Rij op blad2 kopieren naar beneden als cel op blad1 gevuld is.

Status
Niet open voor verdere reacties.

riw

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2017
Berichten
46
Goedemiddag.

Ik heb een bestand waarbij cellen uit blad1 (Gegevens) worden gekopieerd naar blad2 (Import). In een aantal cellen op blad2 zit een formule. Deze zijn ingevuld ook al is de betreffende cel op blad1 leeg. Als ik klaar ben met het blad dan sla ik hem op als .csv middels een knop. Het bestand importeer ik dan.

Bij het importeren krijg ik een foutmelding doordat de cellen uit blad2 gevuld zijn met een formule maar geen numerieke waarde hebben. Doordat blad1 leeg is. Er staat alleen "" "" als ik het .csv in kladblok open.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de formules uit blad2 A2:C2 alleen worden gekopieerd naar blad2 A3:C3 als de corresponderende cel op blad1 A7 gevuld is?

Dus iedere als blad1 Ax gevuld is wordt de regel met formules op blad2 één regel naar beneden gekopieerd.

Gegevens!A6 = Import!A2
Gegevens!B6 = Import!B2
Gegevens!C6 = Import!C2

Als Gegevens!A7 dan gevuld wordt dan Rij2 van blad Import! gekopieerd naar Rij3 van blad Import!

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • import - kopie.xlsm
    45,6 KB · Weergaven: 17
  • import.csv
    282 bytes · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Hallo,

Zie bijlage.

Zie de VBA modules "mod_DataAanvullen" en "mod_OpslaanAlsCSV" voor toelichting.

Het komt er in het kort op neer dat zodra je op de knop "Opslaan" drukt de data op tabblad "Gegevens" naar het gewenste format wordt omgezet in het tabblad "Import" en vervolgens geëxporteerd als *.CSV.


Bekijk bijlage import - aangepast 06-12-2021.xlsm
 

Bijlagen

  • import - aangepast.xlsm
    30 KB · Weergaven: 21
Hoi Jos, dank je wel voor je reactie/oplossing en je tip in het aangepaste bestand. Het is niet helemaal wat ik voor ogen had.

Het kopiëren van de gegevens tussen Blad1 en Blad2 wil ik niet met een knop doen. Is het mogelijk om de de cellen op Blad2, inclusief mijn keuzelijst, automatische te vullen zodra de corresponderende velden op Blad1 gevuld zijn? Mijn gevoel zegt van wel. Ik heb het ook een paar keer hier gezien maar het lukt me niet om de voorbeelden dusdanig aan te passen dat het voor mij werkt.

Dus zodra Blad1!A7 een waarde heeft worden de formules van Blad2!Rij2(inclusief keuzelijst) gekopieerd naar Blad2!Rij3.
Dus zodra Blad1!A8 een waarde heeft worden de formules van Blad2!Rij3(inclusief keuzelijst) gekopieerd naar Blad2!Rij4.

Het uitgangspunt waar vanuit de formules gekopieerd dienen te worden is Blad2!Rij2

Het opslaan als .CSV lukt al. Het enige wat ik moet voorkomen zijn de vaste celverwijzingen en vooringevulde formules. Deze komen namelijk als ; ; (zonder waardes ertussen) in het .CSV bestand. De vaste celverwijzingen en vooringevulde formules op Blad2 wil ik voorkomen door een cel pas van een formules te voorzien als een cel op Blad1 een waarde heeft.

Begrijp je me? Ik vind het moeilijk om het onder woorden te brengen.
 

Bijlagen

  • import.xlsm
    24,3 KB · Weergaven: 16
Hoi Jos, dank je wel voor je reactie/oplossing en je tip in het aangepaste bestand. Het is niet helemaal wat ik voor ogen had.

Het kopiëren van de gegevens tussen Blad1 en Blad2 wil ik niet met een knop doen. Is het mogelijk om de de cellen op Blad2, inclusief mijn keuzelijst, automatische te vullen zodra de corresponderende velden op Blad1 gevuld zijn? Mijn gevoel zegt van wel. Ik heb het ook een paar keer hier gezien maar het lukt me niet om de voorbeelden dusdanig aan te passen dat het voor mij werkt.

Dus zodra Blad1!A7 een waarde heeft worden de formules van Blad2!Rij2(inclusief keuzelijst) gekopieerd naar Blad2!Rij3.
Dus zodra Blad1!A8 een waarde heeft worden de formules van Blad2!Rij3(inclusief keuzelijst) gekopieerd naar Blad2!Rij4.

Het uitgangspunt waar vanuit de formules gekopieerd dienen te worden is Blad2!Rij2

Het opslaan als .CSV lukt al. Het enige wat ik moet voorkomen zijn de vaste celverwijzingen en vooringevulde formules. Deze komen namelijk als ; ; (zonder waardes ertussen) in het .CSV bestand. De vaste celverwijzingen en vooringevulde formules op Blad2 wil ik voorkomen door een cel pas van een formules te voorzien als een cel op Blad1 een waarde heeft.

Begrijp je me? Ik vind het moeilijk om het onder woorden te brengen.

Hoi riw,

Het is kan soms lastig zijn om je bedoelingen uit te leggen. Dus je hoeft je niet te verontschuldigen. Er zijn vaak ook meerdere oplossingen.

Het antwoord is ja en nee. Ik denk te weten wat je wil, maar begrijp nog niet helemaal waarom je deze methode wilt gebruiken.

Je kunt immers macro's ook activeren zonder knop. Bijvoorbeeld bij het openen van het bestand, het afsluiten van het bestand, wanneer je een ander tabblad activeert of deactiveert etc.

De uitkomst is toch immers hetzelfde dan wanneer je Workbook_SheetChange of Workbook_SheetSelectionChange gaat gebruiken?

Ik heb vanavond niet zo veel tijd, dus ik laat het hier bij. Fijne avond!
 
Al met al heb je me de goede kant op gewezen. Ik heb voortgeborduurd op jouw aangepaste bestand en het werkt voor nu. Bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan