Max. aantal DHCP binding KPN Experia Box

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elkana

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2008
Berichten
170
Na telefonisch contact te hebben gehad met de KPN helpdesk ben ik helaas geen stap verder gekomen. Ook de jongeman die ik een tijdje geleden aan de telefoon had en waarmee halverwege de verbinding plots werd verbroken, kon mij niet helpen en kwam er tijdens ons telefoongesprek ook achter dat het maximum DHCP bindings voor de Experia Box V10 - ZXHN H369A maar op 10 staat.

Door mijn smart home netwerk wil ik meer dan 10 apparaten een vast IP-adres geven. Standaard werkt het modem van KPN (ZTE H369A) met dynamische IP-adressen. Elke keer als de stroom van bijvoorbeeld de modem, de Philips Hue Bridge of de Homey Pro eraf is geweest, krijgen mijn apparaten een nieuw IP-adres. Dit is zeer onwenselijk omdat ik met sommige apparaten in mijn Homey Flows met vaste IP-adressen wil werken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ons slimme Loqed slot, de Homey Pro, de Synology nas, de Tesy boiler, de Philips Hue bridges, EZVIZ beveiligingscamera's… Een behoorlijk aantal essentiële apparaten die -voor een perfect werkende configuratie- vaste IP-adressen moeten hebben. Ook maakt het koppelen van MAC-adressen aan vaste IP-adressen alles een stuk sneller.

Na aangegeven te hebben dat ik bijna het hele KPN forum heb gelezen en hier alleen maar meer klachten over heb gevonden konden ze helaas niets nuttigs meer zeggen. Op het forum heb ik nu al meerdere posts gelezen dat de vraag om de DHCP bindings te verhogen er al jaren ligt maar dat KPN geen sjoegge geeft. Het laatste bericht is van meer dan twee jaar geleden (februari 2020) waar KPN aangeeft ‘hier mee bezig te zijn'…

Telefonisch gaf KPN aan dat ze meer dan 10 DHCP bindings niet ondersteunen en dat ik op het KPN forum moest kijken om dit wel voor elkaar te krijgen. Dit moest dan vanuit mijzelf gebeuren. Beetje vreemd antwoord. Ik heb dan ook aangegeven dat ik ga kijken of andere internetproviders dit wel ondersteunen met wellicht een ander modem en als dat zo is, ik weg ga bij KPN als klant. Nou goed, daar kijkt niemand verder van op dus eerst proberen mijn heil te halen online.

Het schijnt dat de V12 van KPN meerdere DHCP bindings toestaat maar dat blijkt in veel gevallen niet te werken. Kunnen ze er maar 10 instellen en de andere 22 werken domweg niet. Daarnaast is het niet mogelijk om KPN om een V12 modem te vragen: ze gaan geen goed werkende apparatuur vervangen. Valt wat van te zeggen maar in de steeds meer opkomende Internet Of Things tijdperk met ontzettend veel smart home producten is een maximaal aantal DHCP bindings van 10 toch echt belachelijk weinig.

Een alternatief als een DHCP server opzetten op een Synology nas wordt ook wel eens genoemd. Daar ben ik echter een beetje huiverig voor. Wordt de Syno dan niet langzamer? Ga ik geen dingen in de war schoppen in combinatie met de KPN Experia Box V10 - ZXHN H369A en mijn TP-Link Deco X60 mesh wifi? Wat is de beste methode?

En investeren in een FRITZ!Box 5530 Fiber AON? Iemand daar ervaringen mee?

Wat is volgens jullie de juiste oplossing voor dit zeer irritante probleem?


Mijn hardware
Modem: Experia Box V10 - ZXHN H369A (V1.01.00T03.8V4) (wifi uitgeschakeld)
Router: TP-Link Deco X60 dual-band Wi-Fi 6 Mesh in access point mode
NAS: Synology DS920+
Zie in de bijlage een aansluitschema van ons netwerk. Naast de bekabelde apparaten zijn er nog onwijs veel apparaten die op ons wifi 2.4GHz netwerk zitten. We hebben met opzet de 5GHz uitgezet omdat dit nogal eens conflicten veroorzaakte.
 

Bijlagen

  • aansluitschema.jpg
    aansluitschema.jpg
    689,4 KB · Weergaven: 83
Laatst bewerkt:
Persoonlijk ben ik zeker te spreken over FritzBox. Deze fungeert hier standaard over DHCP-server, en kan IP's netjes fixxen.
Verder uitgebreid in te stellen. beter en een Experia box, die vaak bekend staan om vaagheden en instabiliteit.
 
DHCP server aan, en DHCP range kleiner maken, bijv. 192.168.xx.10 - 192.168.xx.99 (voor pc/tablet/phone)

Koppel in je router het MAC adres van een Smart Home unit aan een vast IP adres, gebruik een IP adres buiten de DHCP range (192.168.xx.100 of hoger).

Als voorbeeld mijn router

dhcp-range.jpg
 
Ding op bridge mode zetten en een eigen router erachter aansluiten, heb je er meestal 100.
In mijn ziggo router heb ik alleen de wifi uitgezet, en dan met een utp kabeltje direct naar een goede wifi router.
 
Even een vraag op de suggestie om er een router tussen te zetten hè...

Ik heb een fantastische wifi mesh router die ik niet kwijt wil en die perfect werkt: TP-Link Deco X60 dual-band Wi-Fi 6 Mesh in access point mode. Het is dan toch onzin om er nóg een router tussen te zetten? Helemaal om er een goede wifi router tussen te zetten...
 
Er is toch nu wettelijk een vrije modemkeuze?
Dus als je maar een router hebt die de DHCP wel naar je zin regelt en die ook met je Deco systeem overweg kan.... dan ben je er toch.
Op het KN forum zullen best wel verhalen rond gaan welke router goed werken bij een vrije keuze.
Imho hoeft dat niet duur te zijn.

En anders... ben je met de KPN getrouwd? Heb al 10-tallen jaren ADSL/VDSL nog nooit last gehad van zo'n rare DHCP-beperking.
Zit nu bij T-mobile (Thuis), in de thuiswerk periode zaten er wel meer dan 20 connecties op de router.
En T-Mobile Thuis is ca 35 euro, de KPN is imho een stuk duurder. Als je ook een T-Mobile telefoon abbo hebt dan betaal je nog maar ca 28 euro/maand voor vast internet.
 
Op het KN forum zullen best wel verhalen rond gaan welke router goed werken bij een vrije keuze.
De enige optie voor ons is dan de FRITZ!Box 5530 Fiber AON aangezien we graag voor glasvezel gaan. Dat is geen probleem, het modem hebben we kunnen vinden bij diverse webshops.

Heb al 10-tallen jaren ADSL/VDSL nog nooit last gehad van zo'n rare DHCP-beperking.
Die extreem belachelijke DHCP beperking heeft helaas te maken met de firmware die ze zelf op de modem/router gooien. Echt niet meer van deze tijd maargoed, de klanten van KPN kunnen lekker stikken in dit verhaal :confused:

En anders... ben je met de KPN getrouwd?
Zeker niet, we willen er juist liever vanaf. We hebben nu vier alternatieve aanbieders gevonden (Budget Alles-in-1 met een Experiabox V10 of V10a, T-Mobile met een Zyxel T50, Youfone met een Experiabox V10 of V10a en Online.nl met een Zyxel T50) waar ik nu na heb gevraagd welke modems je bij hen geleverd krijgt (staat op hun website maar ter bevestiging) en hoeveel DHCP bindings ik in kan stellen bij hen.

Basisstation als DHCP server instellen niet als access point kan?
Ik zal me ook eens verdiepen in wat de Deco X60 kan qua DHCP server.

Iemand trouwens ook ervaring met een Synology nas instellen als DHCP server?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan