krakend geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees46

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2013
Berichten
60
Hallo allemaal,

Ik heb al ongeveer 1,5 jaar dat mijn geluid om de zoveel tijd gaat kraken tijdens het afspelen van muziek. Het maakt niet uit waar ik mee afspeel. Of dit nu via SAM Broadcaster, windows media player of via youtube is.
Aan de snelheid van de pc ligt het niet, want heb een i5 processor met 16 gb intern geheugen en een ssd drive.
Wat ik heb gezien is dat het stuurprogramma van mijn soundblaster z geluidskaart geupdate kan worden. Nu zullen jullie zeggen meteen doen! Dit heb ik gedaan, maar na de update klonk mijn microfoon ineens niet meer hifi, maar heel dof en een stuk zachter.
Ik kan er niet achter komen wat er precies mis gaat. Misschien is het maar een kleinigheid qua instelling ergens, maar als ik kijk kan ik het niet ontdekken. Iemand heeft mij gezegd dat voordat ik ga updaten eerst de microfoon van de pc moet loskoppelen en dan het stuurprogramma updaten en daarna pas weer aansluiten. Dit heb ik zo gedaan (draadloze microfoon is aangesloten op pc via kleine usb converter) maar ook dit trucje werkte helaas niet. Heb dus de update weer teruggedraaid, omdat ik wel een goed werkende microfoon nodig heb.
Wat ik mij besef is dat dit een lastige vraag is, maar misschien heeft iemand dit eerder gehoord en of meegemaakt?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Cees
 
Krijg vaak notebooks/PC's in handen waarbij de boel wat kraakt qua geluid, beetje contactspay en de 3,5mm jack een paar keer in en uit pluggen het probleem oplost, een contactprobleem dus.
Begin daarmee.

Wat ik mis, de opgave van de hardware, zie m'n sig., alleen die weblink en geen zelf gefreubeld gedoe hier plaatsen kan helpen.
 
Ik snap dat je zegt dat het vaak in de 3,5m jack zit, maar in dit geval niet. Ook als ik muziek draai voor luisteraars via mijn stream geeft hetzelfde resultaat. En het kraakt dan niet een klein beetje maar heel erg. Na een halve minuut of iets langer is het weer even goed, en na een poosje begint het weer. Als ik dan mijn pc opnieuw opstart is het weer even goed voor 1 dag, of een aantal dagen of 1 of 2 weken.
Zal ook even speccy downloaden en een screenshot hier neerzetten, want logisch je hebt wat meer info nodig.
 
Ik heb een snapchot gemaakt van resultaten speccy, maar hoe kan ik die uploaden? Krijg de melding dat ik verkeerd bestand heb.
 
Draai Speccy, als die klaar is, linksboven file aanklikken en publish snapshot, kopieer de URL en zet die hier neer.

Draai ook eens via taakbeheer, nieuwe opdracht een perfmon/ rel.

Kraken ontstaat ipp altijd door een contact probleem, reseat ook de audiokaart eens.
 
Hallo

"reseat ook de audiokaart eens. "

Jij leest verkeerd .... " Wat bedoel je met de audiokaart resetten?"

Er wordt bedoelt --> plug eens de geluidskaart in/Uit het slot , om de kontakten eens te reinigen (zuiver te maken)

Ik vermoed echter dat dit niet zal helpen , maar een nee heb je , en een ja kun je krijgen.


Verkeerde drivers , en of in extremis beschadigde hardware door het werken met een niet geaard stopkontakt (+/- 130V op het chassis) acht ik meer plausibele oorzaken.

Peter
 
Met die perfmon /rel zie je of er problemen zijn bij die rode tekens, onderin kun je dan zien waardoor het wordt veroorzaakt.

En ik schreef reseat, kaart eruit halen en opnieuw plaatsen.
 
Sorry, ik las inderdaad niet goed.

Ik kan de geluidskaart wel een keer in/uit het slot halen, om de kontakten te reinigen.

De laatste keer dat ik de driver van mijn geluidskaart heb geupdate is via apparaatbeheer, wat ik dus daarna weer teruggedraaid heb, omdat het hierna mis ging.

Kan je op deze manier een verkeerde driver krijgen?

Ik heb helaas geen geaard stopcontact. Dus dit zou een beschadiging aan hardware kunnen veroorzaken begrijp ik.
 
Voor zover ik weet maak ik geen gebruik van de Realtek audiocodec.

De driver die ik nu heb ik van creative inderdaad.

Geluid afspelen standaardapparaat is breakaway pipeline en standaardcommunicatieapparaat is soundblaster z luidsprekers

Onedrive gebruik ik niet. Kan ik dit dan beter uitzetten?

Het zal inderdaad een kwestie van uitsluiten worden.
 
Laatst bewerkt:
Op deze manier is het zoeken naar een speld die er soms wel, maar meestal niet is. Da's lastig zoeken. Ik zou toch beginnen met die driver te updaten.
Ik zie dat je op dit moment als microfoon Nvidia RTX voice hebt geselecteerd. Die kun je na het updaten van je audiodriver weer opnieuw selecteren, en zou je microfoon weer als vanouds moeten klinken.

Als dat kraken zich daarna nog voordoet, ga dan na wat je precies deed, kijk bijvoorbeeld in Taakbeheer en je logs of je daar dingen ziet die je verder kunnen helpen bij je zoektocht.
Ik zou het ook wel willen horen; neem het eens op met je telefoon als je het weer hoort en plaats het hier.
https://techacademy.id.nl/blog/wat-windows-10-logboeken-je-over-systeemfouten-kunnen-vertellen/
 
Bij mij is het dan een te hoog ingestelde bitrate, dus moet de ingestelde kwaliteit omlaag. Het kan bij een laptop de minimaal ingestelde energie optie zijn. Bij jou zou een laptop steeds lager in energieniveau kunnen gaan omdat je geen zware taken hebt. Een in de BIOS ingestelde Turbo of Speed Step kan ook de processor snelheid doen terugnemen tot een onredelijk laag niveau. Op de pagina van de volgende link staan alle mogelijke instellingen die invloed kunnen hebben. https://www.makeuseof.com/windows-1...ping sounds from,issue lies with the hardware.

Behalve de geluid driver moeten ook chipset drivers van het moederbord of de laptop geïnstalleerd zijn. Dat wordt wel eens vergeten. Alleen de geluid drivers van de fabrikant van het moederbord of laptop gebruiken. Ik neem aan dat er bij Apparaatbeheer (klik rechts op Start en kies Apparaatbeheer) geen uitroeptekens staan bij de uitgeklapte drivers. Dat de drivers die er zijn wel werken.
 
Voor zover ik weet maak ik geen gebruik van de Realtek audiocodec.

De driver die ik nu heb ik van creative inderdaad.

Geluid afspelen standaardapparaat is breakaway pipeline en standaardcommunicatieapparaat is soundblaster z luidsprekers

Onedrive gebruik ik niet. Kan ik dit dan beter uitzetten?

Het zal inderdaad een kwestie van uitsluiten worden.
https://support.microsoft.com/nl-nl...wijderen-f32a17ce-3336-40fe-9c38-6efb09f944b0
Die kun je uitschakelen en loop dit eens na.
https://support.microsoft.com/nl-nl...oplossen-73025246-b61c-40fb-671a-2535c7cd56c8
 
Hoi vandahl, toen ik de driver van mijn geluidskaart geupdate had heb ik ook de instellingen in Nvidia RTX voice gecontroleerd en goedgezet, maar microfoon bleef slecht.
In taakbeheer zelf kan ik niets bijzonders ontdekken. Zal het geluid als het zich weer voor doet eens opnemen en hier neerzetten.

En hoi Alfred, ik heb geen laptop, maar een desktop. Onder windows 7 had ik nooit problemen, maar nu onder windows 10 wel, dus of het dan toch met de bitrate te maken heeft betwijfel ik?
Ik gebruik de soundblaster z geluidskaart. Deze geeft een beter geluid dan de standaard geluidskaart en heb ik ook nodig voor breakaway live. Bij apparaatbeheer staan geen uitroeptekens.
Heb destijds mijn pc geupdate van windows 7 naar windows 10. Mag er dus vanuit gaan dat de chipset drivers van het moederbord wel geïnstalleerd zijn.

En Lange Pier, ik heb onedrive nu verwijderd. Zal de opties die op de pagina van microsoft staat eens doorlopen.

Alvast bedankt weer allemaal voor het meedenken.
 
Heb je al eens geprobeerd de pc tijdelijk aan te sluiten op geaard stopcontact d.m.v. een verlengsnoer.
Als dat verbetering geeft weet je welke kant je op moet zoeken.
Heel veel jaren terug hetzelfde probleem gehad met een Soundblaster AWE64 gold, zonder aarde bijna altijd kraken, met aarde geen probleem...enne niet geschoten is altijd mis.

[edit] toevallig ook geen zenders/ontvangers van muis o.i.d. in de buurt van de geluidskaart??[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Dat ga ik wel een keer proberen, maar zoals ik al zei onder windows 7 had ik nooit last. En het is nu niet constant, en het duurt vaak maar 30 sec tot 1 minuut en dan is het weer even goed en begint het korte tijd later weer. Na de pc opnieuw opgestart te hebben is het weer voor wat langere goed. Heb een ontvanger van de muis al jaren aan de onderkant van het bovenblad van mijn bureau gekleeft, maar niet direct boven de pc en dus ook niet in de buurt van de geluidskaart.
 
Deïnstalleer Eset en Java eens en reboot.
Java is kwetsbaar en wordt niet meer gebruikt, Eset kan resources teveel belasten en Defender is minstens zo goed.

Gebruik eens Autoruns als admin.
https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/autoruns
Vink uit in logon wat niets met drievers, AV of eventuele back-tool heeft te maken en reboot wederom.
De scheduler tasks ook eens nalopen.

Zou kunnen dat een taak de resources opsnoept voor even.
Niets uitgekomen uit die perfmon /rel?
 
Wanneer er iets kraakt dan zou het kunnen dat de verwerking steeds even hapert. Onder Windows 10 werkt alles toch een beetje anders en het zou ook kunnen dat er op allerlei plaatsen andere drivers zijn.

Ik adviseer daarom de kwaliteit en bit rate naar beneden bij te stellen en Turbo of Speed Step, eventueel nog de zelf aangepaste voltages en processorversnelling even uit te schakelen.

Voor moederbord/chipset drivers moet je naar de site van de fabrikant. Deze worden minder goed gekozen door Microsoft, namelijk op basis van bepaalde "apparaten" die op het moederbord zitten. Of generieke (niet product specifieke) drivers.

Val anders daarna, voor het geluid terug op de computer zelf als dat kan. De grafische kaart zal zo als oorzaak uitgesloten kunnen worden.
 
Hoi Lange Pier, van Eset heb ik de betaalde versie, maar deze vraagt heel erg weinig van het systeem, dus ik verwacht niet dat die de probemen veroorzaakt.
De scheduler tasks heb ik nagelopen, maar daar zie ik geen pieken in, want het processor gebruik blijft laag. Ook heb ik gekeken naar wat er opstart, maar dat heb ik een hele poos terug al eens gedaan.

Uit die perfmon /rel is niets uitgekomen.
Mocht het probleem blijven, overweeg ik een nieuw moederbord e.d. te kopen, zodat ik over kan op win 11.

Hoi Alfred, ik heb al eens naar de bit rate gekeken, maar dit is het niet. Ik heb zelf niets aangepast aan de voltages en processorversnelling.
Ik begrijp van jou dat je drivers het beste via de site van de fabrikant kan updaten. Dit ga ik binnenkort nog wel een keer proberen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan