Bijzondere karakters typen

Status
Niet open voor verdere reacties.

GerardX

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2022
Berichten
99
Hoe kun je bijzondere karakters in een tekst invoeren, om bij voorbeeld "varieren" juist te schrijven?

Ik heb "variëren" geprobeerd, maar dat bleek het niet te zijn. :(
 
Laatst bewerkt:
Entities zoals dat heet moet je nooit als eindgebruiker in content gebruiken. Die zijn enkel voor HTML-markup bedoelt, en HTML werkt zelden voor gebruikers in sites, en maar goed ook. :)


Elk OS heeft wel ondersteuning voor tekens zoals ê ï à ø. Ikzelf gebruik op mijn computer de combinatie op toetsenbord van " (dubbele quote) en dan de e. Uiteindelijk zie ik dan ë. Op mijn telefoon kan ik de e lang ingedrukt houden voor de variaties op die letter.
 
Laatst bewerkt:
Entities zoals dat heet
Daar zal ook wel een goed Nederlands woord voor zijn, neem ik aan? ;)
moet je nooit als eindgebruiker in content gebruiken. Die zijn enkel voor HTML-markup bedoelt, en HTML werkt zelden voor gebruikers in sites, en maar goed ook. :)
Nou, nou, je bent flink aangetast door de "Engelse ziekte" ;) Niettemin, ben ik het met je eens, dat HTML-code niet in gewone tekst hoort. Ik wilde alleen maar prikkelen, in de hoop dat ergens gewoon een optie zat waarmee je de meest gebruikte "diacritsche tekens", zoals ze officieel heten, makkelijk in je tekst kunt voegen. Zoiets zou achter een knop boven het tekstveld kunnen zitten waar je tekst kunt invoeren,
Elk OS heeft wel ondersteuning voor tekens zoals ê ï à ø.
Oke, maar zo'n knop zoals ik hierboven aangaf zou ook niet verkeerd zijn, toch? Maar ik zal m'n vraag dan anders stellen. Ik werk nog niet zolang met het "RaspberryPi"-besturingssysteem. Weet iemand hoe je daarmee de meest gebruikte diacritische lettertekens in tekst op dit forum kunt invoeren?
Ikzelf gebruik op mijn computer de combinatie op toetsenbord van " (dubbele quote) en dan de e. Uiteindelijk zie ik dan ë.
Gelijk even geprobeerd maar met mijn toetsenbord werkt dat niet. :(
 
Laatst bewerkt:
Entities zijn vrij vertaald entiteiten. Maar die term wordt hierin zelden gebruikt. Het gebruik ervan wordt steeds verder naar de achtergrond gedrukt omdat de karakterset UTF-8 steeds vaker gebruikt wordt. Zelf PHP wordt er dwingender in.

Lees ook:
https://stackoverflow.com/questions/2860108/what-is-difference-between-utf-8-and-html-entities

Welk operating system gebruik je op je Raspberry Pi? Raspbian? Raspberry Pi is zelf geen besturingssysteem maar enkel het mooie printplaatje.
 
Laatst bewerkt:
Welk operating system gebruik je op je Raspberry Pi? Raspbian?
Nee, dat is de oude naam. Tegenwoordig heet het het "RaspberryPi"besturingssysteem en dat gebruik ik omdat dat het door de RaspberryPi-groep wordt aanbevolen. Dat besturingssysteem kun je, net als vele andere besturingssystemen (zelfs Windows) gewoon op een (micro)SD-kaartje zetten. Ik heb zelfs twee verschillende besturingssystemen op 1 (micro)SD-kaartje en op m'n beeldscherm kan ik simpel wisselen tussen die twee besturingssystemen. Maar ... dit leidt af van mijn oorspronkelijke vraag. :)
 
Laatst bewerkt:
Hoe staan je toetsenbord instellingen? Vaak zorgt een foute instelling voor een niet-werkende mogelijkheid via het toetsenbord.

Als je een mooie GUI wilt om diakritische tekens te gebruiken, dan kan je dit installeren:
Code:
sudo apt install gucharmap

Niet getest, valt te proberen.
 
Hoe staan je toetsenbord instellingen?
Geen idee; waar/hoe kan ik dat zien?
Vaak zorgt een foute instelling voor een niet-werkende mogelijkheid via het toetsenbord.
Ik gebruik 1 toetsenbord voor 2 verschillende besturingssystemen (het "RaspberryPi"-besturingssysteem en het "RISC"-besturingssysteem).
Als je een mooie GUI wilt om diakritische tekens te gebruiken, dan kan je dit installeren:
Code:
sudo apt install gucharmap
Niet getest, valt te proberen.[/QUOT]Inmiddels geprobeerd maar niet gelukt. Ik worstel al een week met een probleem, dat ontstaan is bij mijn poging om phpBB3 te installeren. Daarbij is iets kardinaal fout gegaan. Nu krijg ik telkens de boodschap
Code:
E: dpkg is onderbroken; voer handmatig 'sudo dpkg --configure -a' uit om het probleem te verhelpen.
Ik begreep daaruit, dat ik
Code:
sudo dpkg --configure -a
in zou moeten voeren. Maar wanneer ik dat deed, kwam ik daarna weer op het punt waar het eerder fout was gegaan en ging het gewoon weer fout. Een vicieuze cirkel dus.

Deze laatste alinea hoort hier natuurlijk beslist niet thuis, maar dient slechts ter uitleg aan jou.

N.b. Wat ik fout heb gedaan waardoor de uitvoering van mijn code-tekst er niet zo uit ziet als die van jou? Geen idee.
 
Laatst bewerkt:
Dat 'dpkg' probleem kan wel in een ander topic in het juiste forum. Persoonlijk raad ik aan om de taal op Engels te zetten, want dat Googelt makkelijker.
 
Dat 'dpkg' probleem kan wel in een ander topic in het juiste forum.
Ben ik helmaal met je eens, maar ik wil niet te veel hooi op m'n vork laden en eerst eens kijken of dat probleem met die diacritische tekens opgelost kan worden.
Persoonlijk raad ik aan om de taal op Engels te zetten,
Engelse pagina's worden op mijn Chromium-'browser' automatisch naar het Nederlands vertaald.
want dat Googelt makkelijker.
Ik Google nooit vanwege de slechte naam van Google op privacygebied. Ik gebruik www.startpage.nl (een Nederlands zoekprogramma, dat valt onder de strenge Europese privacywetgeving en de top is op het gebied van privacybescherming. Bovendien zoekt het middels een tiental zoekprogramma's (waaronder ook Google) en heeft daardoor de beste resultaten.

Terug naar de dyacritische tekens. :)
 
Laatst bewerkt:
Het is niet een probleem met HelpMij.nl, maar van je OS.

Normaal zou zoiets niet tot problemen moeten leiden. Vroeger gebruikte ik ALT-codes, zoals ALT met 137 op het numpad om een ë te krijgen.
 
Het is niet een probleem met HelpMij.nl, maar van je OS.
Nee. het is gewoon mijn probleem (maar mogelijk ook van anderen) en of het nou linksom of rechtsom te 'tackelen' is, maakt mij niet veel uit. Ik heb begrepen dat er met phpBB3-forum'software' veel mogelijk is, dus leek het mij aannemelijk dat een optie voor gebruik van diacrytische tekens op dit forum mogelijk zou zijn.
 
Nee. het is gewoon mijn probleem (maar mogelijk ook van anderen) en of het nou linksom of rechtsom te 'tackelen' is, maakt mij niet veel uit. Ik heb begrepen dat er met phpBB3-forum'software' veel mogelijk is, dus leek het mij aannemelijk dat een optie voor gebruik van diacrytische tekens op dit forum mogelijk zou zijn.

Het is gewoon mogelijk met alles wat je browser aan sites kan openen. Als je OS het maar op fatsoenlijke wijze ondersteund, of je toetsenbord-instellingen in het Raspberry OS.
Daar kan je vast wel naar zoeken met je favoriete zoekmachine.
 
Ik heb het onderwerp verplaatst naar het juiste deelforum omdat dit niet met de forumsoftware te maken heeft, maar met de instellingen in het besturingssysteem.
 
Ik heb het onderwerp verplaatst naar het juiste deelforum omdat dit niet met de forumsoftware te maken heeft, maar met de instellingen in het besturingssysteem.
Prima, maar mijn vraag was niet gerelateerd aan een besturingssysteem maar of dit forum een voorziening kon bieden om dyacritische tekens te plaatsen. Het is zeker niet mogelijk, dat gebruikers zelf een bericht verplaatsen, wanneer zoals nu, na verloop van tijd blijkt, dat een draaje af begint te wijken en het vervolg ergens anders zou horen? Mooi zou dan zijn dat er dan een koppeling ('link' voor Anglofielen) zou zijn zodat je van de oude plaats gelijk op de nieuwe plaats zou kunnen komen (alsof je een zijweg van de hoofdweg inslaat). Ik weet het: "Een "gek" kan meer vragen dan ..." maar aan de andere kant: "Niet geschoten, is altijd mis", toch?
 
Laatst bewerkt:
Wat mij betreft, is mijn vraag wel beantwoord. Het forum (b)lijkt kennelijk geen voorziening te kunnen bieden om dyacrytische tekens te kunnen plaatsen.
 
De meeste mensen kunnen wel overweg met het schrijven van dergelijke diakritische tekens. En anders kan jezelf een toffe tool op je computer installeren waar je ze makkelijk kan vinden. Zoals de 'charmap' van Windows.

Maar het zal denk ik eerder aan je toetsenbord instellingen liggen in je Raspberry OS.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan