Standaard AHCI 1.0 Serial ATA Controller start niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark19

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Berichten
470
Even een vraag betreffende mijn Dell Inspiron 530 pc.
Want van de een op de andere dag was mijn 2e harddisk niet meer zichtbaar.
Nader onderzoek in configuratiescherm - system - hardware wees uit dat er een geel symbool met uitroepteken vermeld stond bij de Standaard AHCI 1.0 Serial ATA Controller. (met als foutmelding Dit apparaat start niet. (Code 10) Er is een I/O-adapterfout opgetreden)
Ik heb toen het apparaat softwarematig verwijderd en opnieuw laten scannen op nieuwe hardware, maar dit mocht niet baten.
Ook de laatste Windows 10 updates en zoeken naar recentere besturingssoftware hebben het probleem niet opgelost.

Ik heb de harddisk uitgebouwd en in een externe behuizing gezet en gelukkig functioneert de harddisk zelf nog wel.

Wat zou de oorzaak van deze storing kunnen zijn? Een defecte onboard controller? Of is dit eenvoudig softwarematig op te lossen?

Bij voorbaat dank!
 
Update:

Ik heb de betreffende harddisk uitgebouwd en in een externe harddiskbehuizing aangesloten op een USB uitgang. De harddisk functioneert gelukkig nog en ik kan weer bij mijn data. Het probleem betreft dus 100% zeker de controller welke op het moederboard zit, óf de softwarematige aansturing. Dit laatste is echter vreemd aangezien alles onlangs nog prima functioneerde.
Ik vermoed dan ook een hardware storing en overweeg nu een losse PCI controller aan te schaffen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan