Index met namen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dickkranen

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2022
Berichten
6
Beste forumleden,
Mijn genealogie heb ik in Word opgemaakt.
Omdat er vanzelf veel namen in voor komen heb ik achterin een namen-index gemaakt. Dat gaat op zich vrij eenvoudig en snel.
Maar ik zag niet de mogelijkheid de achternamen voor de voornamen te plaatsen. Nu staat er bijv. Hans Craen terwijl er eigenlijk Craen, Hans zou moeten staan. Als je van iemand de voornaam niet weet, is het soms lastig zoeken.
Had ik dat anders kunnen doen?
Zo ja, hoe?
 
Laatst bewerkt:
Index in Word

Bedankt Alphamax!
Ik heb de aanwijzingen voor het maken van een macro afgedrukt.
Nu is het de vraag of e.e.a. ook werkt bij de nieuwste versie van Word.
Want er wordt uitgegaan van Word 2007 of 2010.
Ik ga het proberen en ik laat van me horen!
 
Ik heb de aanwijzingen gevolgd, maar de achternaam en voornaam wijzigen niet van plaats.
Wat te doen?
 
Je moet de namen precies selecteren
Je mag de spaties/enter op het eind niet meeselecteren
Ik zal later kijken als ik de code wat meer idiot-proof kan maken

In de bijlage een bestandje met de code van http://members.iinet.net.au/~nickred/wordmacro/index.html gekoppeld aan de sneltoets CTRL+SHIFT+M
Toets CTRL+* om te wisselen tussen verbergen en zichtbaar maken van opmaaksymbolen, gekke P
 

Bijlagen

  • Gabbey Tubb.docm
    21 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Beste Alphamax,
Bedankt voor je hulp! Het is gelukt! En waardoor? Door het kopiëren van de macro die hierboven staat. Kennelijk was er toch een (miniem) verschil met de macro die ik overgetypt had.....
 
Index in Word

Het maken van de Index op de bedoelde manier gaat dus prima, maar wat te doen wanneer dezelfde naam 10 x voorkomt?
 
Een index maak je op begrippen/woorden die je in de index wilt opnemen. Als een persoon op 10 pagina's voorkomt, dan krijg je dus voor die persoon verwijzingen naar 10 pagina's. Lijkt mij logisch. Om op deze manier geautomatiseerd een complete tekst te indexeren, vind ik behoorlijk dapper. Want je krijgt geheid een hoop ongewenste items in de lijst. Maar da's jouw keuze :).
 
index

Ik weet niet of je mijn oorspronkelijke vraag hebt gezien. Die betreft de lay-out van namen. Niet Dick Kranen, maar Kranen, Dick. De macro doet zijn werk maar kijkt niet of op andere plaatsen in de tekst dezelfde naam voorkomt. Als je de lay-out aanpast moet je voor alle locaties van die naam de macro er op 'loslaten'. Maar dan mag je in de index een serie met dezelfde naam maar op verschillende pagina's verwachten. Snap je wat ik bedoel?
 
Als je de index handmatig maakt, dan heb je in de popup keuze uit "markeren" en "alles markeren".
Alles markeren kijkt op alle pagina's en maakt in de index b.v, Kranen, Dick ... 1,3,5,9
Ik denkt dat de macro de markeren instelling gebruikt in plaats de alles-markeren instelling.
Eens kijken als het mogelijk is om de macro aan te passen.
 
Verander in de code "MarkEntry" door "MarkAllEntries".
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan