Muziek verzameling maken, wie kan helpen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hannes57

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2016
Berichten
173
Hallo Allemaal,

Wie kan mij helpen? Ik heb een grootte muziek verzameling in MP.3 . Alles staat in Exel. Bladen in A , B, C, D etc. Dus op volgorde van artiest / groep. Nu begint dit een beetje veel te worden in Exel, krijg ik door.
Wie kan mij helpen dit in een Access bestand te zetten? Ik gebruik Office 2016. Ik , ben eerlijk, heb absoluut, geen kaas gegeten van Access hoe je zo iets maakt. Heb het wel eens geprobeerd, maar snel aan de kant gelegd. Gewoon weg omdat ik het niet snap. Sorry.
Wie kan er voor mij zo iets maken aub?
Bijgevoegd een vb van het Exel bestand zoals ik het heb gemaakt.

Zoekcriteria is artiest en jaar. Meer niet. Mocht er iemand zijn, die dit wil, is het mogelijk om het simpel te houden? Ik heb geen idee.

AUB, probeer mij te helpen.

Verder, een goed uit einde van 2021 en blijf gezond!

Han
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 63
Allebei bedankt, maar niet specifiek wat ik bedoel. Alle 2 zijn voor CD's en niet voor losse nummers (Singles). Gewoon iets simpels. Maar in ieder geval zeer bedankt voor jullie moeite.

Han
 
Edmoor

Volgens mij zit er niets anders op of zelf maken of door modderen.
 
En wat is er mis met waar ik in #5 naar verwijs?
 
Alles is gericht op een cd collectie. dat is wat ik niet zoek. Je eerste link heb ik wel eens gebruikt, maar ook niet handig voor een single collectie. Moest een truuk toe passen om het als single te krijgen en te uitgebreid om hier mee te werken.

Maar misschien lukt het. Als ik het goed begrijp moet het in tabellen. Ik heb dit gevonden op het www. Zal copy and paste toepassen.

Table 1: Albums
Fields: Album Name, Artist, Year, Genre, Whatever other fields you might add
Primary Key: Either make it a composite key with Album Name and Artist or create an additional field which contains a unique identifier such as a Number. I would suggest creating a unique field as the primary key as it is easier to work with.

Table 2: Tracks
Fields: Song Title, Artist, Album, Track Number
Primary Key: I would go with Song Title and Artist as a composite Primary Key.

Table 3: Artists (If you so choose)
Fields: Artist, any other info about the artist or group you wish to include.
Primary Key: Artist Name

Het zal dan gaan om tabel 1 . Die zal dan moeten worden vervangen door Singles, neem ik aan. En dan? Waar moet de primery key staan? Hoe kan ik dit toe passen op de Exel sheet?

Han

Han
 
Hi Han,

Ik heb de indruk dat het maken van de Access database voor jouw muziekverzameling een eenmalige actie is en dat je daarna waarschijnlijk nooit meer een nieuwe database gaat ontwikkelen.
Dan is het lastig en tijdrovend, zeker omdat je aangeeft dat je absoluut geen kaas hebt gegeten van Access.

Ik wil wel - geheel belangeloos - een opzet voor je maken. Heb nog wel enkele vragen, die wil ik via een privé bericht aan je stellen.
Op het moment dat jij tevreden bent met het resultaat, of mijn opzet onwerkbaar vindt dan zal ik te info mijn opzet op deze website uploaden.
Jouw vraag is om het heel basic te houden, dat zal ik dan doen. Zal er ook een handleiding bij maken.
Lees wel wat je van mijn voorstel vindt.

Henneke50
 
Han,

Aan je voorbeeld bestand te zien heb je alles al keurig ingevoerd in Excel dus dit omzetten naar Access moet niet al te moeilijk zijn.

Mocht je er met Henneke niet uitkomen dan wil ik graag een Access bestand voor je opzetten conform jouw wensen.

Ik hoor het wel.

Met een glimlach,
Bert
 
Wonderlijk dat het zo lang moet duren voordat iemand een simpel voorbeeldje in elkaar kan zetten. Met een half uurtje werk heb je het Excel bestand omgezet naar een database met een paar brontabellen voor herhalende gegevens (artiesten, genres etc) en een formuliertje gemaakt met wat eenvoudige knoppen en gebeurtenissen.
Als we het niet hebben over vraag of de werkwijze slimmer kan (dat kan-ie namelijk), dan krijg je een databaseje zoals in de bijlage.

Singles scherm.jpg

Het principe is simpel: alle gegevens uit het Excel bestand zijn gebruikt om een formulier te maken waarbij je voor Artiest, Genre en Land keuzelijsten hebt waarmee je nieuwe singles kan invoeren. Daarbij heb je, bij het invoeren, natuurlijk met enige regelmaat te maken met gegevens die nog niet in de brontabellen staan, zoals nieuwe artiesten, ontbrekende genres, andere landen etc. Wat beginners dan vaak doen, is daar aparte formulieren voor maken om ze in te kunnen voeren, zodat ze daarna in het Singles formulier gebruikt kunnen worden. Bij een simpele database als deze, hoeft dat niet: je kunt nieuwe artiesten en genres gewoon vanuit het Singles formulier toevoegen. Kwestie van in de keuzelijst een nieuwe artiest invoeren, die dus nog niet in de keuzelijst staat, en dan de vraag "Wil je deze artiest toevoegen?" met Yes beantwoorden. Dan wordt hij/zij toegevoegtd, en kun je de artiest gelijk gebruiken.

Er zijn dus wel wat vraagtekens te zetten bij de opzet van de db en het Excel bestand, maar daar mag TS zelf een antwoord voor verzinnen. Zo heb ik in ieder geval deze twee vragen:
1. Waarop baseer je de invoer voor een land?
2. Heb je geen enkele single met meer dan één liedje er op?

Ad 1: het lijkt mij veel logischer om het land te koppelen aan de artiest. Een artiest heeft namelijk altijd een land van herkomst. Een liedje wordt per definitie door een artiest gemaakt, dus als je de artiest weet, weet je ook het land waar het vandaan komt.
Ad 2: 'ouderwetse' singles hebben minstens twee liedjes, aan elke kant één. Ook cd singles bevatten doorgaans meer dan één liedje. Jij voelt blijkbaar niet de behoefte om ook díe liedjes op te slaan?

Stel dat TS op vraag twee antwoord met: verrek, dat klopt :). Dan heb je dus alsnog een probleem met de huidige opzet, want daarin kun je maar één liedje per single opslaan. Het is niet voor niets dat de meeste muziek database systemen (ik heb er zelf ook een gemaakt) uitgaan van albums: in essentie is een cd single namelijk óók een album. Alleen een met minder nummers :). Maar dat maakt voor een database uiteraard niet uit, het gaat hier om het principe van de collectie. En dat is simpel: een geluidsdrager bevat doorgaans meer dan één nummer, en daarom moet je daar in het systeem rekening mee houden en een constructie maken waarbij je meer dan één nummer op kan slaan per geluidsdrager. Bij albums heb je dan doorgaans ook nog dat een album soms meerdere platen/cd's bevat (de 'dubbelelpee' bijvoorbeeld) en dat je dus per album twee nummers hebt die het volgnummer 1 krijgen op het album. Dus je moet daar in het systeem al rekening mee houden. Waarschijnlijk is dat voor singles niet van van toepassing, maar daarvoor weet ik te weinig van de singles markt. Ik koop ze namelijk niet :).

Een ander 'probleem' is natuurlijk als je losse nummers koopt bij iTunes en aanverwante winkels. Dan kun je wél een ander systeem maken, vergelijkbaar met wat ik hierbij heb gestuurd. Al kun je je ook dan afvragen of dit systeem het handigst is als je van een album meerder nummers koopt, maar niet allemaal. Ook dát is een markt waar ik bar weinig ervaring mee heb; ik koop namelijk alleen complete albums. Dus dat past dan weer prima in mijn muziek database :).
 

Bijlagen

  • Singles.zip
    36,3 KB · Weergaven: 56
AccessGuru,
U bent een beetje snel mrt uw (voor)oordeel
Han heeft van mij enkele dagen geleden reeds een opzet van de door mij gemaakte database inclusief handleiding ontvangen. Aan de hand hiervan kan hij beoordelen of dit voor hem werkbaar is. Hij kan hiermee zelf even experimenteren alvorens evt. definitief over te stappen van zijn excelbetand op de Access db. Daarnaast kan hij aangeven wat hij anders zou willen of wat voor hem onduidelijk is.

Mijn aan hem toegestuurde Accessbestand bestaat uit 5 tabellen.
Het formulier waarop de siongs kunnen worden ingevoerd en gecorrigeerd heeft dezelfde velden als op het excelbedtan, waarvan 4 velden met keuzelijst met invoerveld

Zoals ik in #12 aangaf worden de db en handleiding hier geupload als Han de db definitief in gebruik neemt / voor iets anders kiest.
Mijn enige doel is iets te maken wat voor Han werkbaar is
 
AccessGuru, U bent een beetje snel mrt uw (voor)oordeel
Dat valt wel mee dacht ik. Tussen mijn bericht en die van jou zit behoorlijk wat tijd. Genoeg tijd in ieder geval voor iemand om even een update te doen zodat de overige lezers weten wat de stand van zaken is. Let wel: het is een openbaar forum; als iemand een vraag stelt mag je verwachten dat meerdere personen daar wat mee willen doen. Het is niet netjes om een vraag te gijzelen.
Mijn enige doel is iets te maken wat voor Han werkbaar is
En dat geldt voor meer personen :).
 
Geen ruzie. Iedereen helpt elkaar. Ik probeer het ook. En hulp is nooit weg. Ook van 2 kanten......
 
@hannes57: Uiteraard proberen zoveel mogelijk mensen te helpen. Maar dan is het wél zo netjes om elkaar op de hoogte te houdenvan de ontwikkelingen :).
Op verzoek van TS heb ik er ook een doorlopend formulier bij gemaakt. Hierbij is de zoekfunctie niet zo handig, dus die is vervangen door een filter. En omdat het dan ook aantrekkelijker is om dat formulier te gebruiken voor het toevoegen van singles, heb ik ook een DefaultValue ingesteld op de gefilterde artiest, zodat het invullen een stuk makkelijker wordt. Gemak dient de mens tenslotte :).

Ben overigens wél benieuwd naar de werkstukken van de andere helpers. Of zijn die zó geavanceerd dat daarvoor eerst moet worden betaald? :d.
 

Bijlagen

  • Singles.zip
    52,4 KB · Weergaven: 41
De werken stukken van de anderen verschillen niet zoveel van elkaar en ik wil iedereen zeer hartelijk bedanken hier voor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan