• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Naastgelegen cellen binnen een bepaalde range houden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Miertjee

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2018
Berichten
18
Is het mogelijk om (zonder VBA) cellen zo in te stellen dat ze maar 0.5 mogen afwijken van de naastgelegen cel? In de bijlage een voorbeeldbestandje. In cel G6 staat 0.7, in cel G7 mag het getal dan niet meer dan 0.5 afwijken, dus tussen de 0.2 en 1.2 liggen. Nu staat daar een 7. Bij het invoeren wordt er wel eens een komma niet goed aangetikt en dan krijgen we fouten. Het is erg lastig een beperking op de cel te zetten. De cellen G6 en G7 kunnen namelijk variëren tussen 0.1 en 10, dus daarmee haal je een gemiste komma bij een invoer van 0.3 er niet uit. Cellen kleuren met voorwaardelijke opmaak is ook niet handig omdat de range zo lastig in te stellen is met een bereik van 0.1 tot10. Dan wordt het een erg kleurig (of met veel rode cellen) bestand en blijf je steeds de rode cellen controleren. Tijdens het invoeren is het blad beveiligd, zodat de cellen met formules niet gewijzigd kunnen worden en ik heb liever niet dat die beveiliging eraf gehaald wordt om fouten te voorkomen.

Met vriendelijke groet,
Mireille
 

Bijlagen

  • Knutsel Telprogramma.xlsx
    15 KB · Weergaven: 10
In cel G6 staat "J2". Of bedoel je F6? Welke mogen nu niet van elkaar afwijken?
Waaraan relateer ik de waarden in kolom F? Of hoeft hier geen controle op?
Kolom G mag niet meer dan 0,5 afwijken van kolom F?
En kolom H moet dan weer gerelateerd worden aan G?

Met gegevensvalidatie is wel het e.e.a. mogelijk denk ik, maar graag eerst even enige toelichting.

Ik zie de nadelen van Voorwaardelijke Opmaak niet zo.. Als je iets invoert en het wordt rood dan corrigeer je het toch gelijk? Hoe bedoel je dan kleurplaat met erg veel rode cellen?
 
Laatst bewerkt:
Och, sorry, ik bedoel cellen F7 en G7.

Kolommen F, G en H mogen alledrie niet meer dan 0.5 van elkaar afwijken. Het is niet alleen dat G relateert aan F, maar F ook aan G. Dus als in F de waarde 7 wordt ingevoerd, maar in G 0.6 en in H 0.9, dan wijkt F dus af. Als in G 7 wordt ingevoerd, maar in F 0.6 etc. dan wijkt G dus af.

Mijn probleem met voorwaardelijke opmaak is: welke range stel in dan in? Ik kan zeggen dat de cellen boven 5.0 rood worden, maar dan pik ik een gemiste komma bij 0.2 er niet uit, want bij 2 wordt de cel niet rood. Dat probleem begint al bij 0.1. Als daar een komma gemist wordt, hoe haal ik die er dan uit?

Het kan ook gewoon zijn dat er in de cellen waardes van 6.8, 7.1 en 7.2 worden ingevoerd. Dat hoeft niet per se fout te zijn en die hoeven dus niet per se gecorrigeerd te worden. Dan zouden ze rood blijven staan en dat wil ik ook niet.

Is het zo wat duidelijker?
 
Feitelijk bepaald je eerste invoer dan de toegestane range, als die invoer een fout bevat dan merkt de invoerder dat op moment dat de 2e kolom wordt ingevoerd. (en logischerwijs de derde)

ik heb nu celvalidatie op kolom F met invoer tussen 0.1 en 10
op Kolom G is het min =F7-0,5 en max =F7+0,5
en voor kolom H hetzelfde maar dan met celverwijzing naar G

evt kun je voor kolom H ook nog de laagste van F en G nemen voor de afwijking

dus bij minimum =MIN(F7;G7)-0,5
voor maximum = MAX(F7;G7)+0,5

in het bestand heb ik de alleen de test op voorgaande kolom opgenomen.
 

Bijlagen

  • Knutsel Telprogramma VO.xlsx
    15,4 KB · Weergaven: 8
Super! Dank je wel.

Is het ook mogelijk om dan formules in die gegevensvalidatie te combineren? Dat bij F7 ingesteld wordt dat hij en tussen de 0.1 en 10 moet zitten en niet meer dan 0.5 mag afwijken van G7?
 
Ok, laat maar, bovenstaande was een domme vraag. Als bij F 7 wordt ingevuld en bij G wel correct 0.6 kom je er al achter dat er iets niet klopt.

Hier ben ik erg mee geholpen, dank je wel!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan