan verkleinen.

Er moet een stuk van de foto af. Je kan zelf bepalen welk stuk eraf gaat :D

Dit komt op hetzelfde neer als wat je met het uitsnijgereedschap (croptool) bereikt als je de verhouding op 16:9 zet .Er komt dan een kader rond die je naar wens kan verslepen om dat stuk te krijgen wat je wil. Het blijft jammer dat je altijd een stuk kwijtspeelt.
Toch ben ik blij met de uitleg hoe juist te berekenen tot het juiste formaat te komen, dit helpt al een stuk wil ik het uitsnijgereedschap niet gebruiken en alles zelf doen.
@ AccessGuru : wat is onthoeken?, ik zie wel dat de boom groter en het huis kleiner word
 
Antwoord van frimout is voor te grote foto's prima maar daar mist de info voor te kleine foto's.
Voor te kleine foto's idem als voor te grote foto's maar er wel voor zorgen dat nieuwe beeldpixels berekenen en verhoudingen behouden aangevinkt staat. Die info staat wel vermeld.
 
Laatst bewerkt:
Resolutie wijzigen van laag naar hoog geeft onscherpte, dat is bekend denk ik. Vooral bij tekst is dit goed zichtbaar.
Hetzelfde van hoog naar lage resolutie maar dit is minder zichtbaar.

Als het JPG foto's zijn dan kan, bij het opslaan van de foto, de compressie (aangegeven als kwaliteit) worden ingesteld, dit is meestal 90-95 %.
Als deze lager is wordt de grootte van het bestand kleiner maar de scherpte wordt dan minder.
 
Ik zou ‘m zelf ook onthoeken.

Bekijk bijlage 361214

die berekeningen van bron zijn natuurlijk niet nodig; in de meeste programma’s kun je gewoon de verhoudingen kiezen en dan verander je daarna de afmetingen naar de gewenste maten. Zeker in Photoshop en Lightroom.
Kan iemand mij verduidelijken wat onthoeken is?, ik zie wel dat de boom groter en het huis kleiner word
 
Ik heb nog nooit van onthoeken gehoord, mijn spellingcontrole ook niet :D

Je kan een foto wel afgeronde hoeken geven door de foto te bewerken. Dit doe je door de hoeken transparant te maken (bij .png foto) of te blurren (bij .jpg foto). Dit heeft niets te maken met het aanpassen van het foto formaat, dit effect valt onder het bewerken van een foto.
 
Ik vond het ook niet en had in #11 al gevraagd wat AccessGuru bedoeld met onthoeken. Ik zie tussen de foto's in #7 en #9 een verschil dat volgens mij iets anders is dan alleen maar verschil in uitsnijden en de foto in #9 vind ik net iets beter dan die in #7. Mijn vermoeden is het transformeren maar ik had het graag juist geweten omdat ik nog een aantal foto's heb in dat formaat .Het zou bij het bewerken handig zijn hetzelfde te kunnen toepassen.
 
Foto van 4.3 naar 16.9
Al-met-al, je vraag bij #1 kan alleen door in de 4:3 foto een stuk uit te snijden met verhouding 16:9.
Dit kan met Photoshop maar ook met kleine snelle progs zoals IrfanView (klik) of andere progs.

IrfanView
Na het uitsnijden van een 16:9 (of 9:16) stuk kan je eventueel vergroten/verkleinen.
Bij het opslaan kan je het bestandsformaat kiezen en de compressie instellen.

irfanview.jpg
 
Laatst bewerkt:
Al-met-al, je vraag bij #1 kan alleen door in de 4:3 foto een stuk uit te snijden met verhouding 16:9.
Dit kan met Photoshop maar ook met kleine snelle progs zoals IrfanView (klik) of andere progs.

IrfanView
Na het uitsnijden van een 16:9 (of 9:16) stuk kan je eventueel vergroten/verkleinen.
Bij het opslaan kan je het bestandsformaat kiezen en de compressie instellen.

Bekijk bijlage 361568

Bedankt, dat was ondertussen al duidelijk. Ik hoop alleen nog te weten te komen wat er met de foto in #9 gedaan is om deze vraag te kunnen sluiten.
 
Ik hoop alleen nog te weten te komen wat er met de foto in #9 gedaan
De foto in #9 is 1753x986, dat is 16:9, de verhouding is dus ok.

a) De foto is bijgesneden tot 16:9, er missen dan randen, dit is de juiste manier.
b) Of de foto is verticaal in elkaar gedrukt tot 16:9 maar dan is de foto vervormd.

Je kan jouw foto en de foto van #9 vergelijken ;)
Misschien is de foto van #9 bewerkt, van formaat veranderd, of gecomprimeerd, maar dat is niet de vraag.

Aanvulling.
De foto van #9 heb ik bekeken. Er is aan de bovenkant een stuk afgesneden zodat de verhouding 16:9 is maar er is ook een resize gedaan waardoor de foto onscherper is geworden.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de toelichting. Ik heb de foto's van #7 en #9 nog eens een aantal keer na elkaar bekeken en die van #7 is samengedrukt. Als ik vergelijk met het origineel komt #9 idd het beste overeen maar dan in het juiste formaat. Ook onderaan is een stuk weggesneden, maar gezien het niet anders kan is dit het beste resultaat.
Ik zet deze als opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan