Koppeling naar Excel met waarde uit Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

infoforivo

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2022
Berichten
21
In een Access formulier heb ik een keuzelijst met getallen.
Met een koppeling wil ik Excel openen en wil dat de waarde van de keuzelijst overgenomen wordt in het filter zoekveld van Excel.
 
Laatst bewerkt:
Ik zoek nog naar een vraag... Dit klinkt meer als een goed plan :).
 
Dat zul je moeten programmeren. Je kunt wel gegevens uit een tabel overzetten/exporteren naar Excel, maar één waarde uit een keuzelijst overzetten naar een filter? Nooit gedaan. In in de tijd die het kost om het te programmeren kun je 20 mensen een hele tijd waarden met Copy-Paste in een filterveld laten plakken. Het zou mij de tijd niet waard zijn om dat te programmeren.
 
Ik weet nog steeds niet wat je nu wil, maar een aardig deel kun je best simpel programmeren. Dat is dan het stuk waarbij je met een klik op de keuzelijst eerst de gekozen waarde kopieert (zeg maar: de Ctrl+c) en vervolgens Excel opent, al dan niet met een bestand (want anders heb je geen filter). Dan hoef je daarna alleen maar in het filterveld met <Ctrl>+<v> te plakken. De tijdwinst van het automatiseren van dat geplak weegt dus in mijn ogen niet op tegen de tijdwinst die je ermee behaalt als je het programmeert. En hoe vaak heb je een tijdwinst van 0,42 seconde nu echt nodig? :d
 
Je kan het volgende proberen:
maak in excel een publieke procedure die de filter waarde als parameter accepteert en daarmee de filtering uitvoert. Vanuit access maak je een excel app object aan en check je als het excel bestand openstaat, zoniet open je het. Roep dan de procedure aan en geef de access waarde door als parameter.
 
Alleerst hartelijk dank voor de reacties.

HTML:
Ik weet nog steeds niet wat je nu wil, maar een aardig deel kun je best  simpel programmeren. Dat is dan het stuk waarbij je met een klik op de  keuzelijst eerst de gekozen waarde kopieert (zeg maar: de Ctrl+c) en  vervolgens Excel opent, al dan niet met een bestand (want anders heb je  geen filter). Dan hoef je daarna alleen maar in het filterveld met  <Ctrl>+<v> te plakken. De tijdwinst van het automatiseren  van dat geplak weegt dus in mijn ogen niet op tegen de tijdwinst die je  ermee behaalt als je het programmeert. En hoe vaak heb je een tijdwinst  van 0,42 seconde nu echt nodig?

Ik ben iets aan het maken voor mijn vrouw en zus. Zij maken sieraden van steentjes met verschillende eigenschappen.
Mijn idee was om in Access iets te maken wat hun helpt:
- In het formulier zoeken op de code van het sieraad en aanvullende info. Dit wordt opgevraagd vanuit een tabel.
- In Excel wordt bijgehouden hoeveel er van verkocht is, kosten etc.

Wat ze graag willen is, zonder te veel in te moeten vullen of filteren, informatie zien.
Mijn doel is: de code (cijfers) die getoond wordt in de keuzelijst over te nemen naar Excel. Zodat in Excel meteen de juiste info staat.



HTML:
maak in excel een publieke procedure die de filter waarde als parameter  accepteert en daarmee de filtering uitvoert.  Vanuit access maak je een  excel app object aan en check je als het excel bestand openstaat, zoniet  open je het.  Roep dan de procedure aan en geef de access waarde door  als parameter.
Wat bedoel je met een pubieke procedure?
 
- In Excel wordt bijgehouden hoeveel er van verkocht is, kosten etc.
Waarom zou je een programma dat perfect is (en is gemaakt voor) dit soort transacties vervangen door een programma dat dat níet is? Je kan toch alles perfect in Access maken? Ikke nie snappe….
 
HTML:
Waarom zou je een programma dat perfect is (en is gemaakt voor) dit  soort transacties vervangen door een programma dat dat níet is? Je kan  toch alles perfect in Access maken? Ikke nie snappe….

In het Excel bestand zit een draaitabel met grafiek. Dat is in Access onmogelijk.
 
Als antwoord op
Wat bedoel je met een pubieke procedure?

een publieke procedure is een procedure die geschreven wordt in een globale module (dus niet de module binnen een access form/report of excel workbook/worksheet) en gedeclareerd wordt met de prefix Public'
Deze procedure is dan over de hele applicatie zichtbaar en oproepbaar.
 
HTML:
In het Excel bestand zit een draaitabel met grafiek. Dat is in Access onmogelijk.[/QUOTE]
Grafieken in Access zijn inderdaad niet geweldig. Draaitabellen zijn prima te maken, en grafieken op basis daarvan ook. Dus niet onmogelijk. Wenselijk? Mwah... Maar het is dus voldoende om alleen de grafieken in Excel te maken, en die te baseren op de rest van de gegevens die je in Access bijhoudt. Die grafieken baseer je dan op basis van queries die je in Access hebt staan. Ik zie dus nog steeds geen voordeel van jouw procedures.
 
Microsoft heeft de office programma's gemaakt om interactief met elkaar samen te werken, dus kan je gemakkelijk excel aansturen vanuit excel en vice versa. Dus is jou werkprocedure niet zo ongewoon. Je kan trouwens ook mooie user forms maken in excel. Als je office 365 hebt, dan kan je daar mooi diverse powerapps ( https://powerapps.microsoft.com/nl-be/landing/developer-plan/?ef_id=84b101735bab1e692455636e4e06740c:G:s&OCID=AID2203288_SEM_84b101735bab1e692455636e4e06740c:G:s&msclkid=84b101735bab1e692455636e4e06740c) gebruiken die alles samenbrengen.
 
... Dus is jou werkprocedure niet zo ongewoon.
Heb je bericht #8 wel gelezen?
Mijn idee was om in Access iets te maken wat hun helpt:
- In het formulier zoeken op de code van het sieraad en aanvullende info. Dit wordt opgevraagd vanuit een tabel.
- In Excel wordt bijgehouden hoeveel er van verkocht is, kosten etc.
Wat ze graag willen is, zonder te veel in te moeten vullen of filteren, informatie zien.

De werkwijze van TS is zéér ongewoon, en zeker niet de beste optie voor wat-ie wil. En daar waar in Access het maken van formulieren één van de sterkste aspecten is, moet je eens proberen om hetzelfde formulier (om nog maar te zwijgen van de functionaliteit) in Excel te maken.
Echt, de antwoorden die ik soms voorbij zie komen :).
 
Heb je bericht #8 wel gelezen?
Yep, ik heb er zelfs op geantwoord. En ik snap volkomen dat mensen liever met excel werken dan met Access. Het heeft ook veel pluspunten:
- vertrouwde omgeving
- veel betere grafieken
- voor huis- en hobby: voldoende data mogelijkheden
- beter naar het internet toe
- men kan gemakkellijk macro's opnemen om wat te automatiseren zonder VBA.

Het komt er altijd op neer : wat ben je gewoon en hoe werk je graag.

Voor professionele toepassingen is Access sterker, dat is waar. Je kan heel snel en gemakkelijk performante formulieren en en rapporten aanmaken. Maar voor professionele doeleinden zou ik nooit de interne Access tabellen gebruiken, maar een front-end maken naar een echte database.
 
Maar voor professionele doeleinden zou ik nooit de interne Access tabellen gebruiken, maar een front-end maken naar een echte database.
Ik snap niet waarom je er altijd 'echte databases' bij haalt; we zitten hier in een Access forum, niet in een Oracle of SQL Server omgeving (waar nu dus een apart forum voor is). Mensen die hier vragen stellen, doen dat omdat ze met Acces werken. En heel vaak niet op de beste manier, zoals je ongetwijfeld ook hebt gemerkt. Mij lijkt het meer dan voldoende als we in dit forum mensen dus helpen om ze beter met Access te laten werken.

Wat daar niet onder valt, is iemand laten doormodderen met een proces waarbij ze een zoekformulier in Access gebruiken om artikelen op te zoeken, en de belangrijkste taak: registreren van verkopen en kosten, in Excel doen. Dan vind ik het een schone taak om die mensen het licht te laten zien... Maar het is uiteraard aan TS om zelf te bepalen hoe ze programma's willen gebruiken.
 
De meeste applicatie software biedt de mogelijkheid om eigen tabellen te gebruiken, maar wordt best gebruikt in samenspel met een database. Ik vind Access héél goede applicatie software.
 
En toch blijft het een forum voor 'gewone' gebruikers die geen high end database in de achterzak hebben zitten. En die dus alles gewoon in Access (al dan niet in combinatie met Word en Excel) maken. Ik ben zelf nog zelden tegen de limieten van Access aangelopen. Dan zal jij wel zeggen: zegt meer over jou dan Access :). En nu weer terug naar de vraag, en wat TS nodig heeft.
 
Even herhalen, je zegt:
Mijn idee was om in Access iets te maken wat hun helpt:
- In het formulier zoeken op de code van het sieraad en aanvullende info. Dit wordt opgevraagd vanuit een tabel.
- In Excel wordt bijgehouden hoeveel er van verkocht is, kosten etc.

Als het enige waarvoor je access gebruikt de tabel is met de codes (en ik vermoed omschrijvingen) van de sieraden, kan je die gemakkelijk ook in een tabel bijhouden die je in je excel bestand steekt. Dan hoef je ook niet met 2 verschillende bestanden te werken. Misschien is dit gemakkelijker voor je vrouw en zus?
 
Ook een prima optie als je Access te lastig vindt :thumb:. Zelf zou ik de hele handel in Access maken, omdat het zoveel makkelijker is om de bedrijfsvoering in bij te houden, of überhaupt netjes neer te zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan