usb live ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

JW17

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2021
Berichten
24
Hallo,

Om ubuntu eens te proberen heb ik een Live-cd gemaakt.
Met behulp van Rufus 3.18 en een ISO van Ubuntu: ubuntu-20.04.4-desktop-amd64.

Ik heb de stappen gevolgd zoals meerdere websites die aanraden.
De installatie verliep zonder problemen.

Vervolgens heb ik de bootvolgorde in de BIOS zo aangepast dat de usb drives als eerste aan bod komen.

MAAR:

Na opnieuw opstarten kom ik steeds weer in Windows 10 terecht, dat op mijn laptop geïnstalleerd staat.

Ik krijg geen keuze tussen Ubuntu en Windows.

Ik weet niet wat er fout gaat. :confused:
Kan iemand mij helpen? :)

Mijn laptop is LENOVO Ideapad 3 met AMD Ryzen 5.

Mvgr,
Jan
 
Via de bootmenu hotkey opstarten en die USB kiezen, een UEFI systeem met Windows 10/11 start altijd op via de Windows Boot Manager wat er ook als eerste staat om van te booten, meen voor Lenovo dat het F12 is, eventueel in combinatie met FN.
 
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met hotkey USB kiezen.
Ik voeg een foto van de bios bij.
IMG_20220410_193908[1122].jpg
 
Boot-prority staat op Windows.

Niet verwonderlijk dus dat hij naar Windows gaat.
 
Bijlages doen het zo niet, helaas.

Indien je ook een desktop hebt, kun je zo Ubuntu op een 2e schijf installeren zonder de eerste, die weer bijvoegen na installatie en via dat bootmenu de 2e schijf opstarten indien Windows de default OS is.
Deze kende je al?
https://ubuntu-nl.org//
 
Ik heb geen desktop.
Kan ik de laptopHD in tweeën partitioneren en zo ubuntu installeren, of raad je dat af?
 
De niet nodig quote knop is veel makkelijker te vinden dan de paperclip om plaatjes up te loaden en te laten zien, die kan nl alleen gebruikt worden als je onder het reageervak dat al klaar staat voor de optie onder dit vak kiest "Ga geavanceerd"

@JW17 er is op dit forum ook een button "Bericht aanpassen" ipv een 2e bericht er achter te zetten....

Over je Ubuntu vraag: Met zo weinig ervaring zou ik eerst maar gaan oefenen op een systeem/laptop die je mogelijk wel ff lenen mag van iemand waar ie te verstoffen ligt..... Dat scheelt je nu heel veel zorgen....

Heb je goede backups van al je data (fotos, mail, documenten, etc) dan loop je minder risico op je huidige laptop om wat kwijt te raken, hooguit bij pech Windows opnieuw installeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen desktop.
Kan ik de laptopHD in tweeën partitioneren en zo ubuntu installeren, of raad je dat af?

Kan, maar dan dien je grub (Linux bootloader) te gebruiken maar dan is aan te raden er meer ervaring op te doen met een Linux distributie.
Zou eerst wat freubelen met die live USB, systemen verschillen wel wat maar eigenlijk komt het op hetzelfde neer.
Zijn beide met een kernel (wel verschillend) en een grafische schil en een opdracht shell waarbij de opdrachten grafisch worden vertaalt.
Op een schijf geinstalleerd heb je een root nodig of meerdere host points en een swap partitie en auto didact.
 
Tijdens de winxp tijd had ik een dual boot met linux.Er was toen nog geen win boot manager,dus makkelijk re creëren.
Een beetje linux is wel blijven hangen, hopelijk komen er nog aha-erlebnissen.
Kan die bootmanager eigenlijk verwijderd worden?
 
Jammer.

De stick is 64 GB.
Zijn er (belangrijke) dingen die ik Niet kan doen, zolang ik met de stick werk, en is er verschil met de externe ssd methode?
Qua snelheid, installeren van programma's etc.
De voorbereiding lijkt me vrij ingewikkeld,wat ik las in je link.
 
kijk eens hier voor de installatie: https://www.steunpuntlinuxmint.nl/installeren-linux-mint-2/
is wel voor Linux Mint maar dat maakt verder niet uit.

en deze https://www.steunpuntalmere.nl/wp-content/uploads/2019/12/Handleiding-Linux-Mint-17.1.pdf
Bij pagina 11 begint de installatie.

Of deze, ooit gemaakt voor Helpmij,kies nummer 2 2014-2015: https://www.steunpuntlinuxmint.nl/artikelen-en-handleidingen/
Gaat over mijn laptop waar ik een tweede HDD in heb gezet, Windows als tweede schijf en Mint als eerste schijf. Is te downloaden.
 
Laatst bewerkt:
Een USB stick is eigenlijk niet geschikt voor zoveel schrijfacties, je zou dus een SSD kunnen proberen.
Voor ca 2 tientjes heb je al een SSD van minimaal 120GB, vaak al Ok.
Koop er een Icy doosje met interne SATA connector erbij .. en die sluit je als USB schijf aan. Mss vind je zelf nog iets goedkopers, ik ben er iig over die Icy's tevreden.

PS: Hopelijk komt je oude Linux kennis weer snel boven, want dat helpt enorm. Dat was mijn geluk een beetje dat ik er min of meer wat mee bezig gebleven ben.
Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan