hp laptop na bios update in black screen en alleen blazende fans!

Status
Niet open voor verdere reacties.

bunker70

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2022
Berichten
12
Na een door het apparaat afgedwongen bios update zijn zowel mijn HP Zbook 15 G3 en mijn HP Probook 650 G3 op verschillende momenten onbruikbaar geworden, een probleem dat op de support van HP talloze malen wordt opgevoerd maar ook op YouTube is te lezen dat honderden HP bezitters tegen deze situatie zijn opgelopen, maar kennelijk geen oplossing! Er is door HP een bijna niet te vinden 4 in 1 usb tool gemaakt, maar die heeft mij en de vele anderen geen baat gebracht. Ik hoop dat er op dit grote forum mensen zijn die het ook hebben meegemaakt en die misschien een usbtool hebben kunnen bemachtigen die wel werkte en die ze misschien beschikbaar zouden willen stellen, of die anderzins de laptop uit zijn comateuze toestand hebben weten te krijgen. >Heel veel dank bij voorbaat. Bennie
 
Dat is vervelend. Een succesvolle BIOS update begint met een nog goede 3 Volt knoopcel batterij. Ik weet niet of dat de reden kan zijn geweest maar voor herstel is het nodig om daar zeker van te zijn. Misschien moet de batterij van de laptops ook geladen zijn want het proces mag nooit onderbroken worden en alle apparaten moeten van de laptop losgekoppeld worden.

Je hebt de volgende opties; een reset uitvoeren of recovery vanaf een, op een andere computer, voor jou laptop gemaakte opstartbare USB stick. In dit geval zal je daarvoor ook het bootmenu moeten oproepen. Het bootmenu krijg je meestal met F12 bij het opstarten. Dat recovery programma wordt door HP beschikbaar gesteld voor iedere computer of productgroep afzonderlijk dus dat zou er moeten zijn op hun driver download pagina's. Je hebt daarvoor het product nummer nodig en dat staat op een sticker aan de onderkant. Beide opties worden besproken op deze ondersteuning pagina. https://support.hp.com/us-en/document/c02693833

Ik weet niet waarom het USB hulpprogramma niet werkte maar heb geen vertrouwen in driver sites en het gaat dus om een hulpprogramma dat voor jou model geschreven moet zijn en door HP beschikbaar beschikbaar wordt gesteld.

Kan je nog wel in de BIOS komen? Heb je een slaapstand of snel opstarten ingeschakeld? Met een UEFI bios gaat Windows dat overslaan en wil dan meteen Windows weer starten zoals dit bij afsluiten was. Hiervoor moet je de computer dan even helemaal stroomloos maken door adapter en batterij er uit te nemen en de aan/uit knop ingedrukt te houden tot er geen lampje meer brandt en bovendien even wachten.
 
@bunker70: Zou je de geschreven info ook van weblinks willen voorzien? Dan kunnen we in meer detail zelf alles lezen om een niet bedoelde bias te voorkomen a.g.v. jouw verhaal.
Aangezien er vaak meer modellen zijn met G3 code graag ook de Tweakers pricewatch of de originele HP support weblink van die 2 laptops, aparte apart dus.
Alfred2 heeft al diverse goede punten genoemd maar verder wordt het zonder meer exacte info toch wel heel lastig om te adviseren en blijft het bij meer algemene opmerkingen en die heb je al.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

"Na een door het apparaat afgedwongen bios update zijn zowel mijn ....."

Dus deze toestellen zijn ineens aan een b.i.o.s. update begonnen zonder uw uitdrukkelijke toestemming ????

Indien dit klopt , zou ik hier zeker verder mee gaan bij h.p.

Een b.i.o.s. update is immers niet zonder gevaar .... ---> kans op doodflashen van het toestel.

Mocht er nog iets van leven in deze toestellen zitten , geef ik een of andere firmware update via u.s.b. een kans (als b.v.b. caps lock ledje nog aan/uit gaat)

Mocht dit niet zo zijn , zal de eenvoudigste manier in/uit solderen b.i.o.s. worden , en deze extern herprogrammeren ....

Mocht ik iets meer van betrouwbare info hierover te weten komen , zal ik niet nalaten om dit bij te voegen ....


Had ik dit verhaal 2 weken geleden gelezen , had ik gedacht van --> weinig geloofwaardig , maar :

(ik was bij kennissen , en ineens begon hun h.p. laptop uit zichzelf een b.i.o.s. (u.e.f.i.) update uit te voeren. (H.P. 15S FQ2034NB WIN 11)

Blijkbaar ben je dus geen eigenaar meer van uw eigen toestel .... wat mij 2 X zal doen nadenken om ooit dergelijk merk aan te schaffen of zelfs maar aan te raden ...


Dit ook eens bekijken ... nee heb je ...

https://www.youtube.com/watch?v=OkadkPyGjY4


Mocht je iemand kennen die een b.i.o.s. chip kan in / uit solderen :

https://www.benl.ebay.be/sch/i.html...1313&_nkw=HP+Zbook+15+G3+bios++chip+&_sacat=0

https://www.benl.ebay.be/sch/i.html...=0&_odkw=HP+Zbook+15+G3+bios++chip+&_osacat=0


Peter
 
Laatst bewerkt:
Een BIOS geeft niet vanzelf updates maar bij UEFI kan het zonder risico want dat wordt niet "gebrand" en UEFI moet steeds geschikt zijn voor het besturingssysteem dus kan het bij een steeds veranderende Windows 10 goed zijn dat het updaten wordt opgelegd. Ik ga uit van UEFI firmware. Daarbij zijn er bij het opstarten vaak beperkt instellingen mogelijk zoals de opstartvolgorde, boot menu oproepen aan of uit, snel opstarten en legacy modus voor niet-gpt partitionering. Je kan dan in dat deel van de "BIOS" komen met de traditionele toetsen Del of F1 herhaald gebruiken na het aan zetten van de laptop en in de grafische omgeving met de opties meestal via systeemherstel en opnieuw opstarten.
 
HP Z book 15 G3 Mobile Workstation prod. T7V54EA
HP Probook 650 G3 ,, X4NO7AV
ik heb gedownload op HP support. voor de zbook bios update sp139820 en voor de Probook kwam ik op dezelfde uit.
via https://support.hp.com/nl-nl/help/hp-pc-hardware-diagnostics kwam ik bij de diagnostic 4 in 1 tool uit, die bestaat uit 5 softpaqs:sp139757 (2022), waarmee een usb wordt aangemaakt, en die moet je dan aanvullen met sp139758 (2021), sp 112026 (2020), sp 105879 (2018/19) en sp105878 (2017) . Voor beide laptops kwam je op dezelfde diagnostische tool uit.
 
Voor de Probook zie ik alleen een BIOS update. Ik weet niet of de Hardware Diagnostics Tool wel bruikbaar is voor deze problemen.

Met Esc. kan je in de BIOS komen met de Probook, zoals hier in de video: https://www.youtube.com/watch?v=LCwDhBO7h78 Lukt jou dat niet na het eerst stroomloos hebben gemaakt?
 
Als dat jouw vraag is op het HP-forum, ze vragen 2x om meer info, ik zie geen verdere reactie of komt dat nog?
 
Hallo

Op dat h.p. forum zie ik u niet vermelden dat dit komt na een door het toestel geforceerde b.i.o.s. update ....

Als je antwoorden wil waarmee je iets bent , kun je best eenduidige info geven.

Je had ook beter onmiddelijk een link gegeven naar uw vraag op h.p. forum.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Wij weten niets over dit probleem en kennen ook de voorbeelden van problemen met deze update niet maar als ik de door HP geboden oplossingen lees, dan weten we gaandeweg wat niet heeft geholpen.

Tussen de regels lees ik "heeft u recentelijk veranderingen aan de hardware aangebracht?" Misschien zijn er harde schijven of geheugens geplaatst die niet worden ondersteund met de nieuwe firmware.

Ook raad ik aan om bijzonder herhaaldelijk op de toets te drukken waarmee je in de Setup komt. Aangezien dat nodig lijkt om verder te komen en een teken van leven zou zijn.

De BIOS reset procedure is het zelfde als stroomloos maken maar dan ook met het 3 Volt knoopcel batterijtje er een kwartiertje uit.
 
Hallo

Als ik het zo lees , heb je dus zelf een b.i.o.s. update uitgevoerd , wat iets heel anders is , dan waarmee je dit topic hier start.

Reeds eerder vermeld ... als er nog iets van leven in deze laptops zit (caps lock ledje aan/uit als je er op drukt) geef ik u een kans op herflashen via u.s.b.

Peter
 
Als dat zo is, want ik lees hierin inderdaad geen verwijt jegens HP en ook geen bijzonderheden, dan heeft de bios mogelijk in de verkeerde modus gestaan. Legacy/compatibiliteit of UEFI. Misschien ook de verkeerde BIOS hiervoor genomen. Ik vraag me dan nog af of u na stroomloos maken mét daarbij ook de knoopcel batterij (meestal zichtbaar via het klepje waar het geheugen achter zit) even er uit genomen hebbende, met direct trommelen op de BIOS toets het bootmenu kan oproepen. Een slechte harde schijf zou de computer doen piepen maar er zijn geen pieptonen die op een hardware probleem wijzen.

Bootmenu oproepen of bij UEFI in de (beperkte) BIOS komen om dat te kunnen laten verschijnen (het zou in de BIOS uitgeschakeld kunnen zijn om veiligheidsredenen), wordt hier behandeld: https://www.easeus.com/resource/hp-boot-menu.html#1 U moet misschien even zoeken naar welke toetsen het zijn maar twee herhaald indrukken na het aan zetten is niet erg. Eenmaal in de BIOS altijd controleren of, bijvoorbeeld de opstartvolgorde, wel wordt onthouden want anders is het batterijtje leeg.

Vanaf daar kan recovery worden gedaan, Een reset volgens de gebruiksaanwijzing van die bepaalde laptop en misschien Windows setup gestart worden, anders weet ik het niet.

Windows heeft nog één keer wel gewerkt? Windows setup kan een Windows installatie herstellen en drivers voor een harde schijf installeren als dat nodig is. Ik hoop maar dat de computers de harde schijven in ieder geval weer gaan zien en anders een andere schijf proberen.
 
Hallo
Als ik het zo lees , heb je dus zelf een b.i.o.s. update uitgevoerd , wat iets heel anders is , dan waarmee je dit topic hier start.
Das niet geheel correct, de titel van de TS-vraag is immers:
hp laptop na bios update ....
Die bios update stond echt wel vermeld.

Maar verder is het mager...
Het is wel zo dat een nauwkeurige beschrijving hoe dat exact uitgevoerd is, hier ontbreekt. Ook of de laptop aan de lader gekoppeld was met een volle accu kan belangrijk zijn. Of niet aan de lader en de lading van de accu is onbekend?

Dat is allemaal wel erg belangrijk om te weten te komen wat er mis is gedaan om dan vervolgens meer gericht tips te kunnen geven.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Met over het topic starten , heb het over dit , en niet over de titel :

"Na een door het apparaat afgedwongen bios update zijn zowel mijn H....."

Peter
 
bij de Probook probeerde ik een nvme m2 van 256GB te vervangen door 1 van 1TB. Dat ging niet vanzelf maar tenslotte werd hij geaccepteerd en begon de laptop aan een bios update. Bij de Zbook probeerde ik de virualisatie aan te zetten om met het android prog. Blue Stacks te kunnen gebruiken. Lukte niet en liep uit op een bios update. Ik heb alles en alles gelezen, opgezocht, uitgeprobeerd wat met dit prob samenhing en zo'n beetje alle basic aanwijzingen, zoals, stroomloos, cmos eruit, v+w, b+w. b toets alleen, ja zelfs r + fn kwam ik tegen in de lange lijst van posters die dezelfde ellende hadden. Neem me niet kwalijk dat ik niet duidelijk genoeg was in het duiden van dit prob.op deze youtube page:https://www.youtube.com/watch?v=bwmMZTnsNws staat ook nogal wat aan mislukkingen met de usb tool. Ik hoopte, dat er onder de HM deelnemers HP bezitters waren met dezelfde prob en die een usb tool hebben gedownload, die wel werkt, om die dan te kunnen kopieren, want ook dat maken van een usb tool blijft moeilijk gaan. Ik heb er al 4 usbsticks aan verziekt bij het installeren van sp139757, die elke usb stick, zelfs 2 splinternieuwe als corrupt aangaf! tnx voor de ondersteuning! Bennie
 
Ja, je komt deze gebruikers niet overal tegen dus je zal het hier moeten doen met iedereen die reageert.

Als ik de support van HP lees, dan is er voor deze laptops alleen één BIOS update geweest die veiligheid issues oploste. Voor de ProBook ook een verbeterde weergave van het batterijniveau bij de zuinig verbruik instellingen. Hier onder de links naar de uitgaveopmerkingen:

https://support.hp.com/nl-nl/driver...tebook-pc/11623696/model/11623701?sku=X4N07AV

https://support.hp.com/nl-nl/driver...odel/8693771/swItemId/ob-289682-1?sku=T7V54EA

Dus heb je voor een ander BIOS, om een en ander mogelijk te maken, in beide gevallen vertrouwd op bestanden van anderen dan HP? Het is onverstandig om gebruik te maken van drivers, waaronder ook BIOS, die door derden worden aangeboden. Meestal doen deze uitvoerbare bestanden niets en zijn ze fataal voor het geïnstalleerde systeem. Er is ook een risico op het binnen halen van meegeleverde bedreigingen, wat toch al groot was bij BlueStacks want als je in het verleden malware meegeleverd hebt, waarom zou dat dan niet het verdienmodel zijn? Daarom is het voor mij ook interessant om te weten hoe je er aan komt, dat er een BIOS update nodig was. Heb je malware gehad die jou heeft buiten gesloten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan