Grote back up bestand met Acronis True Image 2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lowa

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Berichten
621
Hi,
ik heb vandaag van windows 10pro een image gemaakt met Acronis True Image nu blijkt dat bestand 121GB groot te zijn. Bijna even groot als windows zelf. Klopt dat. Bij de instellingen van versie 2019 zie ik geen mogelijkheid om de bestanden te verkleinen. Volgens mij was er bij de vorige versies wel een mogelijkheid te kiezen voor grote of kleine bestanden net als de snelheid. Iemand een idee? Ik vind het wel een betrouwbaar programma. Altijd een goed resultaat als ik een back up terug zet. Daarom nog geen ander geprobeerd.
Schermafbeelding 2021-12-15 084355.jpg
 
Bij de gratis Aomei Backupper Standaard kun je de mate van compressie zelf kiezen ergens bij het menu/settings.
 

Bijlagen

  • afbeelding_2021-12-15_131214.png
    afbeelding_2021-12-15_131214.png
    76,9 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Je geeft niet aan van wat je een back-up hebt gemaakt. Als je een systeemkopie maakt en Windows staat op de C-schijf en die schijf heeft 50GB in gebruik dan is de systeemkopie zonder compressie 50GB.

Manual

Volgens die handleiding is compressie wel mogelijk en in te stellen.
 
Laatst bewerkt:
Hier ben ik weer met enkele resultaten.
Bij Acronis heb ik geen mogelijkheid om de compressie level te veranderen.Acronis 2021-12-15 205750.jpgSchermafbeelding 2021-12-15 210655.jpg Schermafbeelding 2021-12-15 210523.jpg
De optie kan alleen worden gewijzigd voor een nieuwe back-up. Maar dat doe ik ook ik maak altijd volledige back-ups in geval de back-up schijf kapot raakt dan heb ik een vorige op volgende op een andere schijf want ik maak ze voor de zekerheid om en om op een andere schijf.
Met Aomei geprobeerd de eerste keer gaf het een fout en melding dat ik kon proberen de pc opnieuw te starten toen lukte de back-up wel in 10 minuten. Schermafbeelding 2021-12-15 211533.jpg En wel met een volume van 34GB op High compression. Schermafbeelding 2021-12-15 213534.jpg Of het wel gelukt is, is nog de vraag. Omdat ik het nog niet terug durf te zetten alhoewel ik al zeker een backup van Acronis heb want die heeft me nog nooit in de steek gelaten.
 
Je geeft niet aan van wat je een back-up hebt gemaakt. Als je een systeemkopie maakt en Windows staat op de C-schijf en die schijf heeft 50GB in gebruik dan is de systeemkopie zonder compressie 50GB.

Manual

Volgens die handleiding is compressie wel mogelijk en in te stellen.

Ik had een back-up gemaakt van windows alleen.
 
Ik had een back-up gemaakt van windows alleen.
"Windows" bestaat niet wanneer je een back-up maakt. We praten over een systeemkopie en dan bedoelen we een volledige kopie van de schijf waar het besturingssysteem Windows op staat. Dus de volgende keer even een screenschot maken van de selectie die je doet als je schijven gaat back-uppen. Dan is direct duidelijk waar het betrekking op heeft. De C-schijf heeft meerdere partities en die worden bij een systeemkopie ook meegenomen in de back-up.

Aomei is verder goed. Bij blijvende errors dan opnieuw installeren. Maak ook een bootmedium bij Aomei.
Het lijkt mij, dat je Acronis nu weer onder controle hebt. Bedankt voor de uitgebreide toelichting en screenshots.

De optie kan alleen worden gewijzigd voor een nieuwe back-up
Dat is normaal en logisch. Als de back-up gemaakt is, kun je daar geen compressie op loslaten.

Ik zou nooit de voor de hoogste compressie kiezen, maar normaal. Bij mij is de C ong. 50 GB.

Tip:
Verwijder back-ups niet zo uit de mappen in Verkenner met delete, maar via het programma dat de back-up gemaakt heeft.
Maak meerdere back-up op een interne 'extra' HDD of verschillende externe HDD's. Externe schijven zijn niet duur.
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk bedankt voor je uitleg.
Maar bij Acronis gaat het om een nieuwe back-up. Waarom is de compressie knop dan niet active.
 
Dat weet ik niet. Wellicht kun/moet je de > Oorspronkelijke instellingen (knop) herstellen of je moet de 'taak' even verwijderen en opnieuw weer aanmaken. Taak verwijderen zonder de back-ups te verwijderen (delete tasks, not backup). Mogelijk zitten die back-ups dan niet meer onder de nieuwe taak en moet je die eventueel later handmatig deleten als je die niet meer nodig hebt.

Ik kan mijn back-ups herstellen door op het back-upbestand te klikken. Weet niet of dat bij jou ook zo is.
 
Laatst bewerkt:
Okay ik zal kijken hoe het bij mij zit. Want bij vorige versies die ik had kon ik de compressie wel instellen. Ja bij de back-ups kan ik ook gewoon erop klikken om te starten. Hartelijk bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Hi,
ik heb vandaag van windows 10pro een image gemaakt met Acronis True Image nu blijkt dat bestand 121GB groot te zijn. Bijna even groot als windows zelf. Klopt dat.

Lijkt mij logisch en wat is het probleem eigenlijk?
Staat dan wel veel op de bootschijf, mijn Windows installatie op de C: is 50GB en de backup ook, gebruik hier Disk Master free in de incrementele uitvoering.
Als je Acronis hebt heb je toch geen ander backup tool nodig?
 
Laatst bewerkt:
Okay. Maar ik dacht dat als je die back-up comprimeer het bestand kleiner wordt om ruimte te besparen.
 
Indien te weinig ruimte, grotere schijf aanschaffen?
Kosten tegenwoordig ook de kop niet meer, zelfs de groter SSD's niet.
Extern kan ook nog indien dat nu niet zo is.
 
Okay. Maar bij extern is de overdracht via usb trager toch.
 
Dus je hebt compressie in Acronis niet werkend gekregen? Compressie neemt minder ruimte in beslag maar vertraagt de overdracht. USB 3.0 is vrij snel en geen enkel probleem. USB 2.0 kun je bij een groot aantal GB niet meer mee werken. Dus koop altijd USB 3.0 externe schijven.
 
Okay. Maar bij extern is de overdracht via usb trager toch.


Idd en met compressie nog meer maar we weten helemaal niets over de gebruikte hardware, de weblink van Speccy kan dat veranderen, zie m'n sig.
Waar gaat dan nu naar toe?
 
Volgens mij is het opgelost. Als de compressie niet werkt dan kun je niets anders dan Acronis opnieuw installeren en hopen dat het dan wel werkt. Opslag en hoe Acronis werkt zijn geen probleem meer, immers je hebt nu de handleiding.
 
Sorry. Vergeten om een speccy te sturen. Hier is het alsnog.
Schermafbeelding 2021-12-19 073858.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan