Mac - Geen rechten om bestanden te schrijven/wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

petercirk

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2007
Berichten
18
Hai,

Ik heb na jaren Windows onlangs een Mac gekocht. Dat is natuurlijk echt even wennen qua toetscombinaties etc, maar wel te doen. Op één dingetje na... Bestanden opslaan.

Ik heb mijn bestanden op een externe harde schijf staan. Als ik bestanden open (bijv. Excel) dan opent ie ze als alleen lezen. Als ik dan iets wijzig kan ik het bestand niet opslaan. Ik heb overal al gezocht (de apple site, google en dit forum) maar vind overal de optie dat ik de betreffende map/schijf via opties moet instellen zodat ik kan lezen/schrijven. Dat staat echter al goed (tenminste, mijn naam/profiel kan dat volgens die instellen, als ik "staff" of "iedereen" wil wijzigen moet ik mijn wachtwoord instellen en krijg ik daarna de melding dat ik dat niet zelf kan en het via mijn beheerder moet. Maar dat ben ik zelf).

Wie kan me helpen want een dure laptop waarop ik niets kan voelt zo knullig...

(ps. mocht het antwoord hier toch ergens op het forum staan dan excuses, ik heb gezocht maar mogelijk met de verkeerde zoektermen)
 
Ik heb er net wel even naar gekeken, maar het is zeker geen excel probleem an sich. Ook andere applicaties (ook niet van microsoft) geven hetzelfde issue.
Ik heb nu wel de schijf bekeken in Schijfhulpprogramma en daar staat bij de harde schijf: Activeringspunt (alleen-lezen): /volumes/475_Gb_SSD
Ook een 2e harde schijf die ik heb geprobeerd lijkt aan te geven dat ie alleen lezen is (interpreteer ik dat goed?)
Kan het te aken hebben met het feit dat de schijven niet zijn geformateerd voor/door mac (Namelijk NTFS). Zou het zin hebben 1 schijf met een andere bestandsindeling te formateren (al wil ik wel dat ie ook voor Windows bereikbaar blijft)
Of denk ik dan echt de verkeerde kant op?
 
Sorry daar durf ik geen antwoord op te geven. Ik heb ooit is een iphone in mijn handen gehad en dacht meteen nee dit is niks.

Mijn schoonzus is van windows naar apple gegaan en spijt dat ze heeft. Alleen maar dingen die niet werken en wel op windows. Ze is nu weer terug bij af en nooit meer last van iets.

Kan je niet een servicedesk van apple raadplegen?
 
Ik ben er van overtuigd dat Apple een prima systeem is, zowel qua hardware als software (heb jarenlang, tot 15 jaar geleden) alles via de MAC gedaan, maar hier gaat ie even mis. Misschien gewoon iets stoms of kleins.
Maar ik heb wel via mijn iTunes account ingelogd en je kunt dan door Apple gebeld worden voor hulp. Morgen einde middag bellen ze me...
Als iemand voor die tijd ideeen heeft over dit probleem hoor ik het graag...
 
Apple kan geen ntfs schrijven, alleen lezen.
Heb zelf ooit daarvoor de Paragon ntfs-driver gekocht.
Exfat (en fat32) kan zowel op Apple en windows gelezen én geschreven worden.
.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik kan het draadje sluiten...
Het blijkt dat de oude schijven waren geformatteerd via NTFS. Mac kan daar niet mee overweg. Als ik een schijf formatteer in ExFat kan alles zowel in Windows als Mac gelezen en herschreven worden. Niets mis met de Mac zelf dus...

(Ik zie dat iemand dit antwoord ook al hed gegeven in de tussentijd)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan