Een transparant gif afbeelding niet meer transparant na load.

Status
Niet open voor verdere reacties.

satriano17

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2012
Berichten
331
Enkel een vraag.
ik heb een (raar?) probleem.
Ik heb op het form een image control. Als ik nu een gif (transparant) afbeelding
laad in het image control dan wordt uiteraad transparant weergegeven.

Als ik nu dezelfde gif afb save en da terug load (met een save-load routine) dan
krijgt de gif afbeelding een wit achtergrond na load.

Nooit meegmaakt of opgemerkt. Is dat normaal?
als niet normaal is wat moet ik naar kijken?
dank u
 
Laatst bewerkt:
Als je die gif afbeelding "saved" is hij kennelijk niet meer transparant.
 
Ja, ok, Edmoor. Ik had van alles geprobeerd. En ik vond raar.
Maar, als zo is , ok.
Bedankt
 
JPG kent geen transparantie en is zeer geschikt voor mooie foto's. Een JPG heeft kleine bestandsgrootte door compressie, wordt aangegeven met kwaliteit (meestal 80% - 95%)

GIF kent 1 transparante doorzichtigheid en dat gaat ten koste van een andere kleur. Bij het opslaan moet je aangeven welke kleur je wilt vervangen door transparantie. Een GIF kent 256 kleuren (of 255 + transparant) en is dus niet geschikt voor foto's. Een GIF kent geen compressie. Wordt alleen nog gebruikt voor Animated GIF of als er alleen rechte lijnen op de afbeelding staan met weinig kleuren.

PNG is later ontwikkeld en heeft de voordelen van JPG en GIF. Dit formaat kent "256 transparante gradaties" en dat gaat niet ten koste van een andere kleur. De bestanden zijn redelijk klein (wel groter dan JPG) en een PNG kent 16 miljoen kleuren. De compressie is lossless, dus altijd zonder kwaliteitsverlies van de afbeelding. Voor alle kleuren incl. transparantie moet de afbeelding worden opgeslagen als 32 bit PNG.

Tip. Het programma Paint.Net kan veel en is niet ingewikkeld.

Toch 2 nadelen kunnen vinden van PNG
Animatie niet mogelijk (zoals Animated-GIF), en EXIF info niet mogelijk (zoals bij JPG).

Aanvulling: In IrfanView stel je de transparantie bij een GIF zo in (ten koste van een andere kleur)

Gif-Transparant.jpg
 
Laatst bewerkt:
Paint.Net is ook mijn favoriet :)
 
Ik zal ook Paint testen. Voor nu en toekomst. Momenteel gebruik ik PhotoFiltre 7.
Bedankt voor alle info.
 
Ik zal ook Paint testen
Paint (standaard in Windows) is vrij simpel. Paint.Net is uitgebreider en biedt alles wat je wilt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan