Installeermoment Windows 10 updates zelf bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fr@

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2006
Berichten
47
Het moment van updates voor Windows 10 komen voor mij meestal op een ongeschikt moment.

Wil ik even snel iets met de PC doen wordt het systeem erg traag door een Windows-update.
Bij het afsluiten hetzelfde. Moet ik wachten tot de update geïnstalleerd is.
Ik laat de PC nooit aanstaan als ik hem niet gebruik. Dus ook niet 's nachts.
Zelf een geschikt moment instellen is voor mij ook geen optie. Want wanneer is dat "geschikte moment" er voor mij dan?
Graag zou ik uitsluitend een melding krijgen wanneer er een Windows-update beschikbaar is. Zodat ik zelf het moment kan bepalen wanneer dat mij uitkomt.
Is dat mogelijk?

Graag een reactie
 
Van updates kan je bij Instellingen>Windows update>Geavanceerde instellingen, alleen nog uitschakelen dat "updates voor andere Microsoft producten" worden overgeslagen. Je kan bij plannen van updates opgeven dat het een week wordt uitgesteld én de gebruikstijden, tijdens wanneer de PC niet opnieuw zal worden opgestart (kan ook automatisch worden bepaald). Daarnaast zou je iedere week, dat je opgeeft of updates een week moeten worden uitgesteld, ook kijken of er updates in de lijst staan. Ze worden niet altijd meteen geïnstalleerd.

Bij updaten van de computer wordt, naast dat er op de achtergrond wordt gezocht of er wel updates nodig zijn, ook vaak daarna opnieuw geïndexeerd. Het indexeren is voor iets snellere zoekopdrachten en kan worden uitgeschakeld. Schakel de Windows Search service daarvoor uit bij Services. https://hellofixer.net/nl/10-manieren-om-services-te-openen-in-windows-10

Wat verder van belang is, is dat de schijf in orde is, gebruik schijfopruiming en verwijder de tijdelijke en tijdelijke update bestanden, als het systeem na de laatste updates goed functioneert. Doe via Verkenner en Eigenschappen van C: een schijfcontrole, waarbij u alleen het bestandsysteem repareert wanneer nodig. Stel het virtueel geheugen minimaal even groot in als maximaal en bijvoorbeeld zo groot als het fysiek geheugen. Het geplaatste geheugen is beter 8 dan 4 Gb. Een harde schijf kan te traag zijn, wanneer het een "groene" is bijvoorbeeld. Grafische kaarten versnellen computer prestaties met de helft. Doe een controle van het register en laat het comprimeren. Daarvoor zijn er allerlei bekende hulpprogramma's. Deze maken een backup van het register en de backup staat ook in herstelpunten bij Systeemherstel.

Gebruik AutoRuns van Sysinternals om te kijken of er niet te veel op de achtergrond is opgestart. Nieuwe regels, sinds de laatst opgestelde lijst, zijn groen. Dus ook gemakkelijk om de computer daarna schoon te houden en vrij van misbruik.
 
Ik heb ook de indruk net als Alfred 2 dat er andere oorzaken zijn. Hij noemt al een aantal zaken die je moet nakijken. Ik check de updates regelmatig als ik mijn werkzaamheden heb afgerond en zijn er dan updates, ja dan kost het even tijd. "Moet ik wachten tot de update geïnstalleerd is." Ja, ga even wat anders doen. En als je een oud systeem hebt en een trage processor dan kost het meer tijd. Zie mijn handtekening en ik heb geen problemen zoals jij ze omschrijft.
 
Bedankt voor de reacties met nuttige tips en aanwijzingen

Zoals ik al aangaf staan er naar mijn idee onder geavanceerde instellingen geen opties die mijn "probleem" kunnen verhelpen.
Uitstellen of zelf regelmatig controleren of er updates zijn is een mogelijkheid. Daarmee voorkom je idd dat Windows zelf op een ongewenst moment aan de gang gaat.

Andere tips ga ik zeker uitproberen, zoals:
Windows Search uitschakelen
Tijdelijke bestanden en tijdelijke updates verwijderen
De schijf is sowieso in order en wordt slecht voor ca. 30% gebruikt. Van de 2TB
Schijf controle heb ik al eens uitgevoerd maar levert over het algemeen niets bijzonders op.
Register comprimeren is ook nog een optie

Zelf kijken of er updates zijn is zeker een optie om te voorkomen dat de updates op een ongewenst tijdstip komen.
Het wachten totdat de updates geïnstalleerd zijn is vanzelfsprekend en geen probleem.

PC-gegevens:
De processor is een Intel Core i7-4770, 3,4 GHz
8GB RAM, DDR3, 1600 MHz
Grafisch 2 GB, GDDRS
HDD, Serial ATA, 2 TB, 7200 rpm
Systeem. Windows 10

Fred
 
We hadden laatst dat het bij iemand wel heel lang duurde en het viel mij op dat er toen een .net framework update bij zat en dat is voor iedereen toch anders. Twee maal per jaar is er een systeemupdate.

edit: niet de processor maar de internet verbinding kan beperkt worden voor updates.

Je kan de downloadsnelheid aanpassen als de bandbreedte daarvan het probleem met vertraging van toepassingen is. Ga daarvoor opnieuw naar Instellingen>Windows update>Geavanceerde instellingen en dan Delivery Optimization onderaan. Scroll naar beneden en kies weer Geavanceerde instellingen. Geef dan bij de radio knop een laag percentage van de bandbreedte op. Graag gedaan
 
Laatst bewerkt:
@Alfred 2
Bedankt voor de uitleg. Is "bandbreedte" niet uitsluitend van toepassing als je over "toegestane" GB's praat?

Let op dat de verschillende versies van Windows een heel verschillende lay-out/menu hebben en het dan beter is een screenshot te plaatsen. Als ik in die sectie Delivery Optimiztion kijk, (zie mijn handtekening voor versie Windows), kan ik jouw gegevens nauwelijks vinden en begrijpen. Dat ligt niet aan jou maar aan MS. Volgens mij is een vlotte update mogelijk als je de pc "schoon" hebt en voldoende RAM en Virtueel geheugen(minimaal 8 GB) bij de systeemupdates. Eventueel snel uitschakelen/sluiten programma's die niet hoeven te draaien. Sowieso Windows Search uitschakelen.

Overigens zie ik bij TS geen SSD staan en daar kan ik niet meer zonder.
 
Laatst bewerkt:
Foutje, je hebt gelijk. Het gaat over de toegestane snelheid van het downloaden en niet de processor. Het kan desondanks wel vertraging van on-line toepassingen voorkomen. Je kan in het zoekvak "Delivery Optimization" invullen.
 
Je kunt voor updates ook de catalogus van MS raadplegen en de update(s) daar zelf downloaden.
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=update+21h1+x64

Je ziet ik heb gekozen voor
Code:
update 21h1 x64
Er van uitgaande dat je een 64 bits Windows hebt en je 21H1 als versie hebt.

Als je dus een nieuwe versie komt bijv 22h3 of oz... dan moet je dat aanpassen in het veld rechtsboven van die webpagina uiteraard.

En zeker 1x 2 weken, soms dus vaker is er een update.
Sorteer wel ff de kolom "Laatste update" zodat de laatste bovenaan staan.
Je ziet meteen oa das na mijn vorige update je kunt meteen installeren.

Klaar? Dan draai je even de normale update om te kijken of er nog kleins pul is. Klaar..
Je hoeft dus ook niet te wachten op een bericht.. je doet het gewoon 1x per 2 weken als je het uitkomt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan