Meldingen van virussen in browser Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

chrisd1

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2008
Berichten
776
Hallo,
Ik krijg plotseling meldingen als bovengenoemd, zie bijlagen.
McAfee stond bij aanschaf op mijn pc, maar heb dat verwijderd; of dat helemaal gelukt is, weet ik niet.
Heb geen enge dingen gedaan.
Malwarebytes, Defender en Win Firewall indiceren niets.
Denk aan fake om mij over te halen scanners aan te schaffen.
Op internet wordt vaker het programma restoro genoemd, maar dat werd onlangs op dit forum afgeraden.
Wat te doen??
 

Bijlagen

  • Schermopname (370).png
    Schermopname (370).png
    426,8 KB · Weergaven: 63
  • Schermopname (371).png
    Schermopname (371).png
    329,7 KB · Weergaven: 54
  • Schermopname (372).png
    Schermopname (372).png
    710,7 KB · Weergaven: 58
  • Schermopname (373).png
    Schermopname (373).png
    665 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Gooi Noton er ook af en doe een scan de Windows Defender.
Zorg tevens dat die up-to-date is en heb je geen andere virusscanner nodig.
 
De website is bst-protective system.com, en ze hebben het over Norton.
This smells phishy!

Dit valt onder scareware!
Wegklikken, adblocker installeren zodat je er niet meer gemakkelijk naar omgeleid wordt, en even met een goede virusscan, zoals Avira of Avast even je PC goed scannen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Edit mod: Onderwerp verplaatst naar Virus, Spyware & Firewall sectie.
 
Qua virus en malware is Windows defender echt voldoende.
Wil je dan ook nog beschermd en reclamevrij surfen, installeer dan uBlock Origin en Ghostery.

Zelf een akkeftietje gehad waarbij 1 van mijn add-ins door Microsoft Defender werd tegen gehouden.
Aan Microsoft voorgelegd en keurig een rapport gekregen die ik aan de betreffende klanten kon geven waaruit bleek dat die add-in zonder problemen aan de whitelist kon worden toegevoegd.
Een false-positive dus.
Kom daar maar eens om bij een andere virus scanner.

Daarnaast is geen enkele virusscanner heiliig omdat ze eigenlijk allemaal achter de feiten aan lopen.
 
Laatst bewerkt:
Heb de Defender geüpdatet en gebruikt en de Ublock Origin ingeschakeld.
De meldingen veranderen ook; gisteren en eergisteren had ik elk half uur of zo zeus.2010.
Die is weg; heb nu last van de nl.phhsnews.com.
 
Leer uBlock en Ghostery te gebruiken.
Dan raak je ook van nu en komende ongewenste zaken af.
 
@edmoor
Thx; installatie van Ghostery lukte 2x niet; ga ik iig verder proberen.
 
@chrisd1: Is die desktopinstallatie van jou inmiddels niet ook een zootje?
En dan heb ik het niet over die fijne websites die iedereen obv d shortcuts kan zien waar je rondhangt...
Gewoon een schone installatie dan je van alle zooi af en verder gaan met Windows Defender.
 
Gezien de bijzondere voorkeur die je aan sites bezoekt, zal het mij niks verbazen dat je daardoor ook wazige dingen binnenhaalt.
Enkele keren (per ongeluk) op zo'n link geklikt, en virusscanner ging meteen loeien.
 
Volgens mij is hier geen sprake van adware of spyware, maar van meldingen van websites. De meldingen worden aan jou geleverd via de browser Chrome En jij hebt volgens mij zelf toestemming gegeven aan sommige websites om jou meldingen te sturen.
Als je voor het eerst op bepaalde websites komt, dan krijg je soms de vraag of die website jou meldingen mag sturen. Zo'n vraag kan er zo uitzien:

622e692c6ae60-Meldingen_weergeven_toestaan_of_blokkeren-4shared.com_-_free_file_sharing_and_storage.png



Klik dan altijd op Blokkeren!
In jouw afbeeldingen in de startpost staat ook van welke websites de meldingen afkomstig zijn:
1. nl.phhsnews.com
2. www.softonic.nl
Bij die websites zal jij op Toestaan hebben geklikt, omdat jij op dat moment niet wist wat je daarmee op je hals haalde.

Die door jou gegeven toestemming kun je weer intrekken.
Open een nieuw tabblad in Chrome en typ (of beter: kopieer en plak) daarin de volgende regel:
chrome://settings/content/notifications
Druk eventueel daarna nog op de Entertoets.
Je krijgt dan een overzicht te zien waarin staat welke websites jij geen of juist wel toestemming hebt gegeven om meldingen te versturen.
Scrol in dat venster naar beneden, want de websites die jij wél toestemming hebt gegeven om meldingen te versturen staan onderaan in dat venster.
De eerder genoemde websites zullen daar bij staan.
Klik achter zo'n website op het pictogram met de 3 puntjes. Er verschijnt dan een keuzemenu. Klik in dat keuzemenu op Blokkeren.
Herhaal dat voor de andere websites waaraan jij per abuis toestemming hebt gegeven om jou meldingen te sturen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedemorgen,

meldingen over virus-/malwarescanners die NIET door de desbetreffende software worden neergezet moet je meteen negeren en de site waar dit gebeurt blokkeren. Da's punt één.

Een veelvoud van beveiligingssoftware is nutteloos. Ze vertragen je systeem en kunnen zelfs elkaar als virus of malware markeren. Kies voor een goed getest gratis pakket beveiliging; daar is die consumentenbondtest dan wel bruikbaar voor. Hun beoordeling over Defender is reeel maar voor mij niet geruststellend genoeg. Da's punt twee.

Kies voor een adblocker. Kies uit de plugins/add-ons die jouw browsers beschikbaar stelt.

Voorbeeld blockers in de bijlage

Da's punt drie.

Maak grote schoonmaak in je browsers. Geschiedenis, cookies, tijdelijke bestanden: gooi ze er allemaal uit. Je weet nooit zeker wat er achtergebleven is. En ja, je zit een paar dagen of weken met een beetje extra werk bij het surfen, maar meestal heb je al jaren gedaan om de rommel te verzamelen. Da's punt vier

Kies voor een veilige browser. Firefox en/of Tor. Topbrowsers op het gebied van privacy en beveiliging waarbij ik de Facebook-container heel erg waardeer. Samen met een wat kritischer click- en surfgedrag vermijd je dan problemen als deze. Surf safe & happy! Da's punt eh, klaar.
 

Bijlagen

  • blockers.JPG
    blockers.JPG
    93,1 KB · Weergaven: 44
@porrelaar
Zo gezegd, zo gedaan.
Thx.
Begrijp ik het goed, als ik denk, dat er wel goede dingen op die sites staan, maar dat je ze alleen geen meldingen moet laten sturen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat begrijp je goed, Chris. De website kan nuttig zijn, maar de meldingen die ze sturen zijn voor 99% niet nuttig, wel vaak vervelend en soms zelfs angst inboezememend. Daarom liever op zeker spelen en altijd die meldingen blokkeren.
Overigens zou ik wegblijven van de website van Softonic. Als je daar iets downloadt krijg je er ongevraagd ongewenste software bij.
 
@porrelaar
Softonic lijkt idd de al dan niet voornaamste bron van mijn malheur.
 
NOOIT Softonic gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan