• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens volgorde wijzigen en selectie brongegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeroenvhh

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2022
Berichten
10
Beste iedereen,

Onderstaande 2 vragen betreft draaitabellen/grafieken, hier flink mee lopen stoeien de afgelopen dagen. Benieuwd of jullie wellicht de tip hebben!

Vraag 1: het veranderen van de volgorde van legenda gegevens
Het doel: in de draaigrafiek de weergave van gegevens CR1 wisselen met C. Ter verduidelijking een afbeelding toegevoegd (titels etc. even veranderd ivm vertrouwelijk)
Hetgeen ik geprobeerd heb zonder succes:Vraag 1 het veranderen van de volgorde van legenda gegevens.jpg
Poging 1) rechtermuisknop op de grafiek, gegevens selecteren --> proberen met de pijltjes de volgorder van de legenda gegevens te veranderen. Echter de pijltjes werken niet.
Poging 2) rechtermuisknop in de draaitabel --> geklikt op ''meer sorteeropties'' en vervolgens op ''handmatig, u kunt de items verslepen''. Echter het lukt mij niet om de gegevens om te wisselen?: CR met C, zie bijgaande afbeelding voor de tabel.

Vraag 2: het wijzigen / opnieuw selecteren van de gegevensbron/reeks van een draaigrafiek
In mijn geval lijkt het erop dat het niet mogelijk is opnieuw het gegevensbereik te selecteren?
In dit geval bevinden de gegevens zich in hetzelfde excel bestand, in een ander tabblad.
Er zijn gegevens bijgekomen, waardoor ik graag het bereik voor hetgeen de grafiek meeneemt wil vergroten.
Bijgaand een afbeelding.
Vraag 2 het wijzigen of opnieuw selecteren van de gegevensbron van een draaigrafiek.jpg

Alvast bedankt voor eventuele terugkoppeling! Wordt erg gewaardeerd.

Groet Jeroen
 
Jeroen,

welkom op Helpmij.nl!

Het is een goede gewoonte om een vraag vergezeld te laten gaan van een voorbeeld excelbestand.
Het is duidelijk dat je je echte gegevens niet kant delen, maar door het moet mogelijk zijn om privé gegevens te anonimiseren, waardoor de vertrouwelijkheid gewaarborgd blijft.
Met een dergelijke bijlage is het veel eter mogelijk je t ehelpen.

Voor wat betreft je tweede vraag: maak van je basisgegevens een exceltabel, dan heb je geen omkijken naar het aanpassen van het gegevensbereik, dat gebeurt dan vanzelf..
 
ALs je op de kolomlabel van CR1 gaat staan in de draaitabel en je kiest de rechtermuis toets, dan zoek je in het snelmenu "verplaatsen" en dan "omhoog verplaatsen" dan wordt CR 1 voor C gezet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan