• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ABO01

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2019
Berichten
70
Ik wil totaal tijd berekenen zonder weekend en feestdagen. In kolom C heb ik alleen tijd verschil, maar in kolom D wil ik tijd verschil zonder weekend en feestdagen
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    11,6 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Je krijgt met bovenstaande alleen de gehele dagen tussen begin- en eindtijd. Is dat de bedoeling?
Anders moet je de functie gebruiken die iets verder in de genoemde link staat:
Code:
=NETTO.WERKDAGEN(B2;A2;[I]vakantiedagen[/I])-1-REST(B2;1)+REST(A2;1)
In Excel 365 gaat dit niet anders...
 
Laatst bewerkt:
TS vraagt volgens mij uren verschil. Dan zet je de notatie bij de formule van AlexCEL in kolom D op :mm:ss.
 
Code:
=NETTO.WERKDAGEN(B2;A2;[I]vakantiedagen[/I])-1-REST(B2;1)+REST(A2;1)
Deze formule gaat goed zolang de Start- en Eind-datum op werkdagen vallen (wat normaal gesproken ook het geval zal zijn).
Als de Startdatum en/of de Einddatum op een weekend-dag of op een vakantie-dag vallen geeft de formule geen correcte uitkomst.
Als hier wel rekening mee moet worden gehouden dan is het met een aanpassing op te lossen (niet eenvoudig).
Als het normaal niet voor mag komen, dan zou ik om type-fouten te voorkomen een validatie zetten op de invoer.
 
Alleen minus de weekenddagen zaterdag en zondag:
Matrixformule:

PHP:
=(A2-B2)-SUM(N(MOD(B2-1+ROW(INDIRECT("1:" & INT(A2-B2)));7)>5))
 
PHP:
=(A2-B2)-SUM(N(MOD(B2-1+ROW(INDIRECT("1:" & INT(A2-B2)));7)>5))
Als je met >5 bedoeld dat het zaterdag en zondag is, dan is een kleine aanpassing nodig:
Code:
=(A2-B2)-SUM(N(MOD(B2-1+ROW(INDIRECT("1:" & INT(A2-B2)))[COLOR="#FF0000"][B]-2[/B][/COLOR];7)[COLOR="#FF0000"][B]+1[/B][/COLOR]>5))
MOD(datum;7) geeft 0 op zondag t/m 6 op zaterdag. >5 betekend dan alleen zaterdag
MOD(datum-2;7)+1 geeft 1 op maandag t/m 7 op zondag en dan betekend >5, zaterdag en zondag
of zie ik het verkeerd ?
 
@Piet

Dit zou hem moeten zijn:

PHP:
=(A2-B2)-SUM(N(MOD(B2-1+ROW(INDIRECT("1:" & INT(A2-B2)+2));7)<2))

Bij het gebruik van mod(x;7) blijkt zaterdag op 0 uit te komen en zondag op 1

bijv.

=mod(date(2022;5;28);7)
=mod(date(2022;5;29);7)

Rekening houdend met feestdagen:
in het voorbeeld 25 en 26 mei als feestdag ingevoeerd in de formule:

PHP:
=(A2-B2)-SUM(N(MOD(B2-1+ROW(INDIRECT("1:" & INT(A2-B2)+2));7)<2))-SUM(N(NOT(ISERROR(MATCH(TEXT(B2-1+ROW(INDIRECT("1:" & INT(A2-B2)+2));"mmdd");{"0525";"0526"};0)))))

In de bijlage de formule in kolom D
In kolom F het aantal (weekend/feest)dagen dat niet wordt meegeteld.
In kolom H de modulo van de einddata in kolom A
 

Bijlagen

  • __uren zonder feest en weekend.xlsx
    11,8 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan