Afbeeldingen niet meer zichtbaar in reports en forms

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hasenwald

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 mei 2022
Berichten
4
Hallo, ik heb sinds 2008 een uitgebreide database gemaakt met vele embedded afbeeldingen. Deze zijn zichtbaar in de forms en in de verschillende reports. Dit is altijd goed gegaan. Tot ik een nieuwe computer kocht afgelopen maand. Op deze computer staat Windows 11 (was voorheen Windows 10) en ik heb Office 2016 pro erop geïnstalleerd. Dezelfde versie als ik voorheen ook had. Alles 64 bit.

Nu zie ik geen afbeeldingen meer in de forms en reports. Als ik er op dubbelklik, opent er wel een venster met de betreffende afbeelding. Dus ze zijn er nog wel!
Bekend probleem? Hoe te fixen? Bij voorbaat dank voor suggesties.

Enrico
 
Onbekend probleem, maar ik sla dan ook nooit afbeeldingen op in een database. Ik raad jou aan hetzelfde te doen. Scheelt een hoop ellende.
 
Het is een Windows 11 bug las ik op een andere site.
Oorzaak is blijkbaar dat in Windows 11 de OLE server van PAINT niet meer ondersteund wordt. Deze functionaliteit heeft Access nodig om de embedded afbeeldingen te laten zien in forms en reports.
De oplossing staat er ook bij. Voor eventuele toekomstige lezers hierbij de link:

https://techcommunity.microsoft.com...ss-image-ole-object-control-doesn/m-p/2820384

Gr. Enrico
 
Laatst bewerkt:
Desalniettemin: stop met afbeeldingen opslaan in​ de database :).
 
Geen idee hoe het anders moet. Ik sleep al jaren BMP-tjes naar de betreffende velden en dat heeft altijd gewerkt...
Hoe ziet een andere work around er dan uit? Wat moet ik anders doen? Instellingen aanpassen? Het gaat om duizenden afbeeldingen.
 
Het zal best werken, maar je database wordt nodeloos groot en zwaar. Het is vele malen handiger en beter om afbeeldingen in een aparte map op te slaan in de map waarin je database zit. In je tabel gebruik je dan tekstvelden die verwijzen naar de afbeeldingsnaam en/of het pad (als je meerdere lokaties gebruikt is dat vermoedelijk handiger). En in je formulieren heb je dan een afbeeldingsobject waarvan je bij elk record dat je bekijkt de bron aanpast. Dat kan met een hele simpele VBA code geregeld worden. Je houdt dan je database heel klein en snel, en je zult niet snel tegen de limieten van Access aanlopen. En met een grote database met veel plaatjes gaat dat best snel :).
 
Ik wilde je raad opvolgen maar ik heb ontdekt dat mijn database nog van het oude .mdb (2003/2007) format is. Die ga ik eerst omzetten naar het meest recente .accdb format (2016) en dan eens kijken of het allemaal lukt want met dat oude format lukt het niet.
 
Laatst bewerkt:
De techniek werkt(e) ook al in de oudere formaten, zoals in Access 2003. Dus daarvoor hoef je e.e.a. niet om te zetten. Tenzij je sowieso een nieuwere versie gebruikt; dan lijkt het mij aan te bevelen omdat je dan ook alle nieuwe technieken kan gebruiken. Al heeft het nieuwe formaat bepaald ook stevige nadelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan