no bootable device

Status
Niet open voor verdere reacties.

jospinkster

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2018
Berichten
15
Na het terug plaatsen van een systeembackup door EaseusTodo start mijn laptop HP 17-by1012nb niet meer op.
deze laptop heeft een ssd schijf (C) en een hdd schijf met 3 partities (D,E,F)
Ik krijg de melding "no bootable device".
Herstellen met een windows boot usb (windows 10) lukt ook niet.
Als ik de tab 'dos prompt' gebruik stel ik vast dat de ssd schijf de letter F heeft en de hdd de letters C,D, E.
De ssd schijf veranderen naar C lukt maar bij het terug opstarten heeft deze ssd opnieuw de letter F en krijg ik terug de melding "no bootable device".
Weet iemand een oplossing?
 
Haal de harde schijf eens los en zet dan die SSD eens goed als opstartschijf. Lukt dat nog niet probeer dan nog eens te repareren zodat je geen F meer krijgt.
Is je reddings usb stick gemaakt met dezelfde EaseusTodo backup versie?

En levert dat wat op?
 
Laatst bewerkt:
En bij dat opnieuw terugzetten die HD losgekoppeld laten, zodat niet per ongeluk de verkeerde schijf aangewezen wordt.

Voor alle zekerheid, hier een beschrijving over het maken en terugzetten van een system mbv Easeus Todo:
https://sr-pc-hulp.nl/System_backup_maken.pdf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Herstellen met een windows boot usb (windows 10) lukt ook niet.
Wat heb je dan geprobeerd te herstellen?
Opstartherstel gedaan?

Wat was de reden dat je de back-up terug ging zetten en die was recent?

Ik gebruik hier naar alle tevredenheid Disk Master Free in de incrementele uitvoering, altijd een up-to-date backup achter de hand, eerst een systeemimage maken en dan de schedule instellen en een bootable USB stick ermee freubelen.
https://www.idiskhome.com/main/product_free.shtml
 
hdd losgekoppeld
nu verschijnt de ssd met de letter C
opstartherstel lukt niet
windows opnieuw installeren ook niet met als vermelding "kan windows niet in deze schijfruimet installeren.De partitie wordt gereserveerd door de OEM(fabrikant) van de computer

hdd terug aangekoppeld, ssd is terug F ipv C

de backup werd gedaan op 12 april en om zeker te zijn dat de backup gelukt was heb ik die terug gezet als test omdat ik ondervonden heb dat bij het terugzetten van een vorige backup van begin maart de melding kreeg dat deze backup slecht was, een backup terugzetten van januari lukte wel.
 
Laatst bewerkt:
de backup werd gedaan op 12 april en om zeker te zijn dat de backup gelukt was heb ik die terug gezet als test omdat ik ondervonden heb dat bij het terugzetten van een vorige backup van begin maart de melding kreeg dat deze backup slecht was, een backup terugzetten van januari lukte wel.
Je kun ook een "check image" doen na de backup.... die verificatie MOET OK zijn, maar wordt helaas door deze software niet automatisch gedaan.
https://www.youtube.com/watch?v=odrUu91_hCc

Aomei doet dat wel als je de 1e keer een vinkje zet...
https://www.ubackup.com/help/check-image.html#:~:text=Tip%3A%20You%20can%20automatically%20have,option%20under%20Menu->%20Other.
[FONT=&amp]Tip:[/FONT][FONT=&amp] You can automatically have AOMEI Backupper check the backup image immediately after the backup is complete ([/FONT]recommended[FONT=&amp]), by selecting "Automatically check the backup on completion " option under [/FONT][FONT=&amp]Menu[/FONT][FONT=&amp]-> [/FONT][FONT=&amp]Other[/FONT][FONT=&amp].[/FONT]
 
Mogelijk heb je een fout gemaakt. Bij het herstellen van een systeemkopie in de herstelomgeving (booten met een herstelmedium) kunnen de schijfletters gewijzigd zijn. Daarom moet je schijven ook altijd een naam/label geven. Waarschijnlijk ben je daar de fout ingegaan.

Wat je dan moet doen weet ik niet precies. Geef de SSD een naam/label en herstel dan opnieuw de systeemkopie naar de schijf met die naam. Dus booten met herstelmedium en goed kijken naar de naam.

Wat de schade op de HHD is, weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Image verificatie is een standaard operatie bij backuppen..... imho een inkopper dus.
Kijk vaak gaat het goed... maar die ene keer... dat je toch een correcte image had willen hebben.
Heb met Aomei nog nooit een probleem gehad.
 
Image verificatie is een
standaard operatie
bij backuppen..... imho een inkopper dus.
Ja, die moet je standaard uitvoeren, maar het is in meerdere programma's een optie die je moet inschakelen. Verificatie kost namelijk (aanmerkelijk) meer tijd.
 
Wat de schade op de HHD is, weet ik niet.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de inhoud van de HDD om zeep geholpen is. ik vermoed dat de HDD bij de eerste keer restore als destination is aangewezen en dat daar nu windows staat.
Maar ik neem aan dat u ook een backup van de HDD heeft zodat dat ook weer hersteld kan worden.
 
Mogelijk heb je een fout gemaakt. Bij het herstellen van een systeemkopie in de herstelomgeving (booten met een herstelmedium) kunnen de schijfletters gewijzigd zijn. Daarom moet je schijven ook altijd een naam/label geven. Waarschijnlijk ben je daar de fout ingegaan.

Wat je dan moet doen weet ik niet precies. Geef de SSD een naam/label en herstel dan opnieuw de systeemkopie naar de schijf met die naam. Dus booten met herstelmedium en goed kijken naar de naam.

Wat de schade op de HHD is, weet ik niet.

Ale schijven hebben een naam.
 
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de inhoud van de HDD om zeep geholpen is. ik vermoed dat de HDD bij de eerste keer restore als destination is aangewezen en dat daar nu windows staat.
Maar ik neem aan dat u ook een backup van de HDD heeft zodat dat ook weer hersteld kan worden.

De HDD werkt perfect, ik heb z uit de laptop gehaald en aangesloten via usb aan een andere laptop, alles werkt perfect.
 
kan windows niet in deze schijfruimet installeren.De partitie wordt gereserveerd door de OEM(fabrikant) van de computer
In de geavanceerde schijfopties alle partities verwijderen en Windows zelf de ssd in laten delen.

een backup terugzetten van januari lukte wel.
Waarom dan niet die gebruiken?
 
In de geavanceerde schijfopties alle partities verwijderen en Windows zelf de ssd in laten delen.

Waarom dan niet die gebruiken?

Zolang windows niet geinstalleerd is kan ik geen backup terugzetten, EaseUS draait alleen onder windows en de backup heeft als extentie .pdb
 
Laatst bewerkt:
Zolang windows niet geinstalleerd is kan ik geen backup terugzetten, EaseUS draait alleen onder windows en de backup heeft als extentie .pdb

Als u de gratis versie gebruikt is dat inderdaad zo.
Maar dan is er, ook bij de gratis versie altijd de mogelijkheid om via een emergency CD of USBstick de herstel uit te voeren.
Kennelijk heeft u niet het artikel hierover gelezen dat ik hierboven heb aangegeven, want daar staat dat.
 
Ja, die moet je standaard uitvoeren, maar het is in meerdere programma's een optie die je moet inschakelen. Verificatie kost namelijk (aanmerkelijk) meer tijd.
Weet je wat veel tijd kost... iets als dit probleem.....:p
Voor alle zekerheid, hier een beschrijving over het maken en terugzetten van een system mbv Easeus Todo:
https://sr-pc-hulp.nl/System_backup_maken.pdf[FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]
Helaas staat hier de "check image" niet in, een essentieel onderdeel om een betrouwbare backup te maken.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]Jammer dat de TS het maken van een redddings-usb stick niet mee gekregen heeft, maar dan vraag ik me wel af hoe hij dan eerder backups terug gezet heeft.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]Bij een beetje handleiding staat het maken van een reddings-usb stick toch wel in les 1 o.i.d..... [/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]Tis ook niks nieuws, in mijn perceptie ging dat altijd al zo, bij alle software.[/FONT]
 
Laatst bewerkt:
een backup terugzetten van januari lukte wel
Dat zal dan wel een gewone back-up zijn geweest en geen systeemkopie, want die herstel je vanuit een herstelmedium. Maar goed op Helpmij.nl hebben anderen en ik al tig keer de procedure omschreven.
 
Daarom zet ik nooit data op mijn systeem schijf... .een data kopie is dus per definitie een totaal andere kopie dan een systeemkopie.. althans bij mij...
Want als de data op een andere schijf staan... dan vergis je je 2x ... ten eerste, een data-kopie ipv systeem-kopie... en ten tweede... je kiest een andere schijf met een andere naam....
Het kan wel fout gaan... het blijft mensenwerk, maar door alles gescheiden te houden zou je dit toch kunnen herkennen... ? Of toch dus niet.... blijkbaar?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan