keuze voor / instellen met welk mailadres wordt verzonden

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Berichten
1.836
Ik heb meerdere emailadressen in Outlook.
Als ik met mailmerge (koppelen met adressenlijst excel) aantallen mails verstuur stel ik als eerste in Outlook het bedoelde verzend-mailaccount in als "standaard" mailaccount. Ik start zelfs Outlook opnieuw op voor de zekerheid.
Helaas, de mails worden verzonden met het mailaccount waarmee ik ben aangemeld in Windows en dat is niet de bedoeling.
Hoe kan ik dit correct uitvoeren?

W11
Office 2016
 
Laatst bewerkt:
Nee... heb ik geen kennis van.
Ik volg de route vanuit Word.
 
Toch zou de gevolgde werkwijze moeten werken. Heb je in Outlook al getest of je inderdaad met het juiste email adres verzendt?
 
Jazeker.
We doen het nu tijdelijk op deze manier:
Outlook iinstellen op Offline werken.
Dan mergen.
De mails komen in Postvak UIT van de verkeerde mailaccount.
Deze overzetten naar Postvak UIT van de juiste verzendaccount.
Dan Online gaan.
Als ze niet worden verzonden, elke mail individueel verzenden.
 
Wonderlijk dat het zo moet, maar je zou dan toch beter een macro kunnen overwegen die het mergen uitvoert. Automatiseren voorkomt kans op fouten.
 
De procedure is wat ingewikkelder dan ik had gehoopt; het kan namelijk niet met de standaard Merge functionaliteit. Dan is de oplossing: éérst de mailmerge naar een nieuw document, vervolgens (met een macro) de brieven apart opslaan, en daarna de brieven per stuk mailen met een Outlook sessie. In dat laatste stuk kun je, vanuit de Outlook procedure, namelijk een ander account gebruiken om te mailen. Vraag is natuurlijk, of je dat er voor over hebt :).

In een ander draadje gebruikt de TS nu Thunderbird als email client. Dat kan natuurlijk ook: Thunderbird installeren met het juiste verzendaccount, en Thunderbird (al dan niet tijdelijk) als standaard email programma instellen. Vervolgens kan je dan zonder problemen (hoop je dan natuurlijk) de mailmerge uitvoeren. Als het gedaan is, zet je Outlook weer terug als default email client.
 
Het blijkt dus lastiger dan gedacht.
Dan geef ik de voorkeur aan het tijdelijk offline werken, dat is dan nog steeds de korte klap. Totdat... iemand anders misschien de gouden tip heeft?
Dank voor je meedenken!
 
Gouden tip is er denk ik niet, tenzij je een kort lijntje met Bill Gates hebt en het laat inbouwen in de volgende Word versie :). Zelf vind ik de Thunderbird optie wel een makkelijke; niets staat je in de weg om gewoon met Outlook te blijven werken namelijk, en alleen als je vanuit andere programma's een mail stuurt, zoals met MailMerge, maak je dan gebruik van Thunderbird. Hoef je dus eigenlijk niks meer te veranderen.
 
OK. Als in dan vanuit Word ga samenvoegen krijg ik dan een keer de vraag waarmee ik wil verzenden?
 
Volgens mij niet; Word gebruikt de default mailclient. Maar je kan het een keer testen :).
 
Als iemand anders hier nog een oplossing voor zou weten, blijft welkom!
 
Don't get your hope up :). Ik denk dat we alle opties wel de revue hebben laten passeren. In Word kan je sowieso verder niks instellen, dus het is ofwel gebruik maken van de beperkte mogelijkheden van Mailmerge, ofwel het proces anders inrichten en eerst samenvoegen naar nieuwe documenten en dan een Outlook sessie starten met de juiste account, en dan de gesplitste documenten mailen. Als je dat eenmaal hebt ingericht, is er verder geen vuiltje aan de lucht en blijft het één druk op de knop. Maar het inrichten is dus wat lastiger. Heb je dat er niet voor over, dan kun je uiteraard altijd met de Offline optie blijven werken. Lijkt mij niet handig als je veel mailings hebt, maar als het zo af en toe eens voorkomt, is er mee te leven. Volgens jou :).
 
Ja het komt maar enkele keren per jaar voor en gata om 25-30 adressen. Zolang dit zo blijft red ik me er wel mee, jouw oplossing is voor mij toch nog te ingewikkeld... sorry.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan