Voorkomen van problemen met HDMI aanslutingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
446
Mijn Probleem:
Ik heb een TV en een Soundbar die met elkaar verbonden zijn over de beide HDMI ARC/eARC poorten (TV: HDMI in, Soundbar HDMI out). Daarnaast nog twee apparaten die met een HDMI kabel verbonden zijn met de Soundbar (een decoder en een CD/DVD/Blu Ray speler) op de HDMI input poorten. De decoder kan zowel radio als TV programma’s aanleveren, de speler kan zowel gebruikt worden om naar muziek te luisteren als om naar TV te kijken. Daarnaast hebben decoder en speler de mogelijkheid om optisch geluid aan te bieden en heeft de Soundbar een optische ingang, die overruled wordt door een geluids signaal dat aangeboden wordt op de ARC verbinding.
Ik wil de TV niet aanhebben als ik naar de radio of een CD luister. Momenteel heb ik ook alle optische verbindingen aangesloten. Als ik de radio aanzet (geluid via optische kabels dan valt de Soundbar na 18 minuten uit omdat er een “Auto Power Down” schakeling in de Soundbar zit die je niet kan uitzetten. Zet ik de Soundbar daarna weer aan dan blijft de radio verder gewoon aan. De “Auto Power Down” schakeling gaat aan als gedurende 18 minuten er geen audio signaal is ontvangen (kennelijk op de ARC verbinding).
De TV kan ook diverse functies op internet uitvoeren zoals bv Spotify, Netflix, maar ook muziek of foto’s opzoeken op mijn computer dan wel NAS. Voor al deze functies heb ik de ARC verbinding nodig

Ik heb het volgende al geprobeerd:
1. De ARC verbinding los gehaald (het effect is hetzelfde of de verbinding aan de TV of aan de Soundbar zijde wordt losgehaald). De optische verbinding uitgezet. Ongeacht of de TV aanstaat klinkt er geluid uit de Soundbar als ik de decoder dan wel de CD aanzet.
2. De ARC verbinding aangesloten, de optische verbinding uitgezet. Als de TV aanstaat dan klinkt er geluid de Soundbar. Als de TV uitstaat dan klinkt er geen geluid uit de Soundbar.
3. De ARC verbinding aangesloten, de optische verbinding aangezet. Als de TV aanstaat dan klinkt er geluid uit de Soundbar. A;s de TV uitstaat dan komt de “Auto Power Down” aan de orde.

Mijn Hardeware:

Soundbar: Samsung HW-Q950A
TV : Samsung Q55QR90

Ik zoek:
Ik wil natuurlijk niet elke keer de ARC verbinding gaan loshalen. Dus zoek ik een schakelaar die dit kan bij voorkeur met een afstands bediening omdat ik nu al 4 afstandsbedieningen moet gebruiken werk ik met een Logitec Harmony waarbij ik voor elk doel een aangepaste set knoppen kan gebruiken. Het liefst wil ik geen gebruik meer maken van de optische kabels omdat die niet voldoende kunnen om alles wat mij Soundbar kan kunnen transporteren. Eventueel anderen oplossingen met alleen HDMI kabels zijn ook welkom.
 
De auto power down uitschakelen kan wel, bij de meeste Samsungs is dat de spelen/pause knop op de AB een paar seconden indrukken, wordt het getoond op het display.
En een HDMI switch is ook altijd nog mogelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan