• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meest voorkomende waarde in range weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

globe

Verenigingslid
Lid geworden
18 mrt 2001
Berichten
3.584
kenners,

Ik heb een excel waar ik de meest voorkomende waarde met behulp van een formule wil laten zien.

Ik weet hoe ik dit met een vast aantal/range moet doen, daar gebruik ik de volgende formule voor die ik door kopieer, in dit geval voor de waardes die in de range B2:B6 vallen.

Code:
=INDEX(B2:B6;MODUS(VERGELIJKEN(B2:B6;B2:B6;0)))

In mijn voorbeeld zie je echter dat de ranges per klant niet allemaal gelijk zijn. Hier loop ik vast.

VBA mag maar liever niet aangezien ik het in een formule simpel wil houden.

Als er 2 waardes even veel voorkomen mag er een foutmelding verschijnen , dit zal sporadisch voorkomen en deze verwerk ik handmatig dan.
 

Bijlagen

  • helpmij_voorbeeld.xlsx
    9 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
in een 2019-versie, anders met draaitabel
 

Bijlagen

  • helpmij_voorbeeld.xlsx
    385,1 KB · Weergaven: 16
in K1 ook een oplossing met meerv. modus
en klassieke draaitabel
 

Bijlagen

  • helpmij_voorbeeld.xlsx
    472,2 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
hier kan ik wel wat mee denk ik.

sorteren is een goede tip.
 
ben zeker dat er hier nog gasten zijn, die het met een Let-formule zonder hulpkolom kunnen (in een 365) !
 
Hier een LET zonder hulpkolom

Code:
=LET(x;A2:A19;y;B2:B19;count;AANTALLEN.ALS(x;x;y;y);SORTEREN(UNIEK(KIEZEN({1\2\3};x;y;count));3;-1))

Of naar mijn mening, met wat enters beter te lezen. Zo worden LET formules vaak geschreven omdat de variabelen zo duidelijk te zien zijn.

Code:
=LET(x;A2:A19;
y;B2:B19;
count;AANTALLEN.ALS(x;x;y;y);
SORTEREN(UNIEK(KIEZEN({1\2\3};x;y;count));3;-1))

@Cow, jij hebt ook office 365 toch? Gezien de functies die je gebruikt in je voorbeeldje
 
Laatst bewerkt:
zo zie je maar, je vraagt en er wordt gedraaid.
 
Deze kan ook in C2 en dan doortrekken naar onder...
Code:
=LET(x;FILTER($B$2:$B$19;$A$2:$A$19=A2);INDEX(x;MODUS(VERGELIJKEN(x;x;0))))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan