Is mijn hardeschijf kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

BigSign

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2012
Berichten
9
Hallo,

Ik heb het idee dat mijn SATA hardeschijf kortsluiting heeft gehad. Mijn SATA hardeschijf zit namelijk in deze behuizing. Wat er namelijk is gebeurd, ik haalde vorige week de stekker uit het stopcontact en op dat moment bleef een stekkerblok pinnetje hangen in het stopcontact, deze was dus afgebroken van het stekkerblokje. Ik op zoek naar een soortgelijke adapter want deze kon ik dus niet meer gebruiken.
Nu ik de nieuwe adapter gebruik voor in de case krijg ik de SATA hardeschijf niet meer aan de praat.

Dit zijn de 2 adapters die ik nu heb. Links is de oude waarvan het ene stekker pinnetje is afgebroken, rechts is de nieuwe maar mijn hardeschijf gaat nu helaas niet meer aan. Heeft de nieuwe adapter toevallig toch te weinig kracht voor mijn hardeschijf?

IMG-3150.jpg

Het enige verschil wat ik kan vinden is dat op de linker staat 0.8A Max terwijl op de rechter 0.5A staat. Kan dit er voor zorgen dat dit verschil mijn hardeschijf niet laat werken?

Zo niet, dan ben ik bang dat mijn hardeschijf kortsluiting heeft gehad. Ik heb de SATA schijf net ook uit de case gehaald en los aangesloten aan de binnenkant van mijn computer en toen ik het stekkertje die in de computer zit in de SATA schijf stopte, viel mijn computer plotseling uit. Is dit een teken dat de hardeschijf kapot is?

Ik heb geen idee wat ik nu moet doen, hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven.
 
Kan zijn dat die nieuwe adapter de startstroom niet aankan. Probeer ff bij iemand een adapter van 3 of 4A en kijk of dat ie dan wel aan kan.
Er zitten zeer grote verschillen tussen die Chinese adapters en dat die 2A niet gehaald kan worden laat staan een korte piek die mogelijk iets hoger is. Veel 12V stekkers zijn hetzelfde is mijn ervaring, check wel dat de midden pen de plus (+) is zoals op de oude ook staat.
 
Hallo

"en los aangesloten aan de binnenkant van mijn computer en toen ik het stekkertje die in de computer zit in de SATA schijf stopte, viel mijn computer plotseling uit. Is dit een teken dat de hardeschijf kapot is?"

Hallo

Zoals ik het zo lees , heb je die "verdachte" h.d.d. aangesloten op een draaiend systeem ?????

Mocht dit zo zijn , dan is dit ideaal om componenten om zeep te helpen.

Indien je geluk hebt , is "enkel" de t.v.s. beschermingsdiode op de h.d.d. printplaat gesneuveld.

Deze vangt spanningspieken op om deze te beschermen.

Kun je controleren met multimeter (of laten controleren) of de 5V of 12V voedingslijn van de h.d.d. is kortgesloten.

Kortgeloten t.v.s. dioden is een veel voorkomend defekt bij h.d.d.'s en .... laptop's

Peter
 
Als er iets kapot is gegaan, is dat waarschijnlijk de behuizing. Schaf maar een nieuwe aan, of beter, leen er eentje, om te zien of dat het probleem is.
 
Waarom een nieuwe adapter, het is toch ook gewoon mogelijk om aan dat voedingssnoer een nieuwe stekker te monteren. (oude stekker afknippen en een nieuwe deftige stekker monteren)

Verder ga ik ervan uit dat de computer waar je de schijf op probeerde aan te sluiten, het zonder die schijf gewoon weer doet, als een pc geen 'hot swappable' disks ondersteunt zal die in 99% van de gevallen inderdaad uitvallen maar geen schade aanrichten.
Kwestie van proberen dus.
 
Hallo

"Waarom een nieuwe adapter, het is toch ook gewoon mogelijk om aan dat voedingssnoer een nieuwe stekker te monteren. (oude stekker afknippen en een nieuwe deftige stekker monteren)"

Hoe jij dit veilig gaat aanpakken op een netadaptor is mij een vraagteken ....

Wil wel gerust bijleren ...

Zoiets is momenteel in gebruik ....

https://www.benl.ebay.be/itm/265553852930?hash=item3dd43e3a02:g:xrAAAOSwLg5baQ09

In het H.d.d. "doosje" maakt men dan meestal van die --> stabiele <-- 12V ook meteen de benodigde 5V --> t.t.z. --> 12V - 7V = 5V

Daarom dien je voor dergelijke toepassingen altijd een geschakelde voeding te gebruiken , en niet een ongestabiliseerd exemplaar, die soms zelfs 18V uitgangsspanning leverd ...

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Grtz

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan