Accu laptop Acer Asp 3 a315

Status
Niet open voor verdere reacties.

IVAN

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2001
Berichten
365
Hello iedereen,

Mijn probleem :

Opgeladen accu na ongeveer 3 uur helemaal leeg.....
ook met aangesloten adapter
Laptop start wel traag op.............

Wat ik al gedaan heb :

Nieuwe accu gekocht en geplaatst.( accu binnenin laptop )
Andere goed werkende acculader aangesloten van andere laptop. ( 19V)
Eens op de reset knopje gedrukt onderaan de laptop ( door klein gaatje)

Ik dacht eigenlijk dat een laptop aangesloten via de acculader niet kon leeglopen???
maar met deze laptop blijkbaar wel.............

Acer Aspire 3 A315

Heb nu ook gemerkt dat de laptop vraagt om de stroomkabel aan te sluiten, ondanks hij aangesloten is en 19 Volt geeft......

Weet eigenlijk niet meer wat ik nog meer kan doen.... iemand wel...
Ik hoor het graag.....

Alvast bedankt

Ivan
 
Laatst bewerkt:
Werkt een ander apparaat aan het lichtnet wel?
Ik zeg het maar, want dit kan de beste overkomen, dat bijv., de stop doorgeslagen is en je laptop geen stroom meer krijgt en op zijn accu werkt.

Anders lis het een technisch probleem en hoop ik dat je nog garantie hebt. Maar hoe laad je nu dan op?
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Koppel de interne batterij af , en start deze laptop op met enkel de netadaptor aangesloten.

Werkt deze dan ???

Indien ja --> controleer de batterijspanning van de batterij en sluit de netadaptor aan. (multimeter)

Stijgt de batterijspanning ??? (hoeveel is die ???) indien echt heel laag , zal de laptop vermoedelijk weigeren om deze op te laden.

Het lijkt er op , dat deze laptop enkel werkt op batterij , en niet op het netadaptorcircuit.

Mocht dit chinees voor u zijn , lijkt het mij veiliger om iemand met meer technische bagage om hulp te vragen.

Een lokale elektronika hobbyist ???

Mocht je dit moeten laten uitvoeren , vraag eerst wat de prijs zal zijn ....

Veel "dozenschuivers" hebben geen eigen technische dienst meer , en durven pittige "onderzoeksprijzen" te vragen , die echte hersteller nog niet zou vragen om toestel wel te herstellen.

P.s.:

Het zou bij wijze van spreken ook enkel de voedingsconnector van de laptop kunnen zijn die defekt is , wat echter niet te beoordelen is met de door u geleverde info.

Dit : https://www.benl.ebay.be/itm/393903863022?hash=item5bb67ff4ee:g:cH4AAOSwxY1h9CUF

Peter
 
Bedankt voor jullie reacties....

De acculader werkt prima..... lampje lader in groen, en geeft 19 V

Ik kan wel opladen, maar de batterij is na een paar uur weer leeg.....

Ik heb het kabeltje van de voedingsconnector losgehaald van moederbord, en uitgemeten met ohm meter
en die geeft prima door... zowel de plus als de min....

Zal nu eens nagaan of de laptop werkt zonder de batterij .....

Ik hou je op de hoogte....

Is er soms geen progje die de batterijtoestand kan bijhouden ????

Wat ik nog niet vermeld heb, dat bij het opstarten, er bieps worden weergeven, soms 6 of soms 8

Ik vraag me af of ik in de bios iets kan zien wat betreft de batterij instellingen of in apparaatbeheer....

Mvg

Ivan
 
Laatst bewerkt:
Hey man uit Breninge....

Inderdaad zonder de accu erin werkt de laptop prima....valt niet meer uit....
Het uitmeten van de batterij snap ik niet zo goed......
Maar de laptop gebruiken enkel met de netspanning en zonder accu is ook wel te doen.....
Ik begrijp alleen niet dat de accu en de lader hier niet meer met elkaar te combineren zijn....

Enfin, bedankt voor de tip om zonder accu eens te proberen...
we hebben de laptop weer terug.... zij het zonder accu

Bedankt

Ivan
 
En je weet zeker dat je de juiste accu gekocht hebt, voor zover ik het kan nakijken word er voor de Acer Aspire 3 A315 met een 7,7 of een 11,4 Volt vervangings accu geleverd.
Als ik bij de specs bij Acer kijk hoort er een 4660.00 mAh exemplaar in, in vervangings markt zie ik ook 2100mAh exemplaren voorbij komen, daarmee zou je inderdaad wel een heel stuk aan bruikbare accuduur inleveren.
 
Hallo

Reset deze laptop eens ....

Verwijder b.i.o.s batterij (3V knoopcel) , en uiteraard geen netadaptor aangesloten.

Een vastgelopen/gecrashte bios/super i.o. chip kan een mogelijke oorzaak van dit fenomeen zijn , al vermoed ik dat dit hier niet het geval is ...

Het slecht werken combinatie lader/batterij was de reden om een andere batterij te monteren ???

Of ... was deze versleten , en had je na vervangen ineens dit fenomeen ???

Werkt het wel korrekt met de oude batterij aangesloten ???


Peter
 
Inderdaad, het probleem begon met het niet meer laden van de batterij....

Precies dezelfde gekocht met dezelfde waarden.....

Nieuwe erin geplaatst, precies hetzelfde fenomeen....maar bij de opstart wel een
zestal beeps te horen..... wat voordien met de oude accu niet het geval was....

Als er een accu inzit, geeft hij de waarschuwing dat hij zo goed als leeg is...en ik
de lader moet aansluiten, maar de lader is aangesloten... dus op een of andere manier
vind hij de lader niet als de accu er in zit.......
Daarom vermoed ik dat ik misschien iets moet instellen in de bios..aangezien hij beeps geeft..

Zal straks eens de bios batterij verwijderen en terug plaatsen.....

Mvg

Ivan
 
Hallo

Ik vermoed dat er iets defekt is in het laadcircuit van de batterij.

Meestal een mosfet die is gesneuveld , of een defekte zekering in het oplaadcircuit.

Dit oplaadcircuit zit uiteraard in de omgeving van de batterij connector.

Een zekering is meestal gemarkeerd met pf (protection fuse).

Zit zo goed als altijd in de + en zo goed als nooit in de gnd.

Mocht je willen meten (multimeter) op het motherboard , doe dit dan spanningsloos (ohm meting) , want ik vermoed dat je niet veel ervaring bezit.

Let op om geen kortsluiting te maken , want alles is zeer klein , en zit dicht bij elkaar mocht je op een gegeven moment toch onder spanning moeten meten.

Mocht je iemand kennen met elektronika kennis , en het nodige soldeer / desoldeermateriaal , zou ik in uw geval daar hulp vragen.

Of .... een lokale winkel met eigen technische dienst. (zeldzaam , want deze zijn failliet door dozenschuiver firma's)

Tijdens testen /meten is de h.d.d. niet nodig , en is het eerste onderdeel die ik verwijder (voorkomen dat h.d.d. corrupt geraakt , is trouwens ook fragiel)


Dit:

"Nieuwe erin geplaatst, precies hetzelfde fenomeen....maar bij de opstart wel een
zestal beeps te horen..... wat voordien met de oude accu niet het geval was...."

Nieuwe / onbekende batterij voor dit motherboard wordt niet opgeladen.

Batterij geeft error signaal naar motherboard , die dit meld met de nodige beeps ....


Peter
 
In het kader van niet geschoten is altijd mis.
De pieps geven aan dat de accu niet goed herkend wordt, vroeger raadde HP dan aan om de accu te verwijderen, de laptop zonder accu geheel op te starten aan de lader en dan als het hele spul draaide de accu te plaatsen, maar ja, met een interne accu is dat meestal onmogelijk.

Wat je wel kunt proberen is de laptop zonder accu geheel op te starten, dan in je apparaatbeheer de accu en de lader te verwijderen, de laptop af
sluiten, de accu plaatsen en de boel weer op te starten, Windows wordt dan gedwongen nieuwe ACPI drivers te laden.
 
Bij mijn weten wordt een nieuwe accu de eerste keren ook nooit voor de volle 100% opgeladen.
Wordt verder opgebouwd na diverse herladingen na gebruik.
Verder mis ik de juiste specificaties van zowel de lader(s), als wel de org en vervangende accu.
Daarnaast heeft de genoemde modelnr van je laptop een hele reeks.
Kan van invloed zijn op de nodige werkspanning van je adapter.
Mag die maar 11 of 14 volt zijn moet je er ook geen 19 volt op gaan zetten. Kan even goed gaan, maar uiteindelijk........... vul zelf maar in.

Met een org accu zou je het 9 uur moeten kunnen uithouden, bij een vervanger zal dat altijd wel iets lager zijn.
 
Hallo iedereen,

Eerst en vooral wil ik jullie bedanken voor de reacties....

De laptop draait nog steeds perfect met een niet aangesloten accu, en
uiteraard met de lader aangesloten...

Aangezien de laptop altijd op het bureel staat, kunnen we perfect zonder accu...
en zodoende laten we het zoals het is...

Ik zie het niet zitten om het een en ander te vervangen op het moederbord....

Bedankt

Mvg

Ivan
 
Hallo

Mocht het mogelijk zijn om die nieuwe batt. terug te sturen en iets van de aankoopprijs te recupereren , zou ik dit doen.

Mits je die in dit geval toch niet/nooit zult gebruiken.

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan