Bekabeld netwerk aanleggen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borryy

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2008
Berichten
6
Hallo Forummers,

Binnenkort hopen we over te gaan van DSL naar glasvezel. Mede daarom ben ik gestart met het aanleggen van bekabeld netwerk in huis, tot nu toe konden we volstaan met powerline adapters.

Daarom hebben we de al aanwezige CAI kabels vervangen door ongeveer 10 meter lange FTP Cat6 4 pairs 24 AWG Solid kabels.
We zijn nu op het punt om de FTP kabels aan te sluiten op CAT6 WCD (2x RJ45 afgeschermd LSA2).

Ik heb nu drie kabels aangesloten op een twee CAT6 WCD, een CAT6 kabel op één WCD op de begane grond en twee kabels op een WCD op de 1e verdieping. De WCD op de begane grond kan helaas maar aangesloten worden op één FTP kabel om dat in het traject van de kabel een te scherpe bocht zit voor twee kabels.

Om te testen of de WCD’s goed aangesloten zijn heb ik, tijdelijk, in de meterkast de andere uiteinden van de FTP kabel voorzien van ook een CAT6 WCD om met een kabeltester na te gaan of de WCD bij de muuraansluiting goed gemaakt is met de LSA punchdowntool. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de FTP kabels in de meterkast aangesloten worden op een CAT6 patchpaneel.
Om de aansluitingen te testen maak ik gebruik van een geleende Procentec Profinet cable tester.

Na testen van de FTP kabels knipperen bij alle drie de aangesloten kabels de paren 7 en 8. Dit betekent dus dat deze niet goed zijn aangesloten.

Ik ben zoekende of ik iets fout doe, aangezien ik de kabels meerdere keren opnieuw heb aangesloten op de WCD, waardoor de FTP kabels steeds een stukje korter worden en dus de overlengte steeds minder. Ik zou dit probleem graag opgelost willen hebben voordat de kabels straks te kort zijn om te gebruiken.

Wanneer ik de kabel tester aansluit op een standaard netwerkkabel voor Cat 6 fabrieksmatig voorzien van 2 x RJ45 plug knipperen de paren 7 en 8 niet en zijn daarom goed aangesloten. Het probleem zit dus niet in de kabel tester.
Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Bvd,

Rob
 
bedraad netwerk

Beste Rob,

Volgens mij zijn 7 en 8 bij een gesplitste kabel niet gebruikt, vandaar.
Ik heb een pinout overzicht bijgevoegd.
Hopelijk verduidelijkt dit het eea.

met vriendelijke groet,

Ewoud Hoogendijk
 

Bijlagen

  • UTP splitter.png
    UTP splitter.png
    9,9 KB · Weergaven: 38
Ik heb nu drie kabels aangesloten op een twee CAT6 WCD
Worden de 8 aders in de dubbele wcd verdeeld in 4 aders voor de ene en 4 aders voor de andere wcd?
Of heb je 2 aparte kabels, een 8-aderig voor elke wcd?
 
bekabeld netwerk

Hallo Rob,

Er zijn per verbinding 4 aders nodig.
Je ziet het ook wel met de netwerkkabel die je bij de modum krijgt van je provider.
Om kosten te besparen geeft die een vieraderig UTP kabeltje mee wat goed is tot 100Mbit.
Als je het voorbeeld bekijkt zie je de verdeling van 8 naar 2x 4 aders.

vriendelijke groet,

Ewoud
 
bekabeld netwerk

Toegegeven, mijn verhaal is misschien niet helemaal duidelijk.

In de woonkamer heb ik één Cat6 WCD geplaatst, zie bijlage. Op deze WCD heb ik één kabel aangesloten, waarbij één aansluiting van de WCD is gebruikt. De tweede aansluiting heb ik hier niet gebruikt omdat we geen twee FTP kabels door het pijpje getrokken kregen.

Op de 1e verdieping hebben we vooralsnog één Cat6 WCD geplaatst, zie bijlage. Op deze CAT WCD hebben we wel twee FTP kabels aan kunnen sluiten. Hier is het de bedoeling dat beide aansluitingen van de WCD gebruikt kunnen gaan worden.
Zoals jij het omschrijft Ewoud heb ik idd 2 aparte kabels, een 8-aderig voor elke wcd.

De kabels heb ik aangesloten op B van de CAT6 WCD. Dit zijn voor elke kabel 8 draden die op de WCD aangesloten moeten worden.
Vandaar dat ik er vanuit ging dat de paren 7 en 8 ook gebruikt moeten worden en niet mogen knipperen op de kabel tester.

Hoop dat het zo duidelijker is omschreven.
 

Bijlagen

  • CAT6 WCD 2x RJ45 afgeschermd LSA.jpg
    CAT6 WCD 2x RJ45 afgeschermd LSA.jpg
    29,1 KB · Weergaven: 24
Borryy woon je in de buurt van enschede?
en voor alleen een data verbinding heb je maar vier aders nodig.
De volledige 8 aansluitingen heb je nodig als PoE gaat gebruiken (power over ethernet)
 
pin 1-2-3 en 6 heb je nodig voor data.
hier een volledige aansluiting.
 

Bijlagen

  • rj-45.gif
    rj-45.gif
    299,6 KB · Weergaven: 19
Beste Puppie,

Dank voor je reactie.

Vooralsnog gebruik ik het bekabeld netwerk alleen voor data, dus geen PoE.
Als ik je goed begrijp kan ik volstaan met een goede aansluiting voor de 1,2,3 en 6.

Die zijn nl wel goed aangesloten, geeft de kabel tester aan.

Ik vind het voor mezelf wel prettig als de rest ook goed is aangesloten mocht ik ooit PoE gaan gebruiken.

Het probleem kan toch bijna niet zitten in de LSA punchdowntool?
 
in de punchtool kan het niet zitten wel of je de draadjes goed neergelegd hebt.
Maar mijn vraag over Enschede heb je niet beantwoord.
 
Ik woon niet in de buurt van Enschede.

Ik woon in omgeving Eindhoven
 
voor alleen een data verbinding heb je maar vier aders nodig.
Vanaf mijn patchkast heeft elke wcd een eigen cat6 kabel, volledig bedraad met 8 aders. Een kabel tussen patchkast en wcd is voor mij een universele "verlengkabel" klaar voor de toekomst. In de kamers zit bij mij Busch Jaeger wcd's. Op internet lees ik dat een hoge snelheid op 4 aders met een wat langere kabel niet is gegarandeerd.
 
Hallo forummers,

Blijkbaar had ik de aders toch niet helemaal goed aangesloten.
Na alles losgehaald te hebben en weer opnieuw aansluiten geeft de kabeltester aan dat alles nu wel goed is aangesloten.

Dank voor jullie hulp.
 
bekabeld netwerk

Hallo Rob,

Mooi dat het nu werkt.
En graag gedaan, daar is het forum voor.

Vriendelijke groet,

Ewoud
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan