Formulier met produktregels, zelfde produkt op formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

KarenKarOSel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 mei 2022
Berichten
1
Ik maak hondenhalsbanden en wil die in access bijhouden. Naam van het produkt, en daarbij welke artikelen er gebruikt worden om dit produkt te maken waardoor ik een verkoop prijs genereer, en een paar foto's van het produkt.
Nu is het gelukt om dat in een formulier te krijgen. Nu kan ik wel in het formulier een nieuw produkt maken, maar als ik meer dan 1 artikel erbij zet waarmee ik dat produkt maak dan maakt hij zelf ineens bijvoorbeeld 4x het formulier voor produkt 1, want daar staan 4 artikel regels in. En wat me niet lukt is om zonder error op de artikel regels het nummer van het produkt in te geven.
Kortom, ik doe iets fout of ik vergeet wat. ik ben er nu al weken op aan het stoeien maar mijn kennis is helaas te beperkt. is er misschien iemand die dé tip heeft?
 

Bijlagen

  • Complete produkten.zip
    100,9 KB · Weergaven: 20
Bijgevoegde database lijkt niet op beschreven probleem.
 
Als we er voor het gemak van uitgaan dat het bijgeleverde bestand als voorbeeld gebruikt gaat worden voor je eigen situatie, dan is dat natuurlijk prima. Ik vermoed, op basis van je verhaal, dat je een verkeerd model gebruikt. Je wil op je formulier (ik vermoed dat je daarmee een tabel bedoelt) producten opslaan, die je aanmaakt op basis van verschillende onderdelen. En die onderdelen bepalen uiteindelijk de prijs, die je dan, neem ik wederom aan, geautomatiseerd wilt berekenen.

Wat er dan fout gaat, als ik het zo lees, is dat je maar één tabel gebruikt, en niet twee. (eigenlijk drie, want de tabel met onderdelen is óók een aparte tabel). Een tabel [Producten] moet je namelijk koppelen aan een tabel [Productonderdelen] waarbij je een één-op-veel relatie hebt tussen [Producten] en [Productonderdelen], en tussen [Onderdelen] en [Productonderdelen]. Daarbij maak je dan in de tabel [Productonderdelen] voor elke combinatie van Product en Onderdeel een apart record aan. Dus als in een product 5 onderdelen zitten, heb je in de tabel [Productonderdelen] 5 records. Die dus allemaal hetzelfde ProductID hebben. En allemaal een verschillen onderdeelID. De combinatie van ProductID en OnderdeelID is dus uniek. En dat presenteer je dan op een hoofdformulier voor Producten, met een doorlopend Subformulier voor Onderdelen. Zodat je met één record/formulier voor Product werkt waarin je in het subformulier net zoveel onderdelen kunt toevoegen als je nodig hebt.

Op die manier zou het zonder meer moeten kunnen werken. Met wat finetuning (formules, functies) kun je dan e.e.a. nog optimaliseren en automatiseren, maar in de basis is dit hoe het zou moeten kunnen werken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan