Moederbord kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

moriceh

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2009
Berichten
80
Hallo,
Ik heb een Dell Inspiron 5749. deze start niet goed op. Bij het aanzetten krijg ik ene keer 5 dan weer 6 dan weer 1 piep horen. Uiteindelijk na vele malen proberen start hij wel eens op. Eenmaal opgestart is er geen probleem meer, en werkt de PC perfect. Helaas duurt het wel vele malen proberen om de PC opgestart te krijgen, soms 20 minuten proberen.
Het lijkt me dat dit een moederbord die kapot is?

Is het enige wat ik nu kan doen is, of een nieuwe laptop kopen of een nieuwe moederboard. Hoe weet ik welke bord past in mijn laptop?

Dank jullie alvast voor jullie hulp.
 
Dank, Biosbatterij heb ik al vervangen, dat hielp niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laat hem eens een nacht zonder bios batterij, evt de lege batterij houder daar ff de plus en min van de batterij houder "kort sluiten"( zonder batterij uiteraard..
Dan na 1 nacht een nieuwe batterij erin.
Kies de 1e keer opstarten voor de default settings en dan herstarten.
En nog verschil?
 
Route99 zit in de goede richting.

1 beep, is bios fout/kan mobo fout zijn. Een bios update zou een oplossing kunnen bieden.
5 beeps is cmosfout(batterij).
6 beeps duidt op een videobios probleem.

Als 1 te vaak voorkomt, denk dan maar idd eens aan vervanging van je lappie.
 
Hallo

Dit lijken mij de symptomen te zijn , van een laptop die net te lang te heet heeft gedraaid.

Slechte (gescheurde / broos geworden) solderingen onder chipsets die te warm (lees heet) zijn geworden.

Deze chipsets durven ook intern te "popcornen" , met uiteraard dezelfde symptomen als defekte solderingen.

Diverse malen opstarten verwarmd deze i.c.'s , waardoor deze iets uitzetten en terug verbinding maken met het motherboard.

Toestellen op regelmatige basis zuiver/stofvrij maken (heatpiperadiator / fan) , de t° in de gaten houden , kan deze defekten voorkomen , of toch zeker uitstellen.

Enige nadeel van deze paar minuten werk ---> je hebt geen reden meer om een nieuw toestel aan te schaffen ....:p

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info ....

Peter
 
Probleem blijft wanneer ik de batterij er een nacht uitgelaten heb, en +/- even kortgesloten heb. Probleem is overigens ook met en zonder dapter of accu.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan