• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als datum te laat is, moet datum in het rood verschijnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouterskurtt

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2007
Berichten
150
In bijlage vindt u datums.jpg.
Kan men dit even bekijken?

Als gedaan > te plannen, dan zijn ze te laat.
Dan moet de datum bij "Te plannen" in het rood komen te staan.

Hoe kan ik dit het best realiseren? Met voorwoordelijke opmaak (formule) lukt het niet helemaal, hij aanvaardt de formule niet helemaal. Kunnen jullie eens proberen in een excel bestand misschien?
Alvast heel erg bedankt.
 

Bijlagen

  • datums.jpeg
    datums.jpeg
    355,8 KB · Weergaven: 36
En je voorbeeld documentje?
 
Dag edmoor

In bijlage vindt u de excel file (verkorte versie)
 

Bijlagen

  • contracten2.xlsx
    16,3 KB · Weergaven: 20
Deze is met de voorwaardelijke opmaak:
 

Bijlagen

  • contracten2.xlsx
    16,5 KB · Weergaven: 22
of is dit de bedoeling ?
=LAATSTE.DAG(H4;0)<I4
 
Beste helpers,

Alvast bedankt voor de reeds gegeven hulp!

In bijlage het originele bestand waar ik jullie tips over mijn vragen heb toegepast.
Kan u het eventueel bekijken?

- Het is een klantenbestand met vaste contracten. Er zijn nog niet zoveel formules gebruikt, of filters.
- De Ja/Nee kleur heb ik al toegepast
- De bedoeling is als iets over datum is, willen we dit van kleur doen veranderen. Voor de rest gewoon filters toepassen?
Dus jan/23 zou rood moeten worden in feb/23 bv. Maar dat heb ik al gedaan via jullie hulp (zie rode datum)

- Hoe zouden jullie de opmaak verzorgen? Voor het contracttype had ik gedacht aan een keuzelijst (gegevensrestrictie) maar als er een contracttype bijkomt, vrees ik dat ze de daarop gebaseerde tabel (zie gele kader) niet kunnen toepassen. Ze kennen niet veel van excel.
 

Bijlagen

  • Contracten_4.xlsx
    16,9 KB · Weergaven: 15
op deze manier mag uw lijst uitbreiden tot rij 30 zie benoemd bereik.
 

Bijlagen

  • Contracten_4.xlsx
    21,2 KB · Weergaven: 17
Mijn vriendin heeft me opgebeld en het zit eigenlijk zo in elkaar:

Stel dat "te plannen" de datum JUNI 2022 heeft, en het is nu JULI 2022, dan ziet ze dat ze nog niet bij die klant geweest is.
Dan moet JUNI 2022 in het rood verschijnen. Van zodra ze het excel bestand opendoet, moeten alle datums die gepland zijn maar waar ze nog niet geweest zijn in het rood verschijnen. Dat kunnen we eenvoudig door de kop "te plannen" te sorteren op kleur rood denk ik (via een filter).

Ik denk dus dat we dan de functie VANDAAG() moeten gebruiken, maar het lukt niet met voorwaardelijke opmaak en de formule =H1<VANDAAG()

"Gedaan" is gewoon een veld dat ze achteraf invullen wanneer het effectief gedaan is. Daarmee dient niet te vergeleken worden met een formule denk ik.

(nog een voorbeeld: als gepland staat JAN 2023 en het is nu FEB 2023 dan moet JAN 2023 in het rood verschijnen omdat we er nog niet geweest zijn, en dit wel vooraf zo "gepland" was.
 
Laatst bewerkt:
Zo?
PHP:
=EN(I4="";LAATSTE.DAG(H4;0)<VANDAAG())

En anders jouw vriendin eens precies vragen wat nou de bedoeling is.
 
Laatst bewerkt:
een beetje zitten spelen.
 

Bijlagen

  • Contracten_2.xlsm
    42,2 KB · Weergaven: 21
Alvast enorm dank. Ik had er nooit zelf achtergekomen achter de formules.
Ik had toch nog een paar vraagjes:

@AD1957: is de uitleg van mijn vriendin niet zo duidelijk? Anders vraag ik het nogmaals, maar ik denk dat ze het duidelijk gezegd heeft , begrijp je er iets anders in in haar uitleg?
@Emields: mei/22 is in uw voorbeeld ook rood, maar we zitten in mei, dus ze zijn nog op tijd, moet dat dan niet gewoon zwart zijn (ipv rood?)
 
vervang gewoon in voorwaardelijke opmaak H2 door LAATSTE.DAG(H2;0). dan neemt hij de laatste dag van de maand idpv de datum van vandaag.
 
@Emields
@AD1957

1) Enorm dank ook vanwege mijn vriendin. Kan je in bijlage even het excel bestand bekijken? Is het zo goed gedaan?
2) Wat bedoel je precies met : "bij invullen van een "gedaan" datum wordt er automatisch een nieuwe afpsraak gemaakt met het juiste tijdverschil indien dat gekend is".
Ik merk inderdaad dat er een nieuwe lijn wordt aangemaakt dan, maar wat bedoelt u met "een nieuwe afspraak met het juiste tijdverschil indien dat gekend is"?
3) Als ze die nieuwe lijn misschien niet wil, hoe kan ik dit uitzetten?
 

Bijlagen

  • Contracten_3.xlsm
    27,4 KB · Weergaven: 10
op deze manier is er keuze tussen een nieuwe afspraak en niet.
 

Bijlagen

  • Contracten_2.xlsm
    33,9 KB · Weergaven: 8
Hartelijk dank.
Wat gebeurt er juist als op de vraag "ja" geantwoord wordt?
Ik zie dat de datum dan ook gesorteerd wordt, en wat gebeurt er nog? Komt er een nieuwe lijn? Want dat heb ik nog niet echt door.

Alvast bedankt om het me nog eens uit te leggen; wanneer "gedaan" is ingevuld, verdwijnt de rode datum bij "te plannen" wat logisch is want hetgeen gepland was is uitgevoerd, dat vind ik heel goed gedaan. Maar wat gebeurt er precies als je op de vraag "ja" klikt.
 
ik heb er nog wat veranderingen aan gedaan en beknopte uitleg in de code bijgeschreven.
 

Bijlagen

  • Contracten_2.xlsm
    41,1 KB · Weergaven: 15
Heel hartelijk bedankt.
Als ik "nee" antwoord als ik een datum invul bij "gedaan" krijg ik een foutmelding van de macro ("fout 1004 tijdens uitvoering"). Iets met de range. Maar de regel zelf komt inderdaad dan ook in het tabblad "uitgevoerd":thumb:

Kan je misschien ook een versie maken waarbij , als "gedaan" is ingevuld die regel automatisch naar het tabblad "uitgevoerd" 'geknipt' wordt en die regel er dus niet meer staat bij "blad3". (dus geen kopie)
Maar ik denk dat ze deze methode heel goed gaat vinden, maar misschien dus ook die versie even aanmaken via macro als u dat zou willen. Enorm bedankt in naam van haar en mij.

Dus indien mogelijk
1) een versie zoals vorig bericht, maar dan zonder de foutmelding bij de macro als 'nee' gekozen worden
2) een versie waarbij de regel geknipt wordt in "blad3" en naar het tabblad "uitgevoerd" gaat, en die regel dus ook "weg" is op het tabblad "blad3".
3) Als je de eerste cijfers van een datum bij "te plannen" ingeeft, zijn de eerste cijfers al direct in het rood, kan dit standaard gewoon zwart worden (maar dus wel rood als vandaag>teplannen).
Vreselijk bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Dan zoiets?
 

Bijlagen

  • Contracten_2.xlsm
    40,1 KB · Weergaven: 16
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan