TV's kopen en aansluiten op internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

bron

Moderator
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
13 aug 2013
Berichten
5.376
Hallo helpers,

Ik heb een vraag over de aankoop van TV's op mijn netwerk.

De voorkeur is Ziggo. De netwerk kabels uit alle kamers komen uit in de technische ruimte (daar zit ook het Ziggo hoofdpunt). Probleem is dat de Mediabox van Ziggo een kastje is waarin zowel router als WiFi als TV ontvanger zitten. Dit kastje moet altijd bij de TV staan :confused: Met andere woorden: de router staat bij de TV in plaats van in de technische ruimte.

De router wil ik graag in de technische ruimte hebben, samen met een Nas en een betere WiFi router.
Vanaf het Ziggo hoofdpunt liggen geen coax kabels in huis, die wil ik niet aanleggen.

Mijn vraag: Wat heb ik nodig om de nieuwe TV's over de UTP netwerkkabel (niet over coax) op Ziggo aan te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Met een internet-aansluiting kan je enkel app's op je TV gebruiken, en mediaservers in je netwerk aanroepen. En uit ervaring weet ik dat browsers ook zeer summier zijn qua ondersteuning. Is dat wat je wilt?

Anders moet je toch coax aan gaan leggen als je wilt gebruik maken van digitale tv.
 
KPN heeft dit wel. Router in de meterkast en elke TV een kleine TV ontvanger voor de zenders.
Dit gaat allemaal over het netwerk in huis.

KPN over koperdraadjes is te langzaam. Glasvezel van T-Mobile komt pas eind dit jaar en zal erg duur zijn. Ziggo lijkt de beste oplossing.
Als Ziggo een oplossing heeft zoals KPN die heeft dan ben ik blij.

Ik ben vrij in de keuze van TV's. Bijvoorbeeld de Sony XR (model 2021) heeft een echte Android engine met Google TV schil.
De Ziggo Go app werkt hierin goed maar ergens moet de Mediabox komen??
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel Lange Pier voor je reactie.

Je eerste linkje https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/kijken-zonder-kastje
Zjggo: Daar staat dat een coax naar de TV nodig is, die wil ik niet aanleggen :confused:

Je tweede linkje https://www.draadloostvkijken.com/via-stopcontact/
KPN: Voor tv zou dit een goede oplossing zijn maar KPN komt op de koperdraadjes op dit adres niet verder dan 50 Mb/s

T-Mobile: glasvezel duurt nog minimaal een half jaar en zal bij hoge snelheid best duur zijn denk ik.
Ook kan ik niet goed achterhalen hoe twee TV's worden aangesloten.

Op de Ziggo website staat wel iets over de Ziggo Go app op een Android TV (niet alle merken hebben Android).
Maar waar komt dan de Mediabox te staan? Heb ik dan coax nodig naar de tv?
 
Er zijn een aantal mogelijke oplossingen.

De gemakkelijkste. Gebruik de Ziggo Go app op een smartphone of tablet en stream het beeld naar de gewenste tv.

Ingewikkelder is om een CI+ reader en extra Ziggo kaarten te kopen. Deze moet je dan proberen via iets als TV headend en een raspberry pi proberen aan elkaar te knopen

Of je zoekt naar een coax over UTP oplossing. Bijv. https://www.allekabels.nl/antenne-accessoires/112/1260850/coax-via-utp.html . Of dat goed werkt met digitale tv zou je moeten uitproberen
 
ziggo wil toch altijd een coax aansluiting hebben.
Zelf heb ik ook ziggo en mijn mediabox (next) heeft een netwerk aansluiting maar ook een coax aansluiting.

Ga je alleen ziggo gebruiken voor TV of neem je er ook een internet abbo bij?
Al eens gedacht aan IPTV ?
 
Laatst bewerkt:
Allen zeer bedankt voor de reacties.

Helaas werkt een Coax/UTP converter set niet omdat dit 1 richting uit werkt, zonder retour.
Een retour is nodig bij Ziggo.

Ik ga toch maar een coax onder de plinten aanleggen, het is een tijdrovend klusje om dit "uit zicht" weg te werken maar het is de enige manier. Het wordt een lange kabel, een hoge kwaliteit coax moet het gaan worden.

De TV in de woonkamer wordt met hdmi op de Mediabox (coax) aangesloten, en de 2e TV wordt vervangen door een TV met Android engine waarop de Ziggo Go app wordt gezet uit de Google Play Store, aangesloten met UTP kabel op het netwerk.
 
Hier in huis hangt een samsung tv met ziggo app er standaard al op geinstalleerd.
 
Goed om te weten. Samsung heeft weliswaar het Tizen besturingssysteem maar als de app er al op zit is dit dus geen probleem.
Weet je of je andere apps vanaf Samsung moet installeren of kan dit ook vanaf de Google Play Store?

Met Samsung heb ik goede ervaring en heeft een voorkeur.
 
Onze tv is bijna 2 jaar oud.
Er zijn vele apps voor geinstalleerd. Bijv. Youtube maar ook de npo netflix en zo nog vele meer. Voor ons voldoende aanbod.
Kijk maar eens bij een tv die je wilt kopen dan zie bij de specificaties de apps
 
In het (recente) verleden bleek dat TV fabrikanten na ca 4 jaar al geen updates meer doen van hun op de TV geïnstalleerde apps.
Heb nog geen idee dat dit ineens veranderd is qua policy.

Als je met al je wensen uitkomt kun je imho tegenwoordig volstaan met een hele goede TV met een HDMI ingang en de rest door de kastjes van de provider laten doen? Als je echt een retour wilt hebben kom je bij Ziggo wrs niet om coax heen. Dan een prima TV en de apps zou je ook voor een aantal tientjes via Chromcast oid kunnen doen.
 
Dit zijn de Smart Engines van veel verkochte TV merken.

Samsung - Tizen
LG - WebOS
Panasonic - My Home Screen
Sony - Android TV
Philips - Saphi of Android TV

Sommige Android TV's hebben ook Google TV ingebouwd.
Deze kunnen in een Google Home systeem worden opgenomen.
 
@Lange Pier dankjewel voor het zoeken.
Het is goed nieuws, ik begrijp uit het artikel dat het nog wel een tijdje gaat duren in Nederland.
Inmiddels is er bij mij een coax in de vloer gehakt. Nu kan ik kiezen tussen netwerk en coax :)

Vraag is opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan