• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschil berekenen met voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Melkveehouder

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2021
Berichten
25
Beste allemaal,

Graag zou ik hulp ontvangen voor mijn volgende vraag.

Ik ben veehouder en draai uit mijn systeem een lijst uit zoals in de bijlage, hiermee kunnen wij zien wat het productieverloop is de afgelopen 30 dagen per dier. De lijst is gesorteerd op afkalfdatum, dus de bovenste dieren hebben nog geen 30 dagen en de dieren lager op de lijst wel. Ook is elke dag de lijst anders, dus de range per dier verschillend.
Omdat we nu de hele lijst moeten nakijken zou ik graag achter elk dier dus in bv kolom H het verschil in melkproductie (KOLOM G)zien van de eerste en laatste datum (KOLOM E) . Voor de overzichtelijkheid zou ik dan graag op de volgende sheet een samenvatting hebben met onder elkaar alle dieren en het productie verschil in procenten.

Ik ben wel bekend met formules in excel maar denk dat het met een vba-code makkelijker is, maar ik weet niet goed hoe, kan iemand mij helpen?

Hopenlijk heb ik het duidelijk uitgelegd

Alvast dank.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld bestand1.xlsx
    61,3 KB · Weergaven: 23
en ... welk systeem heb je in gebruik ?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld bestand1.xlsm
    97,1 KB · Weergaven: 21
Beste cow18,

Dank voor je inzet,ook de grafiek is handig, maar kan er ook een 2e grafiek bij die de delta aangeeft?
De echte lijsten zijn langer en bevatten een wisselend aantal koeien, deze gaat nu tot 9 als het goed lees?
Dan nog de vraag hoe ik de samenvattings macro kan aktiveren op een nieuwe lijst? ( deze wordt gexporteerd uit Cowvision vandaan in de download)
Nogmaals dank voor de hulp!
 
Waarom geen draaitabel ?
 

Bijlagen

  • __melk.xlsm
    108,3 KB · Weergaven: 14
tiens, Ceres, ik wist niet dat die nog bestonden.

@snb, de "lege" tussenrijen zijn ook van belang, eventueel hadden die aangevuld kunnen worden met een formule, om dan eventueel die draaitabel te maken.

Zie bijlage
je kan anders ook eens met de linkermuis dubbelklikken op I1 en J1
Eigenlijk zou je deze file moeten gebruiken als moederfile en dan gewoon aangeven welke de laatste file die je van Cowvision ontvangen hebt.
Is het een file die altijd in een bepaalde directory staat en heeft die altijd een bepaalde manier van naamgeving ? Zo, ja, welke directory en welke naam.

Hoeveel koeien komen er hier op, dus vanaf wanneer komt het onoverzichtelijk met al die labels ?
Anders kan je nog subseries maken, L1, L2 en andere en daar ook nog een keer op filteren.
 

Bijlagen

  • __melk.xlsm
    100,8 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Beste cow18,

Het wordt weggeschreven in : C:\Users\Username\Downloads
Naam is : CowVisionReport_20211219175647.xls (jjjjmmdduummss)
Er komen nu ca 110 koeien in de lijst, en idd wordt wel wat onoverzichtelijk, zou een (ietwat grove schaalverdeling op de xas mogelijk zijn? lactatiedagen)
Dubbelklikken op H1 zou ook fijn zijn voor oorspronkelijke grafiek. Dit werkt nu heel handig.
Heb de melkgegevens aangepast naar 7 daags gemiddeld voor een "rustigere" schommeling.

Heb gegevens van een volledig rapport erin gekopieerd voornu, geeft even een helder beeld van hoe het nu is.
 

Bijlagen

  • __melk (2).xlsm
    193,3 KB · Weergaven: 15
zie bijlage
blijkbaar ken je toch al iets van VBA, dus moet ik niet veel uitleggen.
Bovenin module1 moet vooral je path naar je download-directory goed zijn om netje te kunnen inlezen.
Normaal pakt hij de recentst aangemaakte (kijk dus wel niet naar de naam van de file, maar naar de aanmaakdatum van de file, dus zoals in Verkenner)

Dan maakt hij een nieuw werkblad aan, waarbij je zoals daarnet kan dubbelklikken in H1:J1, maar ook in L2:L5(opsplitsen op lactatienummer).
Daarnaast kan je ook voor de beide assen, de min en max instellen.

Rustiger schommeling, dat kan ik van hier precies niet zeggen, misschien last van tochtigheden, die de boel verzieken ?
 

Bijlagen

  • __melk.xlsm
    195,2 KB · Weergaven: 11
Beste cow18,

Dit werkt heel fijn, dank.
Of de tocht de oorzaak is weet ik niet maar met een 7 daags gemiddelde zijn de schommelingen wel minder en zijn er minder uitschieters.
Het inlezen werkt nog niet geheel automatisch, op zich niet erg, maar de map downloads verschijnt en daar moet de file geselecteerd worden, klopt dat?
Tevens staat de datum notatie van kolom E op blad 1 ( blad met de knoppen) gedeeltelijk niet goed na ophalen file ( zie bestand).
Kunnen de labels van de x as ook onder de grafiek staan, bij een waarde lager dan nul staan ze tussen de labels.
 

Bijlagen

  • __melk (2a).xlsm
    190,7 KB · Weergaven: 8
eigenlijk heb ik de meest recente al beneden bij bestandsnaam klaargezet, maar het staat teveel naar rechts, zodat je enkel het laatste stuk ziet. Waarom ?
Als je daar even op je "pijltje naar links" klikt, dan zie je het goed, de recentste file staan.
Dus normaal is het voldoende enkel op "ok" drukken of toch een andere file kiezen.

Die datums, Excel probeert soms slimmer te zijn en zet die datums dan, op zijn amerikaans om.
Dan wordt 1/12, dus 1 december plotseling 12 januari. Zij zetten de maand eerst en dan de dag.
Dat lukt niet altijd, dus dan laten ze 13/12 toch plots als tekst staan en krijg je die gekke kolom van vorige keer.
Dus als je deze file met nieuwe gegevens laadt, dan moeten de datums in die E-kolom netjes links staan.

De labels van de x-as staan nu beneden.
Er is een 4 serie toegevoegd, een gestreepte horizontale op waarde 0
De grid-lijnen zijn nu ook duidelijker en gestreept.
 

Bijlagen

  • __melk (2a).xlsm
    199,2 KB · Weergaven: 9
nog een handigheidje misschien, je "17" daar was blijkbaar iets mee op dag 0 (15/12/21) en daardoor piekt ze overal uit bij de delta's.
In geval van dergelijke verklaarbare akkefietjes zit je toch met een te grote Y-as.
Je kan anders haar waarden in de samenvatting, kolommen I:J, gewoon leegmaken en dan heb je geen schaalproblemen meer.
 
Beste cow 18,

nog een handigheidje misschien, je "17" daar was blijkbaar iets mee op dag 0 (15/12/21) en daardoor piekt ze overal uit bij de delta's.
In geval van dergelijke verklaarbare akkefietjes zit je toch met een te grote Y-as.
Je kan anders haar waarden in de samenvatting, kolommen I:J, gewoon leegmaken en dan heb je geen schaalproblemen meer.
Klopt, dit is een aangekochte koe met de eerste dagen geen registratie van melk, idd op die manier opgelost.

eigenlijk heb ik de meest recente al beneden bij bestandsnaam klaargezet, maar het staat teveel naar rechts, zodat je enkel het laatste stuk ziet. Waarom ?
Als je daar even op je "pijltje naar links" klikt, dan zie je het goed, de recentste file staan.
Dus normaal is het voldoende enkel op "ok" drukken of toch een andere file kiezen.
Bij mij staat de oudste klaar ipv de nieuwste, gaat er wat fout?

de rest is zo mooi leesbaar!
 
eventjes een andere opbouw, nu krijg je alle bestanden in een keuzelijst en moet je gewoon op 1 klikken.
Deze keuzelijst zo alfabetisch aflopend gesorteerd moeten zijn, dus de recentste zou bovenaan moeten staan.

Het blad, dat aangemaakt wordt voor deze gegevens, krijgt de naam "jj-mm-dd_uumm"
Je zal zelf misschien van tijd tot tijd eens wat tabbladen moeten weggooien, anders wordt het bestand snel groot ... .
Maar verder heb je daar eigenlijk geen last van.
 

Bijlagen

  • __melk (2a).xlsm
    207,6 KB · Weergaven: 17
voor de grap heb ik er nog een keer een grafiekje per koe tegen aan gegooid in "Blad 1".
Daar zet je de gegevens van die koe even op de grafiek uit en wordt er een trendlijn voor de meetmelk en de gemiddelde meetmelk berekend (na verwijdering van de nullen)
Boven de grafiek in het vetjes in Q12:Q14 staat wat de grafiek eigenlijk zegt, de (gemiddelde) melkproductie in het midden van die periode en hoeveel de melkproductie per dag stijgt of daalt.
Dus die 2 getallen zullen minder grillig zijn dan wat je zou uitkomen als je de eerste en de laatste van elkaar aftrekt, zoals de vraag was.
Op het einde van de macro worden die punten gewoon in realtime aangepast, was de bedoeling niet, maar zo zie je toch nog iets voor je geld :cool:
 

Bijlagen

  • __melk (2a).xlsm
    230,4 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Beste cow 18,


Leuke opzet idd duidelijker
In het bestand van 15.24 gisteren heb ik het pad aangepast, en werkte het inlezen goed, maar in het laatste bestand werkt met dezelfde aanpassing in het pad het inlezen niet goed. zie afbeelding, weet niet of dit leesbaar is, maar in kolom Q komen ook 10 files te staan door het koe nummer heen. Als ik op'loop door koeien ' klik komt er een foutmelding naam/waarde.

screenshot melk 2a.png

Enig idee?
 

Bijlagen

  • __melk (2a) (4).xlsm
    215,4 KB · Weergaven: 10
een beetje rommelig, de ene macro die door de andere macro zijn gebied schrijft.
Bij deze een aangepaste versie.
Je kan ten allen tijde ook rechtstreeks een koe in cel R1 schrijven.
 

Bijlagen

  • __melk (2a).xlsm
    300,6 KB · Weergaven: 17
De loop door de koeien macro werkt nog niet juist bij mij, bij fout opsporing geeft hij
Code:
If C.Value > 0 And IsNumeric(C) Then
geel aan met de melding dat de typen niet overeenkomen

Als ik een nummer wil invoeren in R1 wordt gemeld dat met gegevensvalidatie niet overeenkomt.
 
ik heb er 2 aparte if's van gemaakt.
 

Bijlagen

  • __melk (2a).xlsm
    295,9 KB · Weergaven: 11
Het inlezen gaat nu goed, maar als de loop door de koeien wordt aangeklikt verandert er weinig, alleen in keuzevak r1 zijn de voorkeuze nummers veranderd in #NAAM?
 
stuur anders eens je bijlage, staat er daar in R1 een tekst als koenummer of zo ?
Ik volg eventjes niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan