omvormer, hoe de spanning meten

Status
Niet open voor verdere reacties.

keesfilius

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2007
Berichten
289
Ik heb een losse dvd-speler (uit een oude pc) die ik met een sata-usb stekker op mijn laptop wil aansluiten. Bij de sata stekker zit ook een omvormer waarmee ik de dvd-speler van stroom kan voorzien.
Ik heb de omvormer aangesloten maar volgens mij geeft deze geen stroom. Ik weet niet hoe ik dat met een spanningmeter kan meten. Op de afbeelding zijn alle componenten weergegeven. Hoe kan ik controleren of op de vier-pools stekker van de omvormer spanning staat?

Bekijk bijlage IMG_1472.jpg
 
Dat is geen SATA power maar een molex en sterk achterhaald, zal dan ook wel een IDE uitgang op de dvd speler zitter, ook sterk achterhaald.
En meten doe je op gelijkspanning voltmeting en op het plaatje onderaan rechts zie je hoe of wat met die molex.

Maar alles bij elkaar, waarom met die ouwe meuk nog wat willen?
Heb hier tientallen harde schijven en cd/dvd spelers en branders met die aansluitingen en doe er helemaal niets meer mee.
 
Hallo

D.c. meet je met uw meter door :

De schakelaar 3 klikjes naar links te draaien.

Dan staat deze op meetbereik 20V d.c. , wat ruimschoots voldoende is om 5V en 12 V te meten die uit die geschakelde voeding komt.

Molex connector ... (de 2 middelste zijn de -) links is de +12V en rechts de +5V.

Als deze drive beide voedingsspanningen krijgt , moet de tray open gaan als je op [eject] drukt.

Bij oude drives is veel voorkomend dat het aandrijfriempje versleten is , waardoor de tray moeilijk of zelfs niet wil openen.

Vergeet de meter na gebruik niet terug af te zetten ;)

Ik zou deze meter niet/nooit gebruiken om netspanning te meten.

De isolatie van de meetsnoeren is niet voldoende , tevens zijn dergelijke metertjes intern niet voldoende beveiligd.


Peter
 
Laatst bewerkt:
Het staat zelfs op het plaatje wat je gepost hebt welke spanning waaruit komt......dus zwarte meetpen in de - (gnd) en de rode meetpen in één van de buitenste, als je het andersom doet, ook geen man overboord alleen krijg je dan een negatieve waarde van 12 of 5 Volt
Maar inderdaad, oude meuk......en beslist geen SATA
 
Bedankt voor de (soms pittige) reacties!
De meting levert 0,01 op. De omvormer is dus waarschijnlijk kapot.

Mijn dvd-recorder ging gisteren kapot. Ik had deze oude spullen nog liggen en het leek mij interessant om dit weer aan de praat te krijgen. Dan nu toch maar iets nieuws kopen.
 
Hallo

Meet eens de spanning van een batterij.

1.5 , of een 9V exemplaar.

Mits je blijkbaar niet echt zeker bent van jezelf , en hoe te werken met multimeter , zou deze misschien defekt kunnen zijn , of de interne zekering gesprongen.

Deze voedingen kennende , en een gok wagend ... opstart condensator voeding defekt.

Peter
 
Beste Peter,

Bedankt voor het meedenken. Ik twijfelde inderdaad aan de werking van de multimeter, in ieder geval aan het juiste gebruik. Ik heb net een 9V batterij getest en de multimeter gaf 7,38 aan. Dat kan kloppen omdat het een gebruikte batterij is. De multimeter lijkt het het dus te doen. Het probleem zit hem dus in de omvormer. Zoals gezegd, ik ga iets nieuws kopen.

Groeten,
Kees
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan