• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tijdnotatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vrits

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2013
Berichten
117
Besturingssysteem
WINDOWS 10
Office versie
Prof. plus 2021
ik wil graag het verschil tijd in" jaren, maanden, dagen" weergeven.

dus: vandaag tot 31-12-2023 : 1 jaar, 7 maanden, 11 dagen

ik heb de formule op internet gevonden maar wat ik ook doe, ik krijg steeds een foutmelding.
Ettelijke malen geprobeerd, maar helaas zonder succes.
Wie kan mij helpen?
Dank bij voorbaat.
 
Laatst bewerkt:
moet ik op internet de formule zoeken en hier kopiëren ?
waarom?

=datumverschil( et cetera.....
 
Ik verwachte een excel voorbeeld, in bijlage functie datumverschil
 

Bijlagen

  • Map1(jp).xlsx
    13,8 KB · Weergaven: 14
zou iemand die mij wil helpen zelf de formule niet kennen?
 
Dank je wel Jean Paul,
dit is wat ik zoek.
ik heb nog wel een probleempje want ik kan je formule niet kopiëren en in mijn Excel blad invoegen.
Dat wordt nog wat puzzelen.
Maar nogmaals dank;)
 
ga ik doen. Even iets bewerken.:) Dank voor je hulp. Zeer gewaardeerd
 
Dat blijkt een hele klus te worden want er zijn zoveel dwarsverbanden/verwijzingen in mijn sheet dat als ik persoonlijke gegevens verwijder er niets leesbaars overblijft. Zou je de formule zo kunnen maken dat het in jouw sheet niet verwijst naar jouw in de sheet vermelde begin- en einddatum? Misschien zit daar de crux. Zo niet, dan moet ik jouw formule nauwgezet in mijn sheet handmatig ingeven. Dat moet dan maar want jouw oplossing is wel degene die ik zoek.
ps ik ben een eenvoudige "basis" gebruiker en heb geen diepgaande achterliggende kennis van excel. Ieder zijn vak ;)
 
Misschien heb je hier iets aan
 

Bijlagen

  • Functie DatumVerschil.doc
    31,5 KB · Weergaven: 10
dank voor je handleiding. Het vermeldt weliswaar dat je "jaar maanden dagen" kunt samenvoegen maar helaas niet hoe...:(
Maar goed, dank voor al je inspanningen!
 
bekijk de formule van mijn oplossing eens , 3 formules zijn samengevoegd met daar tussen de betreffende tekst
 
oh ja, datum verschil in maanden weet ik. idem dito voor jaren en dagen.
het gaat mij juist om de formule jaren-maanden-dagen in 1 weergave zoals je liet zien in je excel voorbeeld. Helaas niet , door mij, niet kopiëren.
Zoals gezegd dan maar nauwgezet je formule handmatig overtikken (uiteraard met de noodzakelijke wijzigingen zoals verwijzingen naar cellen in mijn sheet).
 
ik ga jouw formule overtikken. Dank!
 
Beste Vrits,

ik heb de formule op internet gevonden maar wat ik ook doe, ik krijg steeds een foutmelding.
Ettelijke malen geprobeerd, maar helaas zonder succes.

De vraag is dan waar zit de fout of doe je wat fout? Zit de fout in de formule? Zit de fout in het kopiëren en plakken, onnodige spaties/foute tekens? Zit de fout in het bestand?

moet ik op internet de formule zoeken en hier kopiëren ?
waarom? =datumverschil( et cetera....
.

Ja en in codetags. Op zijn minst had je de formule hier in code kunnen plaatsen.
Code:
=DATUMVERSCHIL($F$4;$G$4;"y")&" jaar" &", " & DATUMVERSCHIL($F$4;$G$4;"ym") & " maand(en)" &", " & DATUMVERSCHIL($F$4;$G$4;"md") & " dag(en)"
Helpers zijn niet helderziend!
Er zijn duizenden gasten op Helpmij.nl en ook heeft Helpmij.nl een archieffunctie!

zou iemand die mij wil helpen zelf de formule niet kennen?
Ja dus!

De inhoud van heel post 11 geeft aan dat je totaal fout zit aangaande jouw commentaar! Waarom? Jij bewijst hier zelf dat fouten overal kunnen zitten! In de formules, in de werkwijzen en de inhoud van een bestand. Je bent een basisgebruiker maar weet wel te vertellen hoe een helper moet helpen!?
 
Laatst bewerkt:
nog een waarschuwing over functie datumverschil of meer specifiek over de 3e deel in deze formule die de resterende dagen berekent. het "md" element is onbetrouwbaar en kan onjuiste uitkomsten geven.
zie waarschuwing van Microsoft zelf bij de online helptekst https://support.microsoft.com/nl-nl...-functie-25dba1a4-2812-480b-84dd-8b32a451b35c

Ik zou het derde deel dus aanpassen volgens de aanwijzingen in die helptekst.

Code:
=DATUMVERSCHIL($F$4;$G$4;"y")&" jaar"&", "&DATUMVERSCHIL($F$4;$G$4;"ym")&" maand(en)"&", "&G4-(DATUM(JAAR(G4);MAAND(G4);DAG(F4)))&" dag(en)"

De dagen worden nu dus berekend door dit deel:
G4-(DATUM(JAAR(G4);MAAND(G4);DAG(F4)))

Ik vond ook nog een beschrijving van hoe de formule wordt opgebouwd, als je er met de video niet uitkomt. (de een leert van zien, de ander door te lezen)
https://rsnijders.info/vakblog/2018/07/27/excel-periode-tussen-twee-data/
 

Bijlagen

  • Map1(jp) 2 versie dagen.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 14
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan