• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Deel van de tekst in een samengestelde tekst valt weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

grietsenwijma

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Berichten
233
Met de instelling "terugloop" wordt te lange tekst in een cel verdeeld over meerdere regels. De rijhoogte wordt hier automatisch op aangepast.
Werkt hartstikke mooi.
Alleen bij samengestelde cellen werkt dit dus helaas niet zo.
Daar moet je altijd met de hand de rijhoogte aanpassen als de tekst langer wordt.
Kwestie van opletten, maar om de zoveel tijd gaat dit mis en blijkt een cruciaal stukje van de tekst buiten beeld te vallen.

Heeft iemand een betere oplossing dan "beter opletten"?

Oplossing 1, de mooiste zou natuurlijk toch zijn een werkende automatische rijhoogte aanpassing.

Acceptabele work-around zou ook zijn een alert als er sprake is van uit beeld gevallen tekst. (bijvoorbeeld via voorwaardelijke opmaak)

Wij werken hier overigens in Office 365, maar vlg. mij speelt dit probleem in alle versies

Heeft iemand een suggestie?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 20220519.xlsm
    8,9 KB · Weergaven: 17
het gebruik van samengevoegde cellen is ten zeerste afgeraden zeker als je dan ook nog macro's wil gebruiken.

je kan het bv zo oplossen.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 20220519 (1).xlsm
    13,4 KB · Weergaven: 21
Helaas, jou oplossing:

"eerst van beide cellen de rijhoogte op automatisch stellen dan pas de cellen samenvoegen."

vergt nog steeds handwerk.
Als je vervolgens nog iets er tussen typt zodat je een regel meer nodig hebt verandert de rijhoogte niet mee.
 
In dit geval niet het is een structuur van cellen die al naar hun functie wel of niet samengevoegd zijn.
Daaraan wordt gedurende de bewerking niks veranderd, aan de informatie in die cellen wél. Hetzij door het aanbrengen van veranderingen in teksten, het zijn door veranderingen in de uitkomst van de celopdracht.
 
Toch is het belangrijkste punt dat samenvoegvelden samen met macro's hetzelfde is als in een auto rijden zonder dat er olie in de moter zit.. het kan een tijdje goed gaan maar er komt een punt dat je vastloopt.
maar goed in principe was dat niet je vraag.

Het 2e probleem is dat excel een cel op een rekenblad geen tekstverwerker waar je oneindig kunt door tikken. Het is een invoerveld voor korte unieke informatie
Als je (samen) gevoegde cellen gebruikt als tekstblok dan moet je eigenlijk ook de lengte beperken via datavalidatie zodat het probleem zich niet voordoet. Vergelijk het maar met een online formulier op een website. daar zie je ook vaak tekstvakken waar je max 500 of 1000 tekens mag invoeren.
Door het aantal tekens te limiteren heb je niet het probleem dat tekst niet getoond wordt of niet verschijnt in de PDF of de afdruk.

Als er toch meer ruimte dan x tekens nodig zijn kun je in het formulier doorverwijzen naar een tekstblok (dat is prima te regelen via VBA) en daar kan men dan lange teksten kwijt. En jij print die gewoon netjes als extra bijlage bij het document.

Dat is hoe je een formulier overzichtelijk houdt, beperken van de mogelijkheden en waar mogelijk extra ruimte voor meer.

als heel simpel voorbeeld hoe je verwijst met hyperlink naar blad 2. maar je kunt dat ook met VBA zo regelen dat het juiste tekstblok wordt geactiveerd.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 20220519.xlsx
    12,2 KB · Weergaven: 8
Helaas, het document gaat uiteindelijk als print of pdf naar de klant. Dan kan je geen, of hooguit zeer beperkt verwijzingen gebruiken.
Bovendien weten we ook niet van tevoren bij welk van de paar honderd regels deze situatie zich gaat voordoen.
 
Ok mijn uitleg was te cryptisch blijkbaar. die hyperlink was even snel snel als voorbeeld. jij stuurde ene xlsm voorbeeld dus dacht dat je al stukken code had.

daarom nieuw voorbeeldje wat ik bedoel.
voor degene die het formulier maakt zie je waar nodig een knop voor lange teksten.
aan die knop hangt een simpele macro die je naar een extra groot tekstvak brengt.

Bij de print instellingen regel je dat indien extra bijlage (die ik nu op en apart tabblad heb gezet) ook worden toegevoegd.

Ik heb in de macro ook opgenomen dat deze een standaard verwijstekst toevoegt zodat de lezer altijd weet waar de info gevonden kan worden.

dit is de hele code van de knop

Code:
    Sheets("Blad1").Range("B3").Value = "Zie tekstblok 1 in bijlage 1."
    Sheets("Blad2").Activate

Ik voeg de sheet en een voorbeeld PDF toe.

De knop wordt niet meegeprint. op het formulier staat waar de info te vinden is.

uiteraard heel basaal en moet je zelf uitbouwen. maar dit is echt de enige manier om je formulieren qua opmaak beheersbaar te houden als met VBA namelijk automatisch rijhoogtes gaat aanpassen (als dat al lukt met samengevoegde cellen/rijen)
dan is de kans zeer groot dat je formulier qua layout slecht leesbaar wordt of stukjes die bij elkaar horen op de volgende pagina belanden. Kortom je haalt je allerlei andere opmaak issues op de hals.

Dat is waarom je een formulier een vaste lay-out geeft en limiteert en waar nodig op een andere plek extra ruimte laat voor lange toelichting.

hopelijk geeft dit beter weer wat ik bedoelde. met verwijs naar een extra groot tekstblok en print dat als bijlage bij het formulier
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 20220519.xlsm
    21,5 KB · Weergaven: 9
  • Voorbeeld PDF.pdf
    383,1 KB · Weergaven: 9
Ik ben bang dat ik het doel niet duidelijk genoeg heb uitgelegd.

Het gaat hier om een standaard rapport dat voor de klant een makkelijk leesbaar verhaal moet vormen.
(Inclusief cijfers, uitkomsten, berekeningsresultaten en daaruit volgende prijzen. Vandaar dat er voor is gekozen om dit in Excel te doen ipv Word)
 
Laatst bewerkt:
Dit lijkt mij ook een mogelijke oplossing
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 20220519 (2).xlsm
    19,2 KB · Weergaven: 8
Ik heb even zitten experimenteren. Ziet er heel goed uit.
Omdat het document zo'n 700 regels lang is en de cellen op verschillende wijzen samengevoegd kunnen zijn denk ik dat ik het over het bereik van 7 complete kolommen moet toepassen. Dit lijkt in het voorbeeld goed te gaan.

Heb je ook een idee of dit iets met de rekensnelheid van het document gaat doen?
of is dat een kwestie van gewoon proberen?
 
Ik heb 'm inmiddels geïmplementeerd in een testversie.

Lijkt allemaal vrij probleemloos te lopen

Wie weet ga ik nog tegen een of ander probleem aan lopen, maar ik ga deze vraag toch als opgelost markeren.

Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan