• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijsten met maand notatie wordt niet herkent

Status
Niet open voor verdere reacties.

RMSpan

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2022
Berichten
82
Beste mensen

Ik zit met één probleempje of eigenlijk twee


Ik heb een tabel waarbij ik bedragen wil optellen die aan twee criteria voldoen.
De volgende formule gebruik ik daarvoor:
Code:
=SOMMEN.ALS(G6:G14;O6:O14;R1;H6:H14;S1)
Werkt prima, maar een van de criteria moet een maand zijn b.v. februari, hier gebruik ik een keuzelijst voor in de tabel, echter staan er datums, geen maanden in de tabel.
Nu kun je met celopmaak natuurlijk de maand laten zien maar daar reageert bovenstaande formule niet op.
Wanneer ik de datum omzet naar een nummer
Code:
=MAAND()
Dan kan ik natuurlijk dit nummer als criteria opgeven en werkt de formule, maar ik wil een keuzelijst gebruiken met de maanden van het jaar en niet met nummers en dan werkt het dus niet.

Mijn vraag is dus concreet:
Ik wil doormiddel van 2 keuzelijsten (maanden en btw percentage) een totaal bedrag in de doelcel laten zien.
En het bereik van de formule moet meelopen bij nieuwe input, doet hij nu ook niet.

Of is dit veel beter te realiseren in VBA?, geeft misschien meer mogelijkheden.


Ik heb een voorbeeld bestand bijgevoegd, ik hoop dat deze mijn probleem enigszins verduidelijkt.

Ik ben benieuwd naar jullie
ideeën en/of oplossingen

René

ps formule staat in cel s25

 

Bijlagen

  • Testversie2.xlsm
    89 KB · Weergaven: 12
Een voorzetje:
Code:
=SOMPRODUCT((TEKST(B6:B1000;"mmmm")=R2)*(H6:H1000=S1)*(G6:G1000))
Als je er een dynamische tabel van maakt worden bereiken eventueel automatisch aangepast. Opzetje in bijlage. Heb ook de formule in kolom M wat versimpeld.
 

Bijlagen

  • Testversie (AC).xlsm
    54 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Geweldig bedankt, ik ga er mee verder bouwen.:thumb:

m.v.gr
René
 
totalen per kwartaal

51
Beste AlexCEL

Toch nog een vraagje:
Is het ook mogelijk om nu een formule te maken die de totale per gekozen kwartaal weergeeft?

Code:
=SOMPRODUCT((TEKST(Tabel1[Datum];"mmmm")=R1)*(Tabel1[BTW perc.]=S1)*(Tabel1[Bedrag excl]):(Tabel1[Bedrag excl]))
Jouw voorbeeld geeft nu de totale per maand weer
of
Code:
=SOMPRODUCT((TEKST(Tabel1[Datum];"mmmm")=R1)*(Tabel1[BTW perc.]=S1)*(Tabel1[Relatie]=Q1)*(Tabel1[Bedrag excl]))
De totalen per maand en klant
Hoe kan ik nu van de maanden kwartalen maken en daarvan de totalen weergeven?

In blijde afwachting:)

René

 

Bijlagen

  • Testversie2 (AC).xlsm
    54,8 KB · Weergaven: 6
Voor S35:
Code:
=SOMPRODUCT((AFRONDEN.BOVEN(MAAND(Tabel1[Datum])/3;1)=R35)*(Tabel1[BTW perc.]=S$1)*(Tabel1[Relatie]=Q$1)*(Tabel1[Bedrag excl]))
R35 t/m R38 zet je dan 1,2,3 en 4 neer.

Al eens aan een draaitabel gedacht? Dan heb je al die formules niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, ik ga met beide suggesties van je aan de gang

m.v.g.
René
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan